Finns det hostmedicin för 1 åringar?
Jag bara undrar eftersom jag tycker så synd om Alexander.................han hostar som en tok! Om han ska få sova inatt vore det bra om det fanns något att ge honom, men det kanske inte finns till så små???
Jag bara undrar eftersom jag tycker så synd om Alexander.................han hostar som en tok! Om han ska få sova inatt vore det bra om det fanns något att ge honom, men det kanske inte finns till så små???
Det finns hostmedicin men du måste få det utskrivet från läkare...
nej det finns inte, tyvärr. men en huskur varm svartvinbärssaft med citron i. Hoppas han kryar på sig, det är så jobbigt med hosta....
Det finns visst...
Min son har haft krupp sen han var 9 månader... Har fått hostmedicin utskrivet av läkare...
visst har man krupp, astam eller annat så finns det ju givetvis men inget receptfritt....
Nej inte receptfritt... Kollade inte så noga vad TS sökte.
om det är torrhosta kan du ge honom nåt (om det finns) men är det slemmigt så ska du inte göra det... Slemlösande ska ej ges till barn då dem måste kunna hosta upp slemmet annars kan dem "drunkna"
(sa min bvc-tant)
rörigt det blev
Jag var visst lite otydlig , jag menade receptfritt.................och som jag misstänkte verkar ju det inte finnas. Tycker så synd om min lille kämpe bara............
jo det finns, jag har två olika hemma.... gå ner på apoteket så hjälper dom dig, det finns en slemlösande som jag har, den smakar lakrits och min dotter accepterar den =) Det är ju jättejobbigt för dom om dom hostar på natten mycket...sen finns det vanlig hostmedecin också, iaf på vårt apotek i Liljeholmen/sthlm.
vanligt varmt vatten är annars att rekomendera!! Inte mjölk....mjölk irriterar slemhinnorna... Det finns ett talesätt som jag följer iaf (sen får man naturligtvis ta allt med en nypa salt) och det går ut på att man inte irriterar slemhinnorna efter kl 15. innan 3 så löser man upp, sen har man eftermiddagen/kvällen på sig att rensa ut....
Bromhexin kan man ge till barn över ett år och den är receptfri! Hoppas att hostan ger med sig!
Jag har gett Resyl 20mg/ml till min dotter när hon hade hosta. Det fick hon första gången när hon var 9 månader. Jag läste i FASS att det bara skall ges till barn under ett år efter läkarordination, men när jag gick på apoteket så sa dom att det var det enda man kunde köpa till barn under ett år, och när jag kollade (för säkerhets skull) med BVC så sa dom att det var helt okej, och dom nämde aldrig ens att jag borde ha läkarordination.
Dessutom har ju Alexander passerat ettårsdagen så det borde ju inte föreligga några som helst hinder för att ge honom det!
Så här står det i FASS
Resyl/Resyl S anses lösa det sega slemmet i luftvägarna, underlätta upphostningen och lindra hostan.
Resyl S Oral lösning:
Vuxna: 15 ml 2-3 gånger dagligen.
Barn 6-12 år: 15 ml 1-2 gånger dagligen.
Barn 1-5 år: 5 ml 2-3 gånger dagligen.
Barn under 1 år: 5 ml 1-2 gånger dagligen.
Till barn under 1 år endast enligt läkarordination. Annan dos enligt läkares föreskrift.
Lycka till
Kram