• Mamma 0406

Vad är mina sysslingars barn till mina barn?

Nyfiken fråga bara.
    Vi har två barn och två av mina sysslingar har barn. Hur är dessa barn släkt med varandra? För på något vis måste de väl vara det eftersom deras mor/farföräldrar är kusiner?

• Svar på tråden Vad är mina sysslingars barn till mina barn?
  • Schnooglewookiemush

"Bryllingar, är två människor vars föräldrar är sysslingar (tremänningar). Ursprungligen betydde det brorsbarn eller syskonbarn (kusin) på fädernet. Andra ord för brylling är fyrmänning, sysslingbarn, B-kusin och tredje-kusin. Barn till bryllingar blir femmänningar. I Svenskfinland används termen "brylling" istället om sexmänningar."

sv.wikipedia.org/wiki/Brylling

• Nettis1975
    AtroCious skrev 2009-06-29 19:56:23 följande:
    Bryllingar/fyrmänningar antar jag.
    Korrekt
  • Schnooglewookiemush

Ts, bor du söderut? Här uppe säger man aldrig syssling, här säger man tremänning. Intressant.
    Hade inte hört ordet syssling förrän några få år sedan.

• Centrumhets
    AtroCious skrev 2009-06-29 19:58:30 följande:
    Ts, bor du söderut? Här uppe säger man aldrig syssling, här säger man tremänning. Intressant. Hade inte hört ordet syssling förrän några få år sedan.
    Intressant det där, jag bodde i skåne några år och fick lära mig att där säger man "nästkusin" om sina sysslingar
  • TantKerstin

Det här med tremänning o bryllingar är inget som jag hört någon säga här iaf innan, här är det sysslingar o pysslingar, men bara några mil härifrån så är det tredje-kusin istället.

Men sysslingars barn blir pysslingar

• Schnooglewookiemush
    Centrumhets skrev 2009-06-29 20:00:35 följande:
    Intressant det där, jag bodde i skåne några år och fick lära mig att där säger man "nästkusin" om sina sysslingar
    Nästkusin, det var nytt! Kul att det är olika.
  • Lollo1977

Så här ska de nog vara...

sysslingar,
    barn till kusiner; andra namn på sysslingar är tremänningar och småkusiner.

fyrmänningar, annat ord för bryllingar.

pysslingar,

barn till bryllingar; annat namn är femmänningar.

I småland säger vi sysslingar osv.....
  • Schnooglewookiemush
    TantKerstin skrev 2009-06-29 20:03:28 följande:
    Det här med tremänning o bryllingar är inget som jag hört någon säga här iaf innan, här är det sysslingar o pysslingar, men bara några mil härifrån så är det tredje-kusin istället. Men sysslingars barn blir pysslingar
    Här säger man tremänningar, deras barn blir fyrmänningar. Brylling har jag aldrig hört någon säga, men jag har läst att vissa säger brylling.
  • TantKerstin
    AtroCious skrev 2009-06-29 20:04:27 följande:
    Här säger man tremänningar, deras barn blir fyrmänningar. Brylling har jag aldrig hört någon säga, men jag har läst att vissa säger brylling.
    Jag har hört någon säga det men jag kan inte minnas var.

vart bor du?
  • Schnooglewookiemush
    TantKerstin skrev 2009-06-29 20:05:22 följande:
    Jag har hört någon säga det men jag kan inte minnas var. vart bor du?
    Härnösand, västernorrland.
  • Mamma 0406

Intressant! Då säger jag att de är bryllingar, det lät enklast.

Till den som undrade så bor vi i Västmanland, och jag visste inte att ordet syssling var så ovanligt. Där ser man!

• Quiet thoughts

Fyrmänning har vi sagt om våra, Åland bor vi på.
    Men brylling är också korrekt.

Vem som helst kan hantera ordning och reda, bara ett geni behärskar kaos
Svar på tråden Vad är mina sysslingars barn till mina barn?