• gnilmre

Mardrömmar? - 1,5 åring

Vår dotter som är 18 månader gammal har de senaste veckorna börjat sova sämre. Det började med att hon, som i vanliga fall somnar själv efter att man har läst en saga inte kunde somna utan oss i rummet. Hon började även vakna på nätterna och sov korta nätter. I vanliga fall sover hon från 19.30-06.00 utan att vakna men antingen var hon vaken 1-2 timmar på natten eller så kunde hon vakna vid 3 eller 4 utan att somna om igen.

Den senaste veckan har det blivit värre. Hon vill absolut inte vara ensam när hon ska sova och vaknar med panik på natten och vi börjar tro att hon drömmer mardrömmar. Någon som vet om det är vanligt med mer mardrömmar i den åldern?

Vi funderar även om det kan ha att göra med att vardagen ser annorlunda ut nu. I vanliga fall går hon halvtid på dagis men nu är hon hemma och har sommarlov. Pappa hennes är pappaledig och jag studerar på distans så jag är hemma nästan hela tiden jag också. Vi har märkt att hon blev "pappas tjej" nästan på en gång eftersom jag har suttit och pluggat mycket men sen hon började vakna med panik "duger" inte pappa längre. På dagarna leker hon fortfarande mycket med pappa men är hon ledsen vill hon till mig.

Jag är gravid i 24:e veckan och undrar ibland om det kan vara så att hon känner av att jag är trött och inte kan leka på samma sätt som innan (foglossning)?

Kan även lägga till att hon vill kramas mycket mer än innan och det är ju underbart mysig men jag undrar om det på något sätt kan hänga ihop med det andra?

Tusen frågor i en... Ni med mer erfarenhet får gärna berätta om ni har varit med om liknande. Antingen i samband med att ni väntat syskon eller bara allmänt.

• Svar på tråden Mardrömmar? - 1,5 åring
  • gnilmre

det jag hittade var att barnet i så fall skulle vara otröstligt och "stöta bort" en. Så är det inte för oss. Hon vill bli tröstad, men bara av mig... pappa duger som transport till mamma. Det står även att barnet inte reagerar på omgivningen och det gör hon...

Denna kväll har hon vaknat jätteledsen och rädd 2 gånger redan. Lugnar man henne så somnar hon om på en gång...

Någon som har andra förslag?

• vurren

Hej, min son är 1,4 år och vaknar också på nätterna som du beskriver, bvc säger att det är en fas som dom kallar allt man frågar, men våran fas har varit lång så man vill ju veta mer vad det kan bero på. Bvc sa även att vissa barn tar in mer än andra barn på dagarna och att det är svårt att bearbeta på nätterna, därför vaknar dom och kan ibland inte veta var dom är och bli helt förvirrad. Men man vill ändå veta precis vad det är så man kan hjälpa sin lilla älsklig.

• gnilmre
    vurren skrev 2009-06-28 22:57:36 följande:
    Hej, min son är 1,4 år och vaknar också på nätterna som du beskriver, bvc säger att det är en fas som dom kallar allt man frågar, men våran fas har varit lång så man vill ju veta mer vad det kan bero på. Bvc sa även att vissa barn tar in mer än andra barn på dagarna och att det är svårt att bearbeta på nätterna, därför vaknar dom och kan ibland inte veta var dom är och bli helt förvirrad. Men man vill ändå veta precis vad det är så man kan hjälpa sin lilla älsklig.
    Håller med!

Nu tillbringar vi mycket tid ute på nya platser - mycket mys på stranden och picknickar här och där och jag förstår att det är mycket nytt. Samtidigt vill man ju att hon ska få göra roliga saker för hon har jättekul på dagarna... det är svårt det där...
  • Aurora Borealis

Jag läste en bok från Vi föräldrar som heter Trotsboken, där stod det att det är ganska vanligt att 1,5-åringar drömmer mardrömmar. Det ska bero på att de börjar bli medvetna om att det finns farliga saker och så.

Råden i boken är att försöka samsova om man kan det och att det ska vara en period som ska gå över, så du behöver nog inte oroa dig för att det hänt något utan det är mest tecken på att hon börjar bli mer medveten och självständig.

Enligt anknytningsteorin "tankar" de gos hos föräldern för att våga upptäcka mer av världen ensamma, och det kan variera vilken förälder som är "bäst" för tillfället. Det är tecken på en trygg anknyting.

• gnilmre

tack för svaret.. skönt att höra att det är rätt vanligt och en period som går över... =)

Svar på tråden Mardrömmar? - 1,5 åring