Nä.. de vill helst vara överallt i den åldern...
Man får försöka hålla sig inne mitt på dagen när det är som varmast...
Det blir ju varmt inne med, men där har man inte den direkta solen i alla fall...
Göra som de gör i varmare länder... ta en liten siesta...
Nu när det har varit så jättevarmt ett par dagar så har vi hållt oss inne och tagit det lugnt mitt på dagen när det är som varmast och varit ute mer på eftermiddagen...
Vi har turen att ha ett stort träd som skuggar sandlådan och en större del av trädgården under eftermiddagen...
och så har vi en liten plaskpool till barnen som de kan svalka sig i...
Vår 2½-åring är inte så förtjust i att bada, men han står gärna vid den och öser med vattnet... Så det hamnar en del på honom ändå...
De varmaste dagarna på sommaren blir det lite mer isglass och saft bara för att barnen ska få i sig vätska... Har vi märkt att de fått i sig lite för lite så erbjuder vi dem hellre lite som de gärna dricker än att de inte vill dricka nåt...
Men ett tips som jag själv fått är att se till att man har en vattenflaska med sig ut som barnet kan dricka ur... En som är lite rolig... Många barn gillar att kunna gå och ta sig en slurk lite då och då själva... och när det är varmt gör det ju inte så mycket om de spiller lite på sig...
En tunn solhatt eller keps är också bra att ha...
( det har du säkert redan tänkt på
)
Om man blir väldigt varm så kan man spola kallt vatten på handlederna, alt. kyla med en blöt handduk e.dyl.
Det går stora blodkärl just där och genom att ha kallt på där så hjälper man kroppen att få ned värmen lite...
En fläkt är jättebra, man får bara se till att barnet inte ligger i drag...
Hoppas att det löser sig...
Nu ska jag gå och titta till mina gossar och se om de somnat än i värmen...