• Anonym (hårig på insidan)

Alla dessa JÄVLA inåtväxtra hårstrån!!

Ja! Nu får jag tamigfan nog! Jag har tagit bort hår på armar och ben sedan jag började få det, i början rakade jag, men nu, sedan 06 använder jag bara epilator.

Och håret på benen har blivit mindre och tunnare, men det hår som finns blir liksom inåtväxt! I en såndär liten boll precis under ett enda lager hud. Det är så irriterande! Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort dem!

Några tips?

• Svar på tråden Alla dessa JÄVLA inåtväxtra hårstrån!!
  • Anonym

Jag har inte det problemet på benen utan när jag rakar bikinilinjen. Det enda som fungerar för mig är att ta en nål och försöka pilla ut håret för annars växer det bara inne i "kulan" På maken fick jag ut ett 4 cm lång skäggstrå från en sån där kula.

Anonym skrev 2009-06-29 09:01:46 följande:
    Jag har inte det problemet på benen utan när jag rakar bikinilinjen. Det enda som fungerar för mig är att ta en nål och försöka pilla ut håret för annars växer det bara inne i "kulan" På maken fick jag ut ett 4 cm lång skäggstrå från en sån där kula.
    Hehe, jo jag får sitta med pincett och böja mig åt alla håll och kanter för att försöka fixa håren. Men det hjälper inte, för fler dyker upp och det kliar ju så man blir galen:S

Så jag vet inte vad jag ska göra för jag står fasiken inte ut snart...
  • Anonym

Sluta raka?

Har du prövat att vaxa.

Anonym skrev 2009-06-29 09:10:14 följande:
    Sluta raka? Har du prövat att vaxa.
    Läs TS lite noggrannare. Förut rakade jag, men sedan 2006 använder jag endast epilator.

Och ja, att vaxa hjälper inte alls.
  • Anonym (satin ice)

På min epilator kan man byta ut själva epilatorhuvudet till ett huvud med väldigt fint "sandpapper". Har för mig att det stod att man skulle köra med den nångång mellan epileringstillfällena för att minska risken för inåtväxande hårstrån. Det följde inte med i din?
    Jag har en Philips Satin Ice. Nu har jag inte användt min på länge och då jag använde den så var det bara under sommarmånaderna. Vet att jag fick några sådana hårstrån om jag pillade "fram" när jag epilerade. Använde inte "sandpappret" så mycket i o med att jag inte hann få så mycket inåtväxande men kan tänka mig att det funkar.

Anonym (satin ice) skrev 2009-06-29 10:26:03 följande:

På min epilator kan man byta ut själva epilatorhuvudet till ett huvud med väldigt fint "sandpapper". Har för mig att det stod att man skulle köra med den nångång mellan epileringstillfällena för att minska risken för inåtväxande hårstrån. Det följde inte med i din? Jag har en Philips Satin Ice. Nu har jag inte användt min på länge och då jag använde den så var det bara under sommarmånaderna. Vet att jag fick några sådana hårstrån om jag pillade "fram" när jag epilerade. Använde inte "sandpappret" så mycket i o med att jag inte hann få så mycket inåtväxande men kan tänka mig att det funkar.
    Jag har en väldigt tidig version av epilator. De var helt nya på marknaden när jag köpte min. Så nej, jag fick bara med ett rakhuvud så man kan använda den som rakapparat och då epilatorhuvudet. Men jag ska fundera på att köpa en ny kanske och då kolla om jag kan hitta en med ett sånt där "sandpapper" som du nämnde. Tack för tipset!

Jag pratade med en hudterapeut på Sturebadet, men inte ens hon kunde tipsa om något bra för att hjälpa håren...
  • Anonym (satin ice)

Varsågod.
    Kan ju förståss inte garantera att det hjälper men tanken är ju det i alla fall. Sen är det rätt skönt med isblocket som följer med också. Gör lite mindre ont. Fast du som har epilerat ett tag är kanske van. Brukar vara värst i början.
    Lycka till. Annars är det ju alltid en tanke att ta en paus i epilerandet eller testa att använda kroppspealing på benen när du duschar.

• Gryntroll

Har iofs indet problemet pga epilatorn eller likande, men för något år sedan växte massor av hårstrån på ena (!) låret inåt och jag tyckte faktiskt att det blev mycket bättre med vanlig peeling-handske.

Hårstråna som kom fram efter peelingen var krusiga som bara den (så jag antar att de hade växt runt sign själv inne i bulan/knottran) och efter ett tag kom inte "knottrorna" tillbaka heller.

Kanske kan vara värt att prova

• Anonym (jag med)

Har inga tips, men kan instämma i problemet. Började epilera mig typ i julas, och är jättenöjd med känslan (att slippa stubbigheten). Men de där inåtväxta hårstråna kan ju göra en galen. De som sitter längs med skenbenet kan väl gå an (även om det är rätt tidsödande att pilla fram dem ett och ett), men de som sitter på baksidan av vaden - jag känner mig som en cirkusakrobat...

Jag brukar dock använda peelingkräm + skrubbvante när jag duschar, men det hjälper iaf inte mig. Så säg till om du hittar nåt som funkar! (sandpappershuvudet lät intressant, men jag har ju just köpt min epilator, som inte har nåt sånt, så det får bli när den ger upp i så fall)

Jag ska verkligen ge det en chans med peelingkräm och peelingduk. Jag hoppas få bukt med det, för jag ser inte klok ut på benen speciellt!

Det blir ju rött och irriterat och kliar så man blir galen, plus att man har svarta fläckar över hela benen även när allt annat hår är avlägsnat.

Jag vill liksom inte gå i kjol nu i sommar bara för att jag ser ut såhär. Jag har inåtväxta hår ÖVERALLT. Över hela låren ner över hela benen. Jag håller med dig, Anonym (jag med) jag känner mig verkligen som en cirkusartist! Och det är fan inte charmigt att sitta halvnaken och försöka komma åt alla strån överallt:/

Svar på tråden Alla dessa JÄVLA inåtväxtra hårstrån!!