WaitingInVain skrev 2009-06-29 15:09:24 följande:
Ingen aning, då jag inte är bekant med marsvin som sådana. Dock har jag haft både hästar och katter samt lantbruksutbildning, så lite djurvana finns det Krasst sett skulle jag nog säga att det viktigaste (som du säger) är att ge uppmärksamhet. Marsvin är flockdjur och de mår inte alls bra av att vara själva. De flesta djur sörjer och saknar när kompisen försvinner och det kan ta några dagar eller veckor (eller ibland tom år för mer intelligenta djur) innan det går över. Jag tror ni bör överväga att skaffa en till ganska snart, så hon får sällskap igen. (Såvida ni inte tänkte ha bara ett marsvin). Vet inte hur lättstressade marsvin är, men att introducera ett nytt marsvin direkt tycker jag känns lite brutalt. Men kanske avvakta några dagar-en vecka. Kanske kan ni under de här dagarna ha marsvinsburen i ett rum där det är lite liv och rörelse, ty vardagsrummet eller köket där ni ofta är. Då är hon 'med' på ett annat sätt än om hon sitter själv i eget rum eller kanske i garaget etc..?
Det låter vettigt. Vi har ännu inte bestämt om vi ska skaffa ett till, om det är rätt med tanke på vårt stressade liv just nu, men hon kommer få massor av uppmärksamhet. Hon står redan i vardagsrummet, det mest aktiva rummet i huset så det är ständigt liv och rörelse omkring henne.
Men du tror att hon kommer klara det, alltså ändå komma över det så småningom?