• Totten81

Mat på tågresa som inte behöver vara i kylväska.

Jag och dottern ska ut på en sextimmars tågresa i veckan och självklart så är kylväskan puts väck... Skulle behöva lite förslag på mat som man kan ta med sig utan att behöva förvara i kylväska på en tågresa....

• Svar på tråden Mat på tågresa som inte behöver vara i kylväska.
  • Tecken

Kan ni inte köpa mat på tåget? Det borde vara enklast.

• RonjaMimmi

Har ni kylklampar? För isåfall så skulle man kanske kunna göra någon slags temporär kylväska. Klä in en korg med folie och lägg i klamparna, sen kanske man kan hitta något att använda som ett lock. Borde fungera ett tag iallafall. Annars så kan man nog ta med sig risifrutti och drickyoghurtar, det borde klara sig utan kyla så länge det är oöppnat.

• Totten81

Ingen dum ide med att göra en egen kylväska... Ska provgöra en redan idag!
    Jag är inte så förtjust i det som erbjuds på tågen i matväg, sen tänkte jag för en gångs skull försöka vara lite ekonomisk...

• RonjaMimmi

Har aldrig provat göra den själv men det borde fungera ett tag iallafall. Folien borde isolera och hålla kylan inne ganska bra

• ThisIsMe

Men så fort blir inte maten dålig så länge den är kylskåpskall från början och förpackningarna är oöppnade. Jag skulle aldrig få för mig att släpa med en kylväska på tåget.

• nano

Plättar brukade jag göra (nu går dottern på vetefri kost....) Gjärna med rivna morötter i, de kunde hon sluka i massor även kalla.

• Totten81

Den är nog hyffsat oki efter några timmar i värmen... Men sex timmar e ju ändå ganska lång tid...

Plättar och pastasallad har vi tyvärr ätit oss ganska less på dom senaste veckorna...

Några mer förslag?

• RonjaMimmi

En annan sallad som är god att äta kall är när man blandar ris med ärtor, majs och paprika. Sen kan man ha lite rhode island sås på det

• lokisse
    Totten81 skrev 2009-06-29 13:20:08 följande:
    Den är nog hyffsat oki efter några timmar i värmen... Men sex timmar e ju ändå ganska lång tid... Plättar och pastasallad har vi tyvärr ätit oss ganska less på dom senaste veckorna...Några mer förslag?
    jo men om ni käkar vid halvtid...
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • RonjaMimmi
    Totten81 skrev 2009-06-29 13:36:58 följande:
    Ingen dum ide m "rissallad"... Kan nog bli riktigt gott.
    Vi brukar kalla den "ris, ärtor, majs och paprika" originellt nog.. Den är meningen att ha kall så jag tror det fungerar jättebra Vi gör den ofta på somrarna när vi har grillat och då kokar vi riset en bra bit i förväg så att det hinner kallna ordentligt.
Svar på tråden Mat på tågresa som inte behöver vara i kylväska.