• hönamor

Biografisk-historisk metod

Postade på böcker men kom på att nån här inne kanske vet oxå. Läser litteraturvetenskap och undrar över hur man beskriver en biografisk-historisk metod?

En biografi är ju en skildring av någons liv av någon annan. Betyder då historisk att det är en person ur historien, typ Ceasar eller Hannibal eller hur ska man beskriva det?

• Svar på tråden Biografisk-historisk metod
  • Björnmossa

Om jag inte missminner mig så går metoden ut på att man analyserar författarens verk med utgångspunkt i vad som är känt om författarens liv.

Tex, 1895 semestrade Strindberg i Stockholms skärgård och det var säkert där han fick inspiration till Hemsöborna, man diskuterar vilka möjliga öar han kan ha tänkt på när han skrev boken osv, vem av hans bekanta som var modell för madam Flod. (påhittat exempel)

Det är alltså författarens biografi och livshistoria man tror ligger till grund för böckerna och man intresserar sig för författarens gamla brev, dagböcker och annat i den stilen.

• hönamor

Aha, inte alls som jag tänkte då
    Jag har försökt googla på det men hittar dåligt. Slagit i lexikon o letat bland tidsskrifter men hittar ingen bra förklaring.

• hönamor
    Björnmossa skrev 2009-06-29 10:56:53 följande:
    Har du ingen kurslitteratur?
    Nej
    Inte som beskriver det iaf, har läst från pärm till pärm men det är meningen att vi ska använda wikipedia o sånt också o jag är rätt usel på att googla. Men det låter logiskt det du säger
  • Björnmossa

Gå och låna en bok ändå är mitt tips! Finns mycket på biblioteken och det är inte säkert särskilt tungt heller.

• hönamor
    Björnmossa skrev 2009-06-29 11:07:55 följande:
    Gå och låna en bok ändå är mitt tips! Finns mycket på biblioteken och det är inte säkert särskilt tungt heller.
    Vi ska bara beskriva det med minst 6 rader så jag hoppas kunna knåpa ihop någonting. Men en bibliotekarie kanske vet vad det är iaf så kan man skumma nån bok.
Svar på tråden Biografisk-historisk metod