• Diny

Ett recept på riktig guacamole.

Hej! Skulle bara vilja dela med mig av receptet på riktig guacamole. Självklart varierar receptet även här ,men tycker att detta är ett bra recept. I sverige kan man ju köpa typ tex mex versionen som är pulver , men det är ju inte samma sak Riktig G är lätt att göra och jättegott till massa olika rätter (bland annat svenska tacos och till grillat kött)

Jag gör såhär , coh det räcker till runt 4 personer.

Du behöver:

En avokado

Koriander (så mycket du vill ha)

En tomat

En halv lök (eller så mycket du vill ha)

Lite chili om du vill (grön) (vet tyärr inte vad den heter i sverige)

en lime

salt.

Sen är det bara att finhacka löken, koriandern och tomaten och chilin. Blanda med avokadon strö på så mycket salt du vill ha och pressa limen över blandningen. Sen är det klart.

Lätt, nyttigt och gott

Hoppas ni gillar receptet.

• Svar på tråden Ett recept på riktig guacamole.
  • Rothmos

Jag avskyr koriander, men gör alltid min "egen" guacamole, inget j-a pulver här inte!

Jag tar:

-Avokado
    - 2 msk medium Tacosalsa
    - 1/2 burk gräddfil/ minifraische
    - 1 tsk paprikapulver
    - Citronsaft efter smak
    - salt och peppar
    - Vitlök (så klart)

Ska prova ditt recept! (utan koriandern)

• MBert

Vi älskar hemmagjord Guacamole så här brukar det gå åt mer än en avokado.

Vårt recept är rätt lik föregående men vi brukar även ha lite spiskummin
    Alltså förutom avokadon:
    lite riven vitlök alt. rödlök eller gul lök
    lite pressad citron
    Salt
    Svartpeppar
    röd spansk peppar alt. chilipeppar/cayennepeppar/paprikapulver
    spiskummin
    en klick creme fraiche

• luutra

Måste få påpeka här, att "äkta" mexikansk guacamole enbart innehåller:

Avokado
    Vitlök
    Salt & vitpeppar
    Citrus (lime eller citron)

Sedan finns det tusen versioner, men detta är klassisk guacamole som den tillagas på traditionellt vis i Syd- och Centralamerika.

En annan god variant är:

Avokado
    Tomat
    Scharlottenlök
    Vitlök
    Chili
    Lime
    En skvätt olivolja
    Salt och peppar

Tomat och lök mixas, för att sedan blandas med övriga ingredienser, hackade.

• luutra

Kan även passa på att tillägga att det finns mängder av grön chili, av olika styrka. Den vanligaste i svenska butiker heter "spansk peppar" (ett väldigt luddigt namn då spansk peppar egentligen är ett samlingsnamn för alla pepparfrukter, där tex paprika ingår), och finns även som röd och orange. Ganska mild i smaken.

• Miracle09

Vi gör ofta vår egen Guacamole i vårt kanariska kök :) och den innehåller:
    Minst 3 avokado
    Finhackad gul lök
    1 skalad finhackad tomat
    Spiskummin (rätt mycket)
    Salt
    Svartpeppar
    Mild paprikapulver
    Ibland blandar vi i lite naturell yoghurt

• Diny
    luutra skrev 2009-06-29 17:16:41 följande:
    Måste få påpeka här, att "äkta" mexikansk guacamole enbart innehåller:AvokadoVitlökSalt & vitpepparCitrus (lime eller citron)Sedan finns det tusen versioner, men detta är klassisk guacamole som den tillagas på traditionellt vis i Syd- och Centralamerika.En annan god variant är:AvokadoTomatScharlottenlökVitlökChiliLimeEn skvätt olivoljaSalt och pepparTomat och lök mixas, för att sedan blandas med övriga ingredienser, hackade.
    Jag bor i Mexico, och de jag stött på här anser inte att äkta mexikansk guacamole tillagas så Och som jag skrev kan receptet variera.
  • Diny

Sen beror det ju på hur mycket man bör göra beroende på vad man ska ha det till. Ska man tex ha det i tacos behövs ju inte lika stor mängd som om man har det som tillbehör eller som sallad till grillat kött tex.

Svar på tråden Ett recept på riktig guacamole.