• P ä r l a n

Feber pga tänder - gå ut?

Har en liten tjej på 9½ månad som har feber 38,5 just nu pga att tänderna växer...

Undrar om vi kan gå ut? Här inne är otroligt varmt och vi tänkte gå till min mamma o vara där på altanen... är det ok? (Ska givetvis ge henne alvedon också)

• Svar på tråden Feber pga tänder - gå ut?
  • Slöjan

Alltså, man kan inte få feber pga tänderna! Det är dock vanligt att barnen får en infektion just vid tandsprickning eftersom det är enklare för bakterier/virus att ta sig in i kroppen via det ömma tandköttet....

Har barnet feber är det inte så lämpigt att vara ute i denna enorma hetta... ge alvedon och ah barnet inne i svalkan....

• Mamma till 3 M

Jag tycker personligen att det är helt okej att gå ut och gå o sätta er på en sval altan! Men håll barnet i skuggan o håll svalt hela tiden..

På bvc här säger dom att man inte behöver sitta instängd bara för att barnet har feber.. Ingen större ansträngning för barnet att bara sitta/ligga i vagnen!

• Yla

Som sagt, man får inte feber av att få tänder... Men se till att hålla ditt barn svalt hela tiden!

• P ä r l a n
    Slöjan skrev 2009-06-29 11:01:27 följande:
    Alltså, man kan inte få feber pga tänderna! Det är dock vanligt att barnen får en infektion just vid tandsprickning eftersom det är enklare för bakterier/virus att ta sig in i kroppen via det ömma tandköttet....Har barnet feber är det inte så lämpigt att vara ute i denna enorma hetta... ge alvedon och ah barnet inne i svalkan....
    Saken är att det är svalare ute än inne hos oss...
  • P ä r l a n

Jag tror allt vi ska ut... dock på svalt ställe!

• Petrellie

Att vara ute med barn som har feber är aldrig farligt och om det är svalare där än inne hos er ska du förstås gå dit.

Min lilla har också feber just nu pga tänderna. Om det beror på infektion eller inte vet jag inte men hon får 39-40 graders feber VARJE gång tänderna är på väg att spricka igenom. Vi sätter henne i badbaljan i skuggan och med svalt vatten för hon har värmeutslag över hela kroppen.

• P ä r l a n

Petrellie - ja så gjorde vi igår med, hon fick plaska lite i svalt vatten i värmen. Jag är GLAD att jag inte stannade hemma... här är verkligen stekhett

• Flappan

Här e en till liten me hög feber o tandsprickning....inte kul alls i denna värmen!!!! =(

• Orchide84

min tjej har också tandsprickning.. båda framtänderna där uppe.. den ena har kommit fram nu så hoppas att den andra bryter fram inatt.. igår hade hon hög feber, men var ändå relativt pigg.. vi hade fläkt på men det blir ändå jättevarmt på eftermiddagen gick vi ut då det var lite svalare o febern sänktes..hade jag kunnat komma till ett svalare ställe hade jag inte tvekat o gå ut... idag har hon inte haft feber men vart otroligt gnällig... inget har passat, inte äta, inte amma... så får se nu när hon sover om hon vaknar o vill amma eller ej... och hur hon är imorgon :S
    *skönt* o höra att fler har småttingar med jobbiga tänder i sommarhettan, känns lite hopplöst när inget man gör direkt hjälper

• Flappan

Ja..verkligen...snacka om att inget hjälper...min tös e så gnällig hela tiden. Inte bättre när det är så varmt heller. Febern e borta iaf på henne nu, men hon gnäller o vill inte äta o är jätteklängig. =( Har vart i 5 dagar nu, sega tänder!!! Man ser dom precis under tandköttet men kommer lixom inte upp!!! =(

Svar på tråden Feber pga tänder - gå ut?