Vad är mina sysslingars barn till mina barn?
Nyfiken fråga bara.
Vi har två barn och två av mina sysslingar har barn. Hur är dessa barn släkt med varandra? För på något vis måste de väl vara det eftersom deras mor/farföräldrar är kusiner?
Nyfiken fråga bara.
Vi har två barn och två av mina sysslingar har barn. Hur är dessa barn släkt med varandra? För på något vis måste de väl vara det eftersom deras mor/farföräldrar är kusiner?
Är inte era barn Pysslingar då! Tror jag de heter =)
Bryllingar/fyrmänningar antar jag.
"Bryllingar, är två människor vars föräldrar är sysslingar (tremänningar). Ursprungligen betydde det brorsbarn eller syskonbarn (kusin) på fädernet. Andra ord för brylling är fyrmänning, sysslingbarn, B-kusin och tredje-kusin. Barn till bryllingar blir femmänningar. I Svenskfinland används termen "brylling" istället om sexmänningar."
sv.wikipedia.org/wiki/Brylling
Ts, bor du söderut? Här uppe säger man aldrig syssling, här säger man tremänning. Intressant.
Hade inte hört ordet syssling förrän några få år sedan.
Det här med tremänning o bryllingar är inget som jag hört någon säga här iaf innan, här är det sysslingar o pysslingar, men bara några mil härifrån så är det tredje-kusin istället.
Men sysslingars barn blir pysslingar
Så här ska de nog vara...
sysslingar, barn till kusiner; andra namn på sysslingar är tremänningar och småkusiner.
fyrmänningar, annat ord för bryllingar.
pysslingar,
Intressant! Då säger jag att de är bryllingar, det lät enklast.
Till den som undrade så bor vi i Västmanland, och jag visste inte att ordet syssling var så ovanligt. Där ser man!
Fyrmänning har vi sagt om våra, Åland bor vi på.
Men brylling är också korrekt.