yrsel hos barn
hej!
Är det någon som har erfarenhet av yrsel hos barn? Hur har det varit? Har det med tiden gått över? Har ni hittat någon förklaring?
hej!
Är det någon som har erfarenhet av yrsel hos barn? Hur har det varit? Har det med tiden gått över? Har ni hittat någon förklaring?
Min dotter var nog en 9 år då hon flera morgorna var yr ock kräktes, men mådde bra på dagarna. Läkaran misstänkte infektion på balansnerven...
Vad skönt att det var tillfälligt
min 5-åring har haft detta i ett halvår nu. Ingen särskilld tidpunkt, med oftast påem/kväll. Nu senast "snurrade" ögonen och han kräktes. Väntar på rtg av hjärnan nu. *orolig*. Han är även så trött, har nästan helt slutat leka med kompisar. eftr en stund ber han dem ofta gå hem eftersom han vill ta det lugnt.
Han är ju så ung...stackarn hoppas att det inte är något allvarligt.
Själv har jag Menieres, yrselattacker , känns som hela rummet snurrar och jag kräks....Jag fick det som 20-åring och jag var väldigt ung tyckte de....
Lycka till!
Det är en kronisk sjukdom, men den klingar av då för varje anfall så nöts balansnerven bort och hörslen oxå tyvärr.....Skriv gärna till mig och berätta hur det går...
när min son var 1,5 fick han svåra yrselanfal..han kunde inte gunga och åka hiss var otänkbart.."det snurrar" skrek han och man såg på ögonen att han var yr.
Jag frågade läkarna då om det kunde vara från alla öroninflammationer han haft men det trodde de inte utan det blev ct-röntgen osv. (vilket ju var skrämmande, men skönt de kolla upp iaf!)
Hursom så skulle vi på återkoll på öron några månader efter (han hade ju ständigt vätska bakom öronen av alla inflammationer) å då funkade det att åka i hissen upp till mottagningen å jag sa till barnens far att nu är nog vätskan borta...å det var den! å yrseln med då...vi vet ju inte säkert om det nu var därför men yrsel kommer ju många gånger från örat.
Så hoppas verkligen att det är något sånt lindrigare för ditt barn med!
Sen kan ju migrän yttra sig så för mindre barn.
Hur har det gått?
Hej och tack som frågar
Det visade sig att hans yrsel var en form av Epilepsianfall. Därför han också blev så trött. Det höll sig på den nivån något år innan det försvann. Men när han var 9år och vi alla, inkl läkaren trodde det hade växt bort började han få stora krampanfall som slog ut hela hjärnan med medvetslöshet osv. Nu vid årsskiftet påbörjade han medicinering för första gången och det är otroligt tufft med alla biverkningar. Förhoppningen är fortfarande att det kan växa bort då det inte är någon skada utan att hjärnan är omogen. Han börjar komma in i en tidig pubertet och det tros vara det som startade de här anfallen. Fruktansvärt otäckt!
Svarar här med efter att ha läst.
Fortsättningen blev de där större krampanfallen. Som vi iallafall då tyckte var stora.
Medicinerades med Lamotrigin och gör det fortfarande.
Sedan slutade anfallen komma och vi tappade ner medicinen. Vi skulle göra ett avslutande EEG för att friskskriva honom. På kvällen kom ett större anfall och vi fick åka ambulanshelikopter. Dessa anfall fortsatte komma då och då, oftast på våren.
2dagar före julafton som var fick han sitt livs största och allvarligaste anfall. Han hade 8-10 minuters hjärtstopp och kramplösande bet inte. Läkare åkte med i ambulansen och höll honom nedsövd tills vi kom till iva.
Efter det har det varit väldigt olika anfall som dykt upp.
Nu står vi i att hans läkare ska övertyga landstinget om remiss till Epilepsisjukhuset i Oslo. Vi får se om det lyckas. Barnet bär idag ett larm med gps som larmas sos direkt som prio 1 och de vet exakt vad det gäller och vart han finns samt finns i högtalare på larmet.