• Anonym

primolut nor?

försöker bli gravid men har fått så oregelbunden mens sen jag fick min dotter. Har nu fått primolut nor. Är det någon som har någon erfarenhet av dom som kan berätta lite?

• Svar på tråden primolut nor?
  • Anonym (helena)

Man får väl inte ta dessa tabletter om man planerar att bli gravid eller är gravid?
    Min läkare sa att fostren kan få skador, främst flickfoster!

• Anonym

läkaren som skrev ut dom vet att vi försöker bli gravida så det hoppas jag verkligen inte!

• Anonym (helena)

Citerat från www.fass.se :

"Graviditet
    Fall av maskulinisering av kvinnliga foster har beskrivits efter användning av noretisteronacetat under första hälften av graviditeten. Använd därför inte Primolut-Nor under graviditet annat än på bestämd ordination från läkare."

• Anonym

Anonym (helena) skrev 2009-07-02 11:07:46 följande:

Citerat från www.fass.se :"Graviditet Fall av maskulinisering av kvinnliga foster har beskrivits efter användning av noretisteronacetat under första hälften av graviditeten. Använd därför inte Primolut-Nor under graviditet annat än på bestämd ordination från läkare."
    men då ska det ju inte vara någon fara då eftersom det är en läkare som ordinerat...
  • Anonym (helena)

INNAN DU ANVÄNDER Primolut-Nor

Innan du påbörjar behandlingen bör du genomgå en grundlig medicinsk och gynekologisk undersökning innefattande cervixprov samt kontroll av brösten.

Vaginal blödning av okänd orsak ska utredas innan behandlingen påbörjas.

Graviditet ska uteslutas innan behandlingen påbörjas. Om en förväntad månatlig blödning uteblir, måste graviditet uteslutas innan en ny behandlingsomgång påbörjas. Vid menstruationsförskjutning bör Primolut-Nor endast användas i de cykler man med säkerhet vet att en tidig graviditet ej föreligger.

Använd inte Primolut-Nor:
    - om du har eller har haft levertumör.

- om du är överkänslig (allergisk) mot noretisteronacetet eller något hjälpämne i Primolut Nor.

Var särkilt försiktig med Primolut-Nor:
    - om du har ökad utsöndring av vissa blodfärgämnen (porfyri).

- om du har svåra störningar i leverns funktion.

- om du har haft gulsot eller svår klåda under tidigare graviditet.

Om något av följande symtom uppträder bör du sluta ta Primolut-Nor och kontakta läkare:

* stark huvudvärk.

* synstörning.

Graviditet
    Fall av maskulinisering av kvinnliga foster har beskrivits efter användning av noretisteronacetat under första hälften av graviditeten. Använd därför inte Primolut-Nor under graviditet annat än på bestämd ordination från läkare.

Amning
    Går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Primolut-Nor under amning.

Svar på tråden primolut nor?