• fam kaos

Vad bör man tänka på med marsvinet som blev ensamt kvar?

Så blev lilla Vilda ensam kvar när Labolina avlivades idag. De har bott tätt ihop, sovit ihop och verkligen varit tajta i 2,5 år. Finns det något mer jag kan göra för Vilda än att bara ge massa uppmärksamhet? Något som man bör tänka på eller som kan underlätta för henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-30 11:40
    Jag vet att det är lag på att ha två, så oroa er inte. Kompisen dog IGÅR, oavsett vad lagen säger så tänker jag inte trycka in nån ersättare till henne i samma sekund som vi tagit ur kompisen ur buren.

• Svar på tråden Vad bör man tänka på med marsvinet som blev ensamt kvar?
  • WaitingInVain

Ingen aning, då jag inte är bekant med marsvin som sådana. Dock har jag haft både hästar och katter samt lantbruksutbildning, så lite djurvana finns det

Krasst sett skulle jag nog säga att det viktigaste (som du säger) är att ge uppmärksamhet. Marsvin är flockdjur och de mår inte alls bra av att vara själva. De flesta djur sörjer och saknar när kompisen försvinner och det kan ta några dagar eller veckor (eller ibland tom år för mer intelligenta djur) innan det går över.

Jag tror ni bör överväga att skaffa en till ganska snart, så hon får sällskap igen. (Såvida ni inte tänkte ha bara ett marsvin). Vet inte hur lättstressade marsvin är, men att introducera ett nytt marsvin direkt tycker jag känns lite brutalt. Men kanske avvakta några dagar-en vecka.

Kanske kan ni under de här dagarna ha marsvinsburen i ett rum där det är lite liv och rörelse, ty vardagsrummet eller köket där ni ofta är. Då är hon 'med' på ett annat sätt än om hon sitter själv i eget rum eller kanske i garaget etc..?

• fam kaos
    WaitingInVain skrev 2009-06-29 15:09:24 följande:
    Ingen aning, då jag inte är bekant med marsvin som sådana. Dock har jag haft både hästar och katter samt lantbruksutbildning, så lite djurvana finns det Krasst sett skulle jag nog säga att det viktigaste (som du säger) är att ge uppmärksamhet. Marsvin är flockdjur och de mår inte alls bra av att vara själva. De flesta djur sörjer och saknar när kompisen försvinner och det kan ta några dagar eller veckor (eller ibland tom år för mer intelligenta djur) innan det går över. Jag tror ni bör överväga att skaffa en till ganska snart, så hon får sällskap igen. (Såvida ni inte tänkte ha bara ett marsvin). Vet inte hur lättstressade marsvin är, men att introducera ett nytt marsvin direkt tycker jag känns lite brutalt. Men kanske avvakta några dagar-en vecka. Kanske kan ni under de här dagarna ha marsvinsburen i ett rum där det är lite liv och rörelse, ty vardagsrummet eller köket där ni ofta är. Då är hon 'med' på ett annat sätt än om hon sitter själv i eget rum eller kanske i garaget etc..?
    Det låter vettigt. Vi har ännu inte bestämt om vi ska skaffa ett till, om det är rätt med tanke på vårt stressade liv just nu, men hon kommer få massor av uppmärksamhet. Hon står redan i vardagsrummet, det mest aktiva rummet i huset så det är ständigt liv och rörelse omkring henne.
    Men du tror att hon kommer klara det, alltså ändå komma över det så småningom?
  • WaitingInVain

Sorgen kommer hon säkert över, men däremot kan det hända att hon inte mår bra av att vara själv. Flockdjur blir stressade av ensamhet. Även om ni ofta är där, är ni ju inte en naturlig del av hennes flock som sover med henne eller umgås med henne om dagarna då ni är borta. Så jag skulle råda er att skaffa en till på sikt.

• Impega

Skaffa en ny kompis till ert marsvin. Tror tillomed det finns reglerat i lagar och föreskrifter att marsvin inte får hållas ensamma.

• fam kaos
    Impega skrev 2009-06-30 10:00:18 följande:
    Skaffa en ny kompis till ert marsvin. Tror tillomed det finns reglerat i lagar och föreskrifter att marsvin inte får hållas ensamma.
    Om din partner dog, hade du då velat ha en ny i samma sekund den andra dog?
  • tristania

Jag har haft 2 marsvin - den ena dog för ett par månader sedan. Jag har inte skaffat en ny vän till honom, och tänker faktiskt inte göra heller...Vi ger honom massvis med uppmärksamhet, genom att vara nära. Vi är många i familjen och den får som sagt mycket uppmärksamhet.

• WaitingInVain

Saxat från www.djurskyddetkarlstad.se/kaninmarsvin.html

"Marsvin är mycket sällskapliga och tynar bort om de blir alltför ensamma. Är man borta hela dagarna ska man köpa två marsvin. Honor brukar kunna samsas bra. "

saxat från www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/beteende/leva_tillsammans.html

"Marsvin är flockdjur och ska alltid leva tillsammans med minst ett annat marsvin. Det finns stöd för detta i djurskyddslagen. Marsvin har sociala behov, och blir lyckligare och mer harmoniska av att få ha marsvinskompisar runt omkring sig, utan kan de bli deprimerade och stressade. I vilt tillstånd lever marsvin i mindre flockar om 5-10 djur."

Jag tolkar båda texter som att ert mänskliga sällskap är ett minimum för det ensamma marsvinet. Helst bör ni skaffa en till, men det viktiga är att hon inte är ensam alltför mycket.

• fam kaos
    WaitingInVain skrev 2009-06-30 13:09:17 följande:
    Saxat från www.djurskyddetkarlstad.se/kaninmarsvin.html"Marsvin är mycket sällskapliga och tynar bort om de blir alltför ensamma. Är man borta hela dagarna ska man köpa två marsvin. Honor brukar kunna samsas bra. "saxat från www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/bete..."Marsvin är flockdjur och ska alltid leva tillsammans med minst ett annat marsvin. Det finns stöd för detta i djurskyddslagen. Marsvin har sociala behov, och blir lyckligare och mer harmoniska av att få ha marsvinskompisar runt omkring sig, utan kan de bli deprimerade och stressade. I vilt tillstånd lever marsvin i mindre flockar om 5-10 djur." Jag tolkar båda texter som att ert mänskliga sällskap är ett minimum för det ensamma marsvinet. Helst bör ni skaffa en till, men det viktiga är att hon inte är ensam alltför mycket.
    Precis. Det är ingen som förnekat att marsvin enligt lag ska vara två men jag tycker det är både grymt och löjligt att inte ge marsvinet tid att sörja utan istället ersätta det saknade marsvinet med ett nytt i samma stund som det dör.
    Jag tror inte heller det är så det är meningen att lagen ska tolkas.
  • Impega

fam kaos skrev 2009-06-30 11:41:02 följande:

Om din partner dog, hade du då velat ha en ny i samma sekund den andra dog?
    Tror dock inte djur har samma sätt att tänka som vi människor har. Visst sörjer dom men jag tvivlar på att de sörjer på samma sätt som oss.
  • Dynamic

Jag hade försökt att få ta med det marsvinet ni har till en dujraffär så att det själv får välja en ny partner, eller en djuraffär som byter marsvin ifall ni tar hem ett som inte passar.

Men umgås mycket med det ni har tills ni kan komma iväg och kika på en kompis, det är ju söndag och få djuraffärer är ju öppna så det är ju inte så lätt för er att skaffa en ny kompis just idag.

Beklagar sorgen.

Svar på tråden Vad bör man tänka på med marsvinet som blev ensamt kvar?