• Svar på tråden Vara fosterförälder
  • näradig

familjehem.

ja. vad vill du veta

• lavande de provence

hur vet man att man är lämplig att ta hand om ett främmande barn,själv har jag två vuxna barn och en sladdis med samma pappa till alla tre,vi har varit gifta i 28 år,har stabil ekonomi,bor i ett hus i ett barnvänlig område nära till bad o natur.Kan man önska sig ett litet barn,det är viktigt att kemi stämmer och att det barnet har inga stora psykiska problem med tanken på mitt eget barn så det inte råkar illa?

• näradig

lavande de provence skrev 2009-06-29 16:55:53 följande:

hur vet man att man är lämplig att ta hand om ett främmande barn,själv har jag två vuxna barn och en sladdis med samma pappa till alla tre,vi har varit gifta i 28 år,har stabil ekonomi,bor i ett hus i ett barnvänlig område nära till bad o natur.Kan man önska sig ett litet barn,det är viktigt att kemi stämmer och att det barnet har inga stora psykiska problem med tanken på mitt eget barn så det inte råkar illa?
    första steget är att känna att man vill och KAN. sedan kontaktar man en kommun eller en organisation som gör en utredning.

det görs en nogran matchning innan en placering kommer på tal.

de flesta barn som placeras Har STORA PROBLEM . Om barnen inte har "egna" problem så har ju något inträffat som göra tt barnet måste placeras och det sätter spår+ att en flytt givetvis också är jobbig för barnet. så problem måste man räkna med. behovet är störst bland tonåringar men självklart ska ni ANGE EN ÅLDER SOM NI ANSER PASSAR ER . urs caps.
  • lavande de provence

så därför måste det vara lättare att hjälpa ett litet barn,samtidigt kommer det att fnnas en kompis (min son)
    är man tvungen sluta jobba för att vara hemma på heltid eller det barnet kan lämnas på förskola tillsamans med mitt barn osv,man får en vis ersättning men täcker den barnens behov,har du själv ett fosterbarn?

• näradig

lavande de provence skrev 2009-06-29 17:28:10 följande:

så därför måste det vara lättare att hjälpa ett litet barn,samtidigt kommer det att fnnas en kompis (min son) är man tvungen sluta jobba för att vara hemma på heltid eller det barnet kan lämnas på förskola tillsamans med mitt barn osv,man får en vis ersättning men täcker den barnens behov,har du själv ett fosterbarn?
    nej. det behöver inte alls vara lättare med ett litet barn. det är olika. barn är individer.

ibland behöver man vara hemma på heltid . det beror på barnets behov. när det gäller små barn behöver man vara hemma en period iallafall.

Ersättningen är tänkt att täcka utgifterna men gör det inte alla ggr.

det heter familjehem och familjehems barn/barn/placering

får jag fråga varför ni vill bli familjehem?
  • lavande de provence

man läser så mycket om barn som behöver omplacering,sen tänkte vi samtidigt att det kan vara bra för vår son att ha en liten kompis på heltid
    hur vanlig är det att förälder vi ha sitt barn tillbaka bara efter nåt år
    för vår del är det bara aktuellt med ett barn som passar vår familj
    du svarde inte på min fråga är du själv fosterförälder?

Svar på tråden Vara fosterförälder