• sandraez

pollenallergi och gravid.

Det passar verkligen inte ihop, men nu är det så att jag är superallergisk just detta år. Har inte kommit på mot vad jag är allergisk emot, men det slår alltid ut sent, ijämförelse med alla andras allergi. Runt midsommarhelgen... dock inte varje år, hade hoppas att jag skulle klara mig iår... men icke. Nu är det värre än vanligt.
    Jag måste äta tabletter, de hjälper mig ca 10 timmar att leva. Sen kliar o rinner ögon o näsa igen...
    Men, nu till min fråga.... hur farligt är det egentligen att äta allergitabletter när man är gravid?
    Någon som vart i kontakt med läkare o frågat?
    Det står ju att man bör undvika det om man ammar eller är gravid. Men vad gör man om man in te har något val. Jag kan ju inte sjukskriva mig från mitt arbete bara för att jag har pollenallergi... o röda kliande ögon o rinnande näsa är inte så trevligt när man jobbar inom sjukvård.
    Jag är i v. 17 idag 16+0 Jag funderar om det kan ha betydelse, hur mycket bebisen utvecklas just i det skedet man intar tabletter. Jag har tagit medicin i ca 1 vecka nu... o måste säkert ta någon vecka till...
    TACKSAM FÖR SVAR!

• Svar på tråden pollenallergi och gravid.
  • Sylten

Tavegyl ska vara helt ofarligt för barnet. Det är vad jag är ordinerad och jag är i v. 23 nu.
    Jag tror inte att det är nån fara om du har tagit någon annan medicin. Den infon jag har fått är att det bara inte finns tillräcklig forskning på nån annan medicin än Tavegyl.

Hoppas kliet slutar, vet hur jävligt det är...

• Anemone

Om du känner av allergin nu är det förmodligen gräspollen du är känslig mot. Förutom Tavegyl (som man blir så himla trött av) är Cetirizin okej att ta när man är gravid eller ammar. Kolla bipacksedeln innan du tar medicin!

• precious76

Är själv allerisk & vet hur överjäkligt det är. På apoteket håller dom sig strikt till vad som står i fassen & nästan vägrar sälja läkemedel till gravida. Pratade med en överläkare inom mödrahälsovården & fick några preparat som man kan använda & som är receptfria.

Ögondroppar: Livostrin, Lecrolyn, Lomudal
    Nässpray Livostrin Lomudal nasal & Rhinocort (funkar bäst på mig)
    Tabletter: I det receptfria sortimentet rekommenderas preparat som innehåller ämnet cetirizin. Fråga på apoteket då det finns en del i olika prisklasser.

Hoppas du får tag i nåt som hjälper!

• Zinzie

Det finns inte någon anledning att äta tavegyl, utan cetrizin/zyrlex och loratadin/clarityn är de bästa tabletterna att ta. Anledningen till det är att det finns fler som tagit de två typerna av mediciner och att man inte blir trött av dem, som man blir av tavegyl.

Alla former av lokalbehandling (nässpray/ögondroppar) ska också vara okej, även om man bara ska använda de med cortison i om man verkligen, verkligen behöver (dvs nasonex). De som precious76 listade är de bästa förstahandsalternativen.

Jag skrev lite om det där med tabletterna i min blogg, eftersom jag fick så konstiga råd:
    minneas.wordpress.com/2009/06/18/klubbad-sal/

• Sylten

skönt att det finns alternativ.. Jag blir dock faktiskt inte trött av Tavegyl så det kanske är individuellt..

• karin76

Jag har också hört att tavegyl är ok, av barnmorska. På Apoteket sa de däremot att det inte fanns NÅGRA tabletter som var ok. Skumt att de ger sådana "råd"! Nässpray som hjälper mot rinnsnuva fanns det däremot flera som man kunde ta. Hoppas du blir bättre!

• sandraez

tack!
    jag äter just nu Acura med cetirizin... har provar många olika, men just nu verkar dessa hjälpa mig mest...

Man blirju nojjig av att man kanske skadar barnet eller så... men vad ska man göra när man måste ha nåt...

• milli79

Det finns naturliga alternativ =) som funkar för de flesta, har själv provat Nazalese från hälsokosten.

www.vitaminvaruhuset.se/shop/&gclid=CPPhy_2cr5sCFdMWzAodQyOz1Q

"Nasaleze är 100 % naturlig hjälp vid hösnuva och allergi. Snabbt och effektivt. Nasaleze minskar eller stoppar helt symtomen vid allergi av pollen, damm eller pälsdjur. Nasaleze finkorniga cellulosapulver förstärker näsans naturliga skyddsbarriär mot luftburna allergener. Upprepade kliniska studier har dokumenterat effekten. Stoppar nysningar och rinnande näsa. Skyddar vid kliande ögon. Nasaleze är tryggt och säkert att använda eftersom det inte tas upp av kroppen. Försvinner precis som det naturliga slemmet i näsan via matsmältningskanalen. Lätt att använda. Välbehaglig smak och friskhet av pepparmint. Inga rapporterade biverkningar. Godkänt som medicintekniskt hjälpmedel inom EU"

• wica

Lär vara gräs du reagerar mot. Jag själv är allergisk mot allt pollen som finns så jag tar mediciner från mars till augusti.
    Jag är nu gravid i v35 och när det var dags att börja medicinera i mars så ringde jag läkaren för att kolla om det är ok med de läkemedel jag har.
    Var inga problem att fortsätta med tabletter (cetirizin) och de ögondroppar jag använder (opatanol).
    Jag har dock valt att skippa de läkemedel jag har som innehåller cortison, får jag problem med att andas så tar jag bricanyl istället och som ska vara ok.

