• Anonym (orolig)

Sol-feber?

Vi var på stranden idag och när vi kom hem så sprang min dotter (2,5) ute på gräsmattan och lekte. Självklart hade hon både soldräkt samt solskydd. Försökte få i henne så mycket dricka som möjligt. Nu har hon 39 graders feber och jag läste att barn kan få förhöjd kroppstemperatur när dom blir för varma. Känner mig som en usel mamma just nu.
    Hon har fått en alvedon supp,ska se om febern går ner snart.... känns som om jag varit så oansvarig. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sol-feber?
  • Anonym

Fortsätt ge mycket att dricka och håll det så svalt som går inne... Isglass?
    Duscha henne i ljummet vatten... att duscha kan hjälpa när de är väldigt varma...
    Sova i enbart blöja/underbyxor och lägg bara ett tunt lakan som täcke eller inget alls...
    Om du är orolig eller om febern går upp jättemycket och hon blir väldigt hängig så ring och rådfråga sjukvårdsrådgivningen...
    När det är varmt är det ju svårt att veta om de fått feber av värmen eller om de har fått den av nån sjukdom...

• Anonym (orolig)

Tack för alla tips. Hon sover,men försöker hålla det svalt i rummet (inte så lätt) Önskar jag hade haft en sån liten bordsfläkt att ställa en bit ifrån henne. Men jag ska kontrollera tempen igen. Usch,vågar man ens gå ut imorgon...inte så lätt att hålla en två-åring i skuggan.

• Anonym

Nä.. de vill helst vara överallt i den åldern...
    Man får försöka hålla sig inne mitt på dagen när det är som varmast...
    Det blir ju varmt inne med, men där har man inte den direkta solen i alla fall...
    Göra som de gör i varmare länder... ta en liten siesta...
    Nu när det har varit så jättevarmt ett par dagar så har vi hållt oss inne och tagit det lugnt mitt på dagen när det är som varmast och varit ute mer på eftermiddagen...

Vi har turen att ha ett stort träd som skuggar sandlådan och en större del av trädgården under eftermiddagen...
    och så har vi en liten plaskpool till barnen som de kan svalka sig i...
    Vår 2½-åring är inte så förtjust i att bada, men han står gärna vid den och öser med vattnet... Så det hamnar en del på honom ändå...

De varmaste dagarna på sommaren blir det lite mer isglass och saft bara för att barnen ska få i sig vätska... Har vi märkt att de fått i sig lite för lite så erbjuder vi dem hellre lite som de gärna dricker än att de inte vill dricka nåt...

Men ett tips som jag själv fått är att se till att man har en vattenflaska med sig ut som barnet kan dricka ur... En som är lite rolig... Många barn gillar att kunna gå och ta sig en slurk lite då och då själva... och när det är varmt gör det ju inte så mycket om de spiller lite på sig...
    En tunn solhatt eller keps är också bra att ha...
    ( det har du säkert redan tänkt på )
    Om man blir väldigt varm så kan man spola kallt vatten på handlederna, alt. kyla med en blöt handduk e.dyl.
    Det går stora blodkärl just där och genom att ha kallt på där så hjälper man kroppen att få ned värmen lite...
    En fläkt är jättebra, man får bara se till att barnet inte ligger i drag...

Hoppas att det löser sig...
    Nu ska jag gå och titta till mina gossar och se om de somnat än i värmen...

• sweetfia

Min son har haft feber i två dagar nu, de dagar vi vart ute på fm..
    imorgon blir det till att vara inne och gå ut på sena em.
    Han sover nu med bara blöja och fläkt på, alldeles kokhet..

• TezzyBump

min lilla(fyller 3 i september) är också febrig idag, vi var ute hela dagen igår och lillan smordes in med spf 50 flertal ggr, hon har däremot blivit lite bränd på axlarna och idag har hon haft över 39 graders feber trots alvedon.
    vi har försökt få i henne vatten, jordgubbskräm, drickyoghurt och saft..
    allt för att hon ska få i sig något överhuvudtaget.
    imorgon ska vi köpa vattenmelon och jordgubbar och andra frukter som hon gillar.

Svårt det här med att se till att de får i sig tillräcklig med vätska.
    Men skam den som ger sig :)

Lycka till med era små!

Svar på tråden Sol-feber?