Mardrömmar? - 1,5 åring
Vår dotter som är 18 månader gammal har de senaste veckorna börjat sova sämre. Det började med att hon, som i vanliga fall somnar själv efter att man har läst en saga inte kunde somna utan oss i rummet. Hon började även vakna på nätterna och sov korta nätter. I vanliga fall sover hon från 19.30-06.00 utan att vakna men antingen var hon vaken 1-2 timmar på natten eller så kunde hon vakna vid 3 eller 4 utan att somna om igen.
Den senaste veckan har det blivit värre. Hon vill absolut inte vara ensam när hon ska sova och vaknar med panik på natten och vi börjar tro att hon drömmer mardrömmar. Någon som vet om det är vanligt med mer mardrömmar i den åldern?
Vi funderar även om det kan ha att göra med att vardagen ser annorlunda ut nu. I vanliga fall går hon halvtid på dagis men nu är hon hemma och har sommarlov. Pappa hennes är pappaledig och jag studerar på distans så jag är hemma nästan hela tiden jag också. Vi har märkt att hon blev "pappas tjej" nästan på en gång eftersom jag har suttit och pluggat mycket men sen hon började vakna med panik "duger" inte pappa längre. På dagarna leker hon fortfarande mycket med pappa men är hon ledsen vill hon till mig.
Jag är gravid i 24:e veckan och undrar ibland om det kan vara så att hon känner av att jag är trött och inte kan leka på samma sätt som innan (foglossning)?
Kan även lägga till att hon vill kramas mycket mer än innan och det är ju underbart mysig men jag undrar om det på något sätt kan hänga ihop med det andra?
Tusen frågor i en... Ni med mer erfarenhet får gärna berätta om ni har varit med om liknande. Antingen i samband med att ni väntat syskon eller bara allmänt.