Finns en del hälsokostpreparat som funkar bra för en del, men de ska man absolut inte använda vid graviditet då inga studier gjorts överhuvudtaget.

Kolla med läkare så får du bra svar på vad du kan ta.

• milli79
    wica skrev 2009-06-29 12:14:53 följande:
    Finns en del hälsokostpreparat som funkar bra för en del, men de ska man absolut inte använda vid graviditet då inga studier gjorts överhuvudtaget.Kolla med läkare så får du bra svar på vad du kan ta.
    Ingen fara att ta Nazalese, är bara ett cellulosa pulver. Jobbar själv i hälsokost & visst finns det många örter & annat man inte ska ta men även mkt man kan använda som just detta.
  • Zinzie
    milli79 skrev 2009-06-29 12:34:32 följande:
    Ingen fara att ta Nazalese, är bara ett cellulosa pulver. Jobbar själv i hälsokost & visst finns det många örter & annat man inte ska ta men även mkt man kan använda som just detta.
    Överlag avråder livsmedelsverket med fler från alla former av hälsokost/naturmediciner under graviditet. Anledningen är att det inte finns någon bra forskning gjord på preparaten, vilket jag antar gäller även här.

Sen är det ju upp till var och en att välja mellan vetenskapligt testade saker och saker som ska vara bra för att de är naturliga.
  • MY2004

Senaste jag fick höra av läkare var att alla receptfria tabletter var OK utom Kestine som det ännu inte fanns tillräcklig forskning på. Jag fick äta clarityn som inte hjälpte och fick tavegyl utskrivet vilket jag tycker hjälper.Jag tar Rhinokort Aqua (nässpray) OK och hjälper mig samt Tivalist ögondroppar (OK och hjälper) däremot är de receptbelagda, ingen annan av de receptfria har hjälpt i år, däremot har jag alltid använt alla receptfria preparat förr om åren och det har alltid funkat. Det måste vara ett extremt pollenår!!!

• sandraez

Ja jag upplever också ett extremt pollenår... Synd när man är gravid o har andra krämpor också... fast jag är rätt så förskonad än så länge.

• wica

Är det nån mer än jag som har det lindrigare med allergier under graviditeten? Brukar vara totalt utslagen av både astma o allergi under hela pollensäsongen men i år har det gått fantastiskt bra. Har inte behövt astmamedciner överhuvudtaget samt att min allergi map livsmedel också är betydligt bättre.
    En kompis till mig har upplevt samma sak, men året efter var det som vanligt igen för henne.

• Egina2

jag åt cetirizin, acura, zyrlex innan jag blev gravid.. min bm sa att jag iinte ska ta de under graviditet, utan skrev ut tavegyl istället.. hur kommer d sig att alla här skriver att man får ta de när man är gravid?? har era bm sagt d? är d min bm som inte visste?

• Egina2
    wica skrev 2009-07-14 13:51:32 följande:
    Är det nån mer än jag som har det lindrigare med allergier under graviditeten? Brukar vara totalt utslagen av både astma o allergi under hela pollensäsongen men i år har det gått fantastiskt bra. Har inte behövt astmamedciner överhuvudtaget samt att min allergi map livsmedel också är betydligt bättre.En kompis till mig har upplevt samma sak, men året efter var det som vanligt igen för henne.
    jag har d oxå lindrigare när jag är gravid, eller iaf under mina två senaste graviditeter..första minns jag inte riktigt.
    reagerar dessutom mkt mindre på myggbett, kliar inte lika länge o mkt.. jag brukar klia tills jag blöder i vanliga fall, nu kliar d nga min o sen kort stund igen under samma dag o sen är d oftast över, underbart!!
  • Mama72

Min läkare avrådde mig från att äta allergimedicin och att använda nässpray. Ögondroppar får jag klara mig med. Är allergisk mot gräs.

• Zinzie
    Egina2 skrev 2009-07-15 15:25:20 följande:
    jag åt cetirizin, acura, zyrlex innan jag blev gravid.. min bm sa att jag iinte ska ta de under graviditet, utan skrev ut tavegyl istället.. hur kommer d sig att alla här skriver att man får ta de när man är gravid?? har era bm sagt d? är d min bm som inte visste?
    Läs länkarna i mitt bloginlägg som jag länkade till ovan. Jag stödjer mig på janusinfo, läkemedelsverkets behandingsrekomendationer och en överläkare på Karolinska.
  • Egina2
    Mama72 skrev 2009-07-15 15:33:18 följande:
    Min läkare avrådde mig från att äta allergimedicin och att använda nässpray. Ögondroppar får jag klara mig med. Är allergisk mot gräs.
    låter konstigt..jag skulle inte klara mig utan.. men jag behöver inte ta varje dag, tar vid behov bara. tavegyl kan man ta iaf, men vet inte hur d är med de andra tabletterna.
Svar på tråden pollenallergi och gravid.