• Analoga

Olämpligt att bada sjö med skavsår?

Dum fråga kanske - men det bjuder jag på i så fall

Min 5-åring har ett pyttelitet, men änddock, skavsår på ena foten. Är det dumt att bada i sjö då? Tänker på risken för bakterier.

• Svar på tråden Olämpligt att bada sjö med skavsår?
  • April Mamma

Nej, det är nog ingen fara....så länge det inte är ett öppet sår osv..

• kattizzen

nej då ingen fara... små barn har ju alltid små sår å sånt på ben å kropp under sommaren.

• lokisse

det är lungt om du tycker att det käns bätre sa kan du ju gjöra rent saret  med lite alsolsprit efter badet

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Miffomorsan

Ingen dum fråga - men roligt formulerad rubrik. Jag gick in bara för att se hur sjön hade fått skavsår.

Hur som helst skulle jag inte se det som en större risk med ett bad om man har ett pyttesår - bara att gå omkring ute kan ju ge värre bakterier i såret.

• Analoga
    Miffomorsan skrev 2009-06-29 19:35:08 följande:
    Ingen dum fråga - men roligt formulerad rubrik. Jag gick in bara för att se hur sjön hade fått skavsår. Hur som helst skulle jag inte se det som en större risk med ett bad om man har ett pyttesår - bara att gå omkring ute kan ju ge värre bakterier i såret.
    Ja jag skyller på värmen - seg i kolan
  • Analoga

Nja inget öppet sår direkt, däremot är huden borta på ett parti. Det är väldigt dramatiskt detta för henne - det gör så ont så hon knappt kan gå - så det lär väl svida som eld om hon badar icohförsig, får se hur vi gör...

• Miffomorsan
    Analoga skrev 2009-06-29 19:38:28 följande:
    Nja inget öppet sår direkt, däremot är huden borta på ett parti. Det är väldigt dramatiskt detta för henne - det gör så ont så hon knappt kan gå - så det lär väl svida som eld om hon badar icohförsig, får se hur vi gör...
    Sätt på lite fet salva, typ vaselin så svider det inte när såret kommer i kontakt med vatten.
  • DetVarEnGång

Havsvatten brukar vara bra för sår, inte öppna sår så klart men skavsår är bara ytligt.

• Gul13
    Analoga skrev 2009-06-29 19:38:28 följande:
    Små sår är ytterst traumatiska för min dotter med, 4.5 år. Hjälper det inte med plåster? Även om plåstret trillar av i vattnet så brukar plåster hjälpa mot de allra flesta av dotterns krämpor? Vad det gäller bakterierisken så tror jag den är väldigt väldigt liten.
Svar på tråden Olämpligt att bada sjö med skavsår?