• adrenalin

nån annan med dement förälder? finns dom?

Min mamma är 50 år och är dement.
    Hon kommer ihåg personer, tex känner hon igen mina barn på en gång. Men hon kommer inte ihåg saker som hänt tidigare samma dag, var hon bor, var hon varit och var hon är på väg.
    Det enda hon tycks veta är var hon befinner sig för stunden.

det verkade ske över en natt men det har nog pågått en process ganska länge. Hon har blivit såhär pga alkohol.

Det jag undrar är om min mamma fortfarande finns kvar egentligen? Hon har kvar sin personlighet och är rapp i replikerna som alltid. Men hon har en tomhet i blicken och liknar ändå en zombie. vet inte hur många gånger hon rymt från sjukan för att köpa folköl.

det känns som jag har kvar henne men ändå inte.

• Svar på tråden nån annan med dement förälder? finns dom?
  • xenaa

Usch vad jobbigt!

Jag har ingen i min närhet som är dement. Men jag harjobbat inom äldrevården i många år och känner igen de där med tomhet i blicken. MEN att även vissa sjuka kan för ett ögonblick bli sig själva. Det är lite läskigt om man har jobbat med samma människa i några år då hon varit sjuk för att sen för en stund vara sig själv.

Jag tror din mamma finns där, jag tror att de är "medvetna" på något sätt ändå.

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • adrenalin

Hon är väldigt medveten för sekunden. Hon tror ju inte ens att hon är sjuk. Hon tror ju till och med att hon kan spöa vem som helst i ett minnestest. Och så frågar man henne var hon bor och så kommer hon inte ihåg men säger typ "men det är inte lätt att svara på när man har 15 lägenheter".

Det är hon men ändå helt väck.

• Miraklet09
    adrenalin skrev 2009-06-29 10:47:49 följande:
    Hon är väldigt medveten för sekunden. Hon tror ju inte ens att hon är sjuk. Hon tror ju till och med att hon kan spöa vem som helst i ett minnestest. Och så frågar man henne var hon bor och så kommer hon inte ihåg men säger typ "men det är inte lätt att svara på när man har 15 lägenheter". Det är hon men ändå helt väck.
     Ush vad hemskt att vara dement redan så tidigt, det är pg alkoholen menar du??
     ja förstog inte den meningen, (sorry om ja frågar) men det kan inte vara alzeimers???
     det kan komma tidigt..

Min mormor fick det till och från fasst då var hon runt 60, inte så allvarligt
     men vid 70 så blev hon extremt snurrig..

Mamma som närmar sig 60 börjar visa tendens till samma sjukdom
     Osså likaså pappa min (ej ihop längre på länge dem två har ingen kontakt)
     Pappas fabror blev senil redan vid 40-50 års åldern.. extremt jobbigt att
     det ligger så närma släkten...

Jobbigt med senilitet för människorna är inte själva medvetna på det planet
     dock vi runt dem somlide
    E
  • adrenalin

var dina anhöriga inte heller medvetna om att dom var virriga?

Det är inte alzeimers hon har utan det är alkoholdemens. Hennes hjärna har krympt pga alkoholen och så har hon haft extrem b-vitaminbrist.

• Miraklet09
    adrenalin skrev 2009-06-29 10:56:38 följande:
    var dina anhöriga inte heller medvetna om att dom var virriga?Det är inte alzeimers hon har utan det är alkoholdemens. Hennes hjärna har krympt pga alkoholen och så har hon haft extrem b-vitaminbrist.
     Nej mormor hade grov alzeimers det började med att hon gömmde bröd och sånt i krukor haha med försvar att hon kunde bli hungrig på kvällen..
     sedan började det med att hon slog i handleden och hade ont och vi åkte till doktonr
     med henne, då var handen bruten och hon virrade omkring hemma ibland och frågade
     vart hon var, lite jobbigt som yngre att se och höra henne så förvirrad..
    då förstog man inte mycker..

Mamma märker inte av det själv men ibland bruka hon skämta att hon blir
     som sin mamma, (mormor) och att hon isf är glad om det kommer snabbt på henne..
     Vilket får mig att bli oroad, för det började med agressivitet hos mormor,
     pg man glömmer saker så lätt..

pappa märkte jag på hans agressiva sätt och hans sätt att glömma saker,
     ja undviker honom så gott ja kan, har inte bra kontakt ändå,
    hans fabror var mamma som sa när vi var små, när pappa och mamma var ihop,
     så var hans fabror helt borta redan vid 55-60års åldern .-(

Mammas kompis är alkolist och hon kan få såna anfall och bara
     skälla på folk omkring henne, anklaga folk och ifrågasätta som din mamma vart hon
     är osv, väldigt jobbigt, för man vet inte riktigt hur man ska hantera det,
     man blir ju liksom lamslagen :-/
    E
  • adrenalin

mamma beter sig helt normalt för stunden. hon har typ 20 paket tuggummin eftersom hon hela tiden glömt att hon köpt. men just för stunden lägger hon saker på normala ställen och gör allt normalt.
    förutom att hon är så alkoholberoende att hon till och med druckit handsprit.

