• Kermit the frog

Finns det någon här som har lyckats träna bort mammamagen?

Jag undrar om det finns någon här inne (eller käner någon) som har lyckat träna bort mamma-putmagen? Alltså inte ni som fått platt mage utan att göra något, utan ni som verkligen tränat och lyckats. Och hur i så fall? Hur lång tid tog det?

Jag hade en platt mage innan, men nu putar det, på morgonen syns det knappt, men så fort jag ätit frukost och resten av dagen så är den där, magen. Det var väl lite så innan bebis också, men då gick det alltid att spänna till magen så att den blev platt, men det kan jag inte nu. Jag har läst vad träningexperten här på fl har sagt, att man ska träna plankan, så det har jag satt igång med nu. Någon annan som har gjort det, blev det nåt resultat?

Ni som har misslyckats får gärna svara också, jag vill ha rimliga förväntningar på min träning..

• Svar på tråden Finns det någon här som har lyckats träna bort mammamagen?
  • misa85

Tyvärr kan man inte punktförbränna på vår kropp, vilket hade vart hur bra som helst! De tips jag kan ge är att göra vanliga situps (sätt ej fast benen, då tränar du inte magmuskerna utan höftböjaren) Kanske har du en boll att göra situps på? Samt att du börjar jogga/springa. Konditionsträning ökar förbränningen vilket underlättar. Lycka till!

• Kermit the frog

Men jag har knappt nåt underhudsfett på magen så det är inte det som är problemet, och det lilla som har tillkommit efter grav kan jag leva med. Problemet är putet som kommer så fort jag har ätit något.. Jag vill bara veta vilka förväntningar jag kan ha på resultatet nu när jag sätter igång och tränar : )

• Willes Mamma 08

hur tränar man plankan? vill me veta,har oxå lite put som ja vill bli av me=(

Mamma till underbara lilla William 080419 ♥
  • misa85

Nej, men ibland kan man "tajta" till kroppen genom att köra fettförbränning iaf =) Men testa med situps, det kommer nog att ge bra resultat, du kan både göra raka och sneda. Dock kan man inte träna "nedre delen" som många tror, det är samma muskler =)

Plankan innebär att du står på tå alt knä samt på underarmarna (som en planka). Dock skall man inte vara rak som en planka utan rumpan måste vara lite lite högre. Spänn magen hela tiden. Det är en bra övning om man gör rätt =)

• Kermit the frog

Tänk dig att du står i position som att du ska göra armhävningar, fast du vilar på underarmarna. Kroppen ska vara helt rak. Det är alltså statisk träning och ju längre du kan stå desto bättre : ) Gör helst morgon och kväll (har jag läst).

• misa85
    Kermit the frog skrev 2009-06-28 23:19:41 följande:
    Tänk dig att du står i position som att du ska göra armhävningar, fast du vilar på underarmarna. Kroppen ska vara helt rak. Det är alltså statisk träning och ju längre du kan stå desto bättre : ) Gör helst morgon och kväll (har jag läst).
    Fast kroppen ska inte vara helt rak för då kan du omöjligt aktivera magmusklerna, rumpan måste vara lite högre! Känn efter där ni aktiverar magmusklera!
  • Kermit the frog

Haha här säger vi emot varandra, jag säger att man ska vara helt rak och du säger att rumpan ska vara upp lite.. jag känner definitivt i magen (och ryggen, och axlarna...) när jag kör, men jag är nog inte helt rak då. Men jag trodde att man skulle vara rak : ) Tack för påpekandet!

• misa85
    Kermit the frog skrev 2009-06-28 23:27:15 följande:
    Haha här säger vi emot varandra, jag säger att man ska vara helt rak och du säger att rumpan ska vara upp lite.. jag känner definitivt i magen (och ryggen, och axlarna...) när jag kör, men jag är nog inte helt rak då. Men jag trodde att man skulle vara rak : ) Tack för påpekandet!
    Hihi det är många som tror att man skall vara rak, bara för att det heter plankan. Fast så är det faktiskt inte och det är inte bara som jag har läst utan jag är utbildad personlig tränare och vi fick lära oss att det är helt fel namn på en bra övning =) Om man som sagt gör den rätt. Det är super om du känner magmusklerna, då gör du rätt iaf =) Men kolla i spegeln, du kanske inte är helt rak trots allt =)
  • Kermit the frog

Ska kolla nästa gång : ) Hur lång tid tror du det tar innan man ser nåt resultat då? Det är ju synd om man kastar in handduken för tidigt haha : )

• misa85
    Kermit the frog skrev 2009-06-28 23:32:48 följande:
    Ska kolla nästa gång : ) Hur lång tid tror du det tar innan man ser nåt resultat då? Det är ju synd om man kastar in handduken för tidigt haha : )
    Nej gud nej, ge inte upp! Det är så olika hur man bygger muskler, det var som ja skrev tidigare, det är alltid bra att köra förbränning samtidigt för att tajta till kroppen lite. Sen ska man inte träna för mycket, alla muskler behöver vila. Jag skulle rekommender att göra övningar varannan dag, det räcker! Sen spelar kosten oxå stor roll! Ge det tid, du kommer att lyckas!
  • Kermit the frog

misa85: tack för tipsen och peppningen! Ja jag ska få fason på den igen : )

Hammare: tack för tipset, helt klart värt att testa! 3 dagar lät ju lagom hihi ; )

Svar på tråden Finns det någon här som har lyckats träna bort mammamagen?