• Anonym (förvirrad)

Ska vårt barn heta Bure?

Min kille och blivande far till mitt barn vill att vår son ska heta Bure.
    Jag tycker att namnet är otroligt fult (iaf när jag hörde det för första gången)
    Ska jag gå med på att han ska få ha ett mellannamn eller sitt "vanliga" namn som Bure?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska vårt barn heta Bure?
  • Anonym

Bure är inte fint. Mellannamn är det ju ok.
    Finns nå barnprogram där en av ungarna heter Bure fast programmet är från Holland tror jag.

• Anonym (förvirrad)

Nej tycker inte heller det. Men måste ju höra hur andra ställer sig till det. Vill ju inte att han ska bli mobbad eller dylikt för det konstiga namnet

• Hackemamma

Unikt och bra ju, istället för alla Neo/Milo/William etc som alla heter nu :)
    Tycker faktiskt att Bure låter coolt :)

• Anonym (förvirrad)
    Hackemamma skrev 2009-06-29 00:08:36 följande:
    Unikt och bra ju, istället för alla Neo/Milo/William etc som alla heter nu :) Tycker faktiskt att Bure låter coolt :)
    Tycker du verkligen? Själv tycker tänker jag på buré som blir puré. haha, vet inte varför men. kanske man ha de som mellannamn iaf
  • NKmamma

Är det alltså ett namn som existerar? Låter som ett egenhändigt påhittat namn. Jättefult. Lite ot men vad har du för namnförslag ts?

• Anonym (förvirrad)

Jag vet faktiskt inte. Tror han hittat den i någon tidning.
    Jag har mer tänkt mig Loke eller Tyr

• Anonym (förvirrad)

Kollade på svenskanamn nu. 78 män heter Bure och 2 kvinnor

• Atamon

Dels är ju Bure ett väsen i nordisk mytologi, iofs med en bra betydelse
    (fager att skåda, stor och väldig) och räknas som asarnas stamfader.
    Men Bure är också ett efternamn till en adlig släkt som härstammar från Bureätten
    Enligt SCB så finns två kvinnor som har förnamnet Bure. Av dessa har 0 namnet Bure som tilltalsnamn och det finns 78 män som har förnamnet Bure. Av dessa har 11 namnet Bure som tilltalsnamn.
    För mig känns dock namnet mer som ett efternamn.

• NKmamma

Anonym (förvirrad) skrev 2009-06-29 00:24:23 följande:

Jag vet faktiskt inte. Tror han hittat den i någon tidning.Jag har mer tänkt mig Loke eller Tyr
    Hoppas att han går med på Loke åtminstone.
  • NKmamma
    Atamon skrev 2009-06-29 00:28:11 följande:
    Dels är ju Bure ett väsen i nordisk mytologi, iofs med en bra betydelse (fager att skåda, stor och väldig) och räknas som asarnas stamfader.Men Bure är också ett efternamn till en adlig släkt som härstammar från BureättenEnligt SCB så finns två kvinnor som har förnamnet Bure. Av dessa har 0 namnet Bure som tilltalsnamn och det finns 78 män som har förnamnet Bure. Av dessa har 11 namnet Bure som tilltalsnamn.För mig känns dock namnet mer som ett efternamn.
    Ok.
    Ja jag kan hålle med om att det är mer som ett efternamn isf.
  • Anonym (förvirrad)
    Atamon skrev 2009-06-29 00:28:11 följande:
    Dels är ju Bure ett väsen i nordisk mytologi, iofs med en bra betydelse (fager att skåda, stor och väldig) och räknas som asarnas stamfader. Men Bure är också ett efternamn till en adlig släkt som härstammar från Bureätten Enligt SCB så finns två kvinnor som har förnamnet Bure. Av dessa har 0 namnet Bure som tilltalsnamn och det finns 78 män som har förnamnet Bure. Av dessa har 11 namnet Bure som tilltalsnamn. För mig känns dock namnet mer som ett efternamn.
    Hm, visste faktiskt inte att han var med där.
    Okej, kanske kan ta upp det så han kommer på bättre tankar.
    NKmamma skrev 2009-06-29 00:28:31 följande:
    Hoppas att han går med på Loke åtminstone.
    Vi får hoppas på det!!
  • Anonym (99)

Be honom fundera på hur det ska uttalas i en allt mer internationell värld. På engelska?

Kanske inte så kul för grabben när han vill jobba utomlands nån gång framöver. Och tro mig - jag avskyr alla engelska namn som försvenskas och pressas på alla stackars ungar nu för tiden (Kevin, Michelle, Nicole, etc), och älskar alla gammelsvenska namn, men jag tycker ändå man ska fundera på om det går att uttala dem på ett vettigt sätt på engelska. Våra barn kommer att jobba internationellt på en helt annan nivå än vad vi gör nu.

Och för mig är det f ö förknippat med ett av sveriges stora riskkapitalbolag; www.bure.se/

• jaghetersophia

Anonym (förvirrad) skrev 2009-06-29 00:12:03 följande:

Tycker du verkligen? Själv tycker tänker jag på buré som blir puré. haha, vet inte varför men. kanske man ha de som mellannamn iaf
    Roligt, för jag tänkte på diarré :)
    Nä usch vilket otäckt namn..
  • Aiwendil

Känner några som heter Bure i efternamn!
    Så för mig är det inget förnamn direkt men jag tycker inte det är fult.
    Vanesak!

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • sara gerdrup

Jag vet några som heter Bure i efternamn
    men först tänkte jag på en figur i bamse
    och sedan på namnet Ture.
    Jag tycker det är ett ok mellanamn.

• Hackemamma

Anonym (99) skrev 2009-06-29 09:14:38 följande:

Be honom fundera på hur det ska uttalas i en allt mer internationell värld. På engelska? Kanske inte så kul för grabben när han vill jobba utomlands nån gång framöver. Och tro mig - jag avskyr alla engelska namn som försvenskas och pressas på alla stackars ungar nu för tiden (Kevin, Michelle, Nicole, etc), och älskar alla gammelsvenska namn, men jag tycker ändå man ska fundera på om det går att uttala dem på ett vettigt sätt på engelska. Våra barn kommer att jobba internationellt på en helt annan nivå än vad vi gör nu. Och för mig är det f ö förknippat med ett av sveriges stora riskkapitalbolag; www.bure.se/
    Speciellt med staningen "Chewin" ;D Undrar hur de tror att en engelsktalande skulle uttala det^^
Svar på tråden Ska vårt barn heta Bure?