• Miraklet09
    adrenalin skrev 2009-06-29 11:05:23 följande:
    mamma beter sig helt normalt för stunden. hon har typ 20 paket tuggummin eftersom hon hela tiden glömt att hon köpt. men just för stunden lägger hon saker på normala ställen och gör allt normalt.förutom att hon är så alkoholberoende att hon till och med druckit handsprit.
     ush måste ändå vara jobbigt för dig/ dem runt er
     haha ahh det där är lite roande faktiskt ändå,
    visst ej roligt när kostnadern skenar iväg men ändå
    E
  • Anonym (Alzheimer)

Hej,

Min mamma fick diagnosen Alzheimer för 2 år sen och hade då precis fyllt 65 år. Hon hade sökt hjälp och varit på olika utredningar flera ggr under ca 6-7 års tid men alla läkare skyllde på utmattningsdepression.

Den senaste tiden har det gått utför väldigt snabbt tycker jag. Hon frågar samma sak HELA tiden och är allmänt förvirrad. Ibland är hon själv medveten om det men många gånger förstår hon inte själv hur förvirrad hon faktiskt är. Hon har också blivit personlighetsförändrad.

Saknar min gamla mamma så enormt mycket. Hon var en sån intelligent, självständig och effektiv kvinna med humor och kvicka roliga kommentarer. Nu är hon bitter, deprimerad, negativ, beroende av oss barn, förvirrad och glömsk . Hon har även börjat dricka enorma mängder alkohol och blir iom det totalt förvirrad och kan tom hallucinera. Känner sån vanmakt inför hela situationen och ibland känns det som om jag inte orkar med henne alls. Känner ni likadant?

• Anonym (X)

Min mor fyller snart 60 och jag är nästan säker på att hon kommer få alzheimers precis som min mormor. Jag är sjukt rädd för att det ska bli så! Har precis fått barn själv och jag vill att de ska ha en pigg mormor som orkar. Nu orkar hon leka i 5 minuter sen blir hon helt rastlös....
    Jag håller med den som skrev ovan att man saknar den skärpta, kvicka, självständiga individ hon var. Jag hoppas varje dag att det bara är "stress".... vågar inte tänka annat....

• Anonym (Alzheimer)

Förstår hur du känner X. Fick mitt första barn för ett år sen och det är så smärtsamt att hon ibland inte kommer ihåg hennes namn, frågar hur det går med amningen (fast jag inte kunde amma) mm mm... När vi ses (bor ca 60 mil från varandra) så är hon så glad för sitt barnbarn, men orkar ju inte umgås med henne. Hon säger konstiga saker och tror att min dotter klarar mer än hon kan osv.

Tycker din mamma själv att hon börjat få symptom? Vill hon söka hjälp?

Fy f-n för denna fruktansvärda skitsjukdom!

Min pappa är död och jag förlorade ett av mina syskon för ett tag sen. Nu har min mamma börjat ringa fråga efter mitt syskon som bodde hemma hos henne...

Hon vill inte ha hemtjänst mer än städning då och då för hon tror sig klara allt själv. Usch, tycker inte jag gör annat än att oroa mig för henne och sörja mitt syskon och ha skuldkänslor för att jag inte orkar ta hand om min dotter på det sätt jag borde...

Skönt att få skriva av sig lite.......

Anonym (Alzheimer) skrev 2009-07-06 22:10:47 följande:

Hej, Min mamma fick diagnosen Alzheimer för 2 år sen och hade då precis fyllt 65 år. Hon hade sökt hjälp och varit på olika utredningar flera ggr under ca 6-7 års tid men alla läkare skyllde på utmattningsdepression. Den senaste tiden har det gått utför väldigt snabbt tycker jag. Hon frågar samma sak HELA tiden och är allmänt förvirrad. Ibland är hon själv medveten om det men många gånger förstår hon inte själv hur förvirrad hon faktiskt är. Hon har också blivit personlighetsförändrad. Saknar min gamla mamma så enormt mycket. Hon var en sån intelligent, självständig och effektiv kvinna med humor och kvicka roliga kommentarer. Nu är hon bitter, deprimerad, negativ, beroende av oss barn, förvirrad och glömsk . Hon har även börjat dricka enorma mängder alkohol och blir iom det totalt förvirrad och kan tom hallucinera. Känner sån vanmakt inför hela situationen och ibland känns det som om jag inte orkar med henne alls. Känner ni likadant?
Svar på tråden nån annan med dement förälder? finns dom?