• phmami

Montessori pedagogik

Hej!
    Mina barn 4 och 5 år gamla går på en montessori förskola och det fungerar jättebra....Nu är det så att vi har börjat fundera på om vi ska låta de gå kvar eller om vi ska flytta de till annan skola pga att den pedagogiken kommer att försvinna när de ska börja högstadiet. Det finns alltså inte montessori för högstadiet.
    Hur påverkar det här barnen?
    Är det någon som har erfarenhet av det här?

• Svar på tråden Montessori pedagogik
  • petsod

Vår dotter går också på montessori (4 år) och det enda jag har hört är att montessori-barnen har det väldigt lätt för sig när de börjar 6-års men att de kan få det tuffare på högstadiet/gymnasiet om de har fortsatt med pedagogiken eftersom montessori bygger mycket på egen planering och eget ansvar.

Jag resonerar så här: vi har gett vår dotter en kanonstart i livet teck vare montessori men sedan vill vi att hon ska träffa "andra" barn och komma in i den svenska skolan för att få just bredden.

• Bibimbap

Jag har bara hört motsatsen - att det går alldeles utmärkt för barn som har montessoribakgrund just därför att dom är vana och planera och ta eget ansvar. Montessoriskolan min dotter börjar på i höst har väldigt goda resultat på de nationella proven hela vägen genom högstadiet.

Men till TS fråga. Det är ganska vanligt att det inte finns högstadium på montessoriskolorna (även om de blir fler och fler efterhand som efterfrågan ökar). Mycket beror det antagligen på att Maria Montessori framför allt utvecklade och prövade sina ideer och sitt material på barn upp till 12 år och det därför finns ganska lite riktlnjer för hur man ska jobba med barn över 12 enligt pedagogiken. Maria Montessori hade en del ideer om hur det skulle gå till men dom är inte helt reaqlistiska i dagens samhälle...
    Det sägs att det är betydligt lättare att byta från montessoripedagogik i 12 års åldern än om man skulle göra det i 9-10 års åldern.

Till hösten börjar barnens kusin på ett "vanligt" högstadium eftersom den montessoriskola hon gått på bara fanns till åk 6. Hon var dock noga med att välja en skola som förespråkar självständigt arbete i projektform och där man i mångt och mycket får planera själv under handledning för att nå betygsmålen. Det låter ganska exakt som hur man jobbar på "vårt" montessorihögstadium.

Svar på tråden Montessori pedagogik