• ardonna

missnöjd med hantverkare

en hantverkare har bytt fönster hos oss och visst arbetet är utfört men han har slarvat och det ser inte bra ut. förmodligen bara detaljer och utseende men ändå jag vill inte betala 20.000 kr för detta.
    vad kan man göra?

• Svar på tråden missnöjd med hantverkare
  • Nettis1975

Tala med hantverkaren/företaget först. Om de inte vill åtgärda felen så kan man vända sig till ARN

• ardonna

det tråkiga är att jag redan tjatat en hel del och i stort sett fått peka på sprickor han "glömt", antingen vet han inte vad han sysslar med eller så är han extremt slarv ig. han verkar inte kunna göra det på ett snyggt sätt och vet inte om jag vill att han ska få peta mer på mitt hus:)

• ThomasX

Fota alla fel.

Kräv att felen rättas till för att du ska betala. Du behöver inte betala innan felen rättats till! Stå på dig! Om han hotar med fogden så bry dig inte om det. Kommer ett krav från fogden så bestrid kravet. Då måste hantverkaren gå till domstol, och det kan ju bli tufft för honom att där visa att han gjort ett fackmannamässigt arbete om han inte har det, du har ju foton och det faktiska arbetet att visa upp.

Hantverkaren har ett par tre försök på sig att rätta till det han ställt till. Om han ändå inte lyckas har du rätt att på hans bekostnad anlita någon annan som rättar till felen. Ta ev. dit en annan hantverkare och fråga vad det kostar att rätta till felen först, be om en skriftlig offert.

Men viktigast av allt, du har rätt att hålla inne betalning till jobbet utförts korrekt. Utnyttja den rättigheten! Betala inget innan felen rättats till!

Jag hade en hantverkare här som gjorde ett jobb som inte var fackmannamässigt utfört, jag vägrade betala, hantverkaren gnydde en gång, sen hörde han aldrig mer av sig. Jag hade en besiktningsman som gjorde ett helt galet arbete, han gick till fogden, jag bestred, end of story. Det finns tyvärr många fula prickar som utnyttjar folks välvilja och okunskap, låt dig inte luras!

• ardonna

det är just det där med fackmässigt utfört som jag inte riktigt vet. han kanske har gjort rätt, men han har gjort det slarvigt. putsen är sned och fogarna är slarvigt gjorda ett stort hål i väggen har han lagat med nån sorts fog, det har redan blivit en spricka! vi var naiva att inte skriva en utförlig beskrivning, det står bara att han ska byta fönster...
    tack för svaren ska prata med honom i morgon och se vad han säger

• ThomasX

Tja, svårt att veta, men sprickor ska det ju inte bli så kort (?) tid efter.

Hur kan det ha blivit "ett stort hål i väggen" om han bara bytt fönster?

• Snuttetrasan

Lycka till!

Jag kan tyvärr inte ge dig något råd. Men jag förstår att du är missnöjd.

Hoppas att det löser sig!

• Pappa G

Vad har ni kommit överens om?
    Har ni inte någon form av skriftligt?

Steg 1 är ju alltid att vända sig till hantverkaren och påpeka bristerna.

• Djungelpojken

Genrellt kan man säga, om man nu ska hålla sig saklig och till fakta, att hantverkare världen över är rätt dåliga på sitt jobb. Det finns så klart undantag, även om det uppenbarligen är få. Det är bara att se på vilka nötter från skolan som blev hantverkare. Nästa hantverkare som sätter foten i mitt hus ska jag be att dom lägger sin mobiltelefon i bilen innan dom kommer in. Helt ovetenskapligt uppskattar jag tiden "mina" hantverkare pratar i mobiltelefon som inte rör det arbete dom fakturerar till mig till ca 20 %. Finns det någon annan grupp inom tjänstesektorn som kommer undan med det, och samtidigt generellt sätt underlevererar vad gäller tid och kvalitet? Tror inte det....

• allt eller inget

Det finns otroligt många dåliga hantverkare och en handfull som är bra. Gör de ett dåligt arbete och fuskar så betala inte fakturan. Varför betala för ett arbete som inte är bra utfört?

• ardonna

har pratat med honom och han har åtgärdat en del av bristerna resten hänvisar han till målaren, det är inte hans jobb säger han.
    och nej vi skrev inte en noggran specifikation på arbetet innan, tyvärr, men om det blir en nästa gång (med en annan hantverkare) så ska specen bli lång som en uppsats:)
    Hålet blev av att vi bor i betonghus och fönsterkarmarna är ingjutna i väggarna och första fönstret verkade de inte veta hur de skulle göra...
    tack för alla svar

Svar på tråden missnöjd med hantverkare