• Anonym (Mjällo)

Mjäll och inget hjälper!

Så länge jag kan minnas har jag haft mjäll. När jag var ca 10 år gick jag till läkaren och fick ett specialschampoo på recept. Använder detta schampoo fortfarande men inte varje dag som det står på förpackningen. Håret blir helt hopplöst att styla av detta hemska schampoo och jag får superfettigt hår om jag tvättar det varje dag. Normalt använder jag Head and shoulders.

Jag duschar var 2 - 3 dag. Torkar alltid håret med hårfön (efter läkarens råd) med resultatet att jag har ganska torrt hår. Stylar håret med lite vax och hårspray ett par gånger i veckan. Annars plattar jag det med plattång. Något måste jag göra med det för naturligt ser jag ut som Ronja Rövardotter, typ.

Mitt dilemma är att jag lider så mycket av mjäll. Det kliar och jag känner mig sjukt ofräsh.

Hur gör ni andra som har mjäll? Någon som har som jag, typ kronisk jäkla mjäll? Är det kliande som gäller om man inte vill använda det äckliga apoteket-schampoot varje dag, eller mjällfritt och en frisyr som kommer skrämma slag på folk i omgivningen?

Desperat efter råd!!!

• Svar på tråden Mjäll och inget hjälper!
  • Anonym

Anonym (Mjällo) skrev 2009-06-29 22:10:07 följande:

Så länge jag kan minnas har jag haft mjäll. När jag var ca 10 år gick jag till läkaren och fick ett specialschampoo på recept. Använder detta schampoo fortfarande men inte varje dag som det står på förpackningen. Håret blir helt hopplöst att styla av detta hemska schampoo och jag får superfettigt hår om jag tvättar det varje dag. Normalt använder jag Head and shoulders.Jag duschar var 2 - 3 dag. Torkar alltid håret med hårfön (efter läkarens råd) med resultatet att jag har ganska torrt hår. Stylar håret med lite vax och hårspray ett par gånger i veckan. Annars plattar jag det med plattång. Något måste jag göra med det för naturligt ser jag ut som Ronja Rövardotter, typ.Mitt dilemma är att jag lider så mycket av mjäll. Det kliar och jag känner mig sjukt ofräsh.Hur gör ni andra som har mjäll? Någon som har som jag, typ kronisk jäkla mjäll? Är det kliande som gäller om man inte vill använda det äckliga apoteket-schampoot varje dag, eller mjällfritt och en frisyr som kommer skrämma slag på folk i omgivningen?Desperat efter råd!!!
    Känner igenmig har inte hitta något somhjlper i vanliag butiker och de jag fick på recpet hjlpte inte heller + att jag också fick en kortiosnlösning inte heller de gav effekt.

Så endag när jag var hos frissa blev jag rekomederad BIO + med lila kork ja tänket jag kan ju testa köpte mig en flaska. Ja faktigts de som fungerat bäst för mig.

Hoppas även du hittar en lösning om inte nnat testa se omBIO + med lila kork kan hjälap dig köpes hos frisörena.Ja för visso inte alla frisöre som säljer de är för känslig hårbotten.
  • Anonym (Mjällo)

Tack för tipset! Ska kolla efter den nästa gång jag är i stan, måste hitta något som funkar nu.

Någon mer som har något bra tips? Gärna en mirakellösning!

• sasssyy

jag köpte ett schampoo på en hälsokostbutik med teatree-olja i.. suveränt.. jag märker direkt om jag tvättat håret med något annat shampoo (som på landet dit jag inte hunnit köpa en flaska o ställa så jag kör Head and shoulders där)..

Min flaska är av australiskt märke och minns inte vad den hette men fråga på hälsokosten så vet de säkert..en rödbrun flaska

• Anonym

Anonym (Mjällo) skrev 2009-06-29 22:17:16 följande:

Tack för tipset! Ska kolla efter den nästa gång jag är i stan, måste hitta något som funkar nu.Någon mer som har något bra tips? Gärna en mirakellösning!
    Hopppas som sagt at BIO + lila kork fungera även för dig.
  • sasssyy

har även fått tipset att köpa pepparmyntolja och gnugga in i hårbotten efter hårtvätt.

Har inte testat den än själv dock.

Se även över kosten, mjäll är ju resultatet av svamp, äter man mycket socker så får man mjäll lättare.

• brownie79

Hej TS!

Har haft samma problem som dig. Dock var det inte bara mjäll, utan det blev också små röda utslag i mitt hårbotten. Hade länge problem med att jag tappade hår pga detta. Har sökt läkare och fått recpet på starka sterioder, som hjälpte när jag väl använde medlet, dock återkom problemet tillbaka så fort man slutet använda medlen igen. Dom gångerna jag sökte läkare så blev jag så skeptisk till vården och till läkarnas kunskaper. De verkar inte veta så mkt alls om varför man tappar hår, får mjäll och utslag i hårbotten. Det är verkligen lönlöst att söka hjälp hos dem!!

Men min räddning kom när jag pratade om detta med min frisör. Jag har alltid varit skeptisk till dyra frisörs schampon, men jag kan VARMT REKOMMENDERA Matrix Aktrol (mot mjäll och utslag i hårbotten) eller Matrix Biolage som också är mot mjäll och för att rengöra hår. Jag började med Matrix Aktrol, men sedan när flaskan tog slut så tog dom bort schampot från sortimentet för att ersätta det senare med en mindre flaska för samma pris, var tidigare en flaska på 500 ml för 169 kr, men nu får man alltså en flaska på 250 ml för samma pris. Jag var tvungen att hitta en ersättare så jag chansade på att använda Matrix Biolage, för jag tänkte att det har ju faktiskt hjälpt med ett annat schampo så jag kanske måste komma över min skepticism och våga testa ett annat schampo iaf, för vanliga schampon är INTE BRA för mitt hårbotten. Jag har använt Matrix Biolage i några månader och det schampot verkar också ha hjälpt då jag inte fått tillbaka mina problem med mitt hårbotten. Men när den flaskan tar slut så går jag nog tillbaka till Matrix Aktrol iaf, för det var klart bäst!

• Anonym (MJÄLLMOR)

Jag tog faktiskt Fungoral på apoteket, och efter 3 tvättar hjälpte det!

• brownie79

Anonym (Mjällo) skrev 2009-06-29 22:17:16 följande:

Tack för tipset! Ska kolla efter den nästa gång jag är i stan, måste hitta något som funkar nu. Någon mer som har något bra tips? Gärna en mirakellösning!
    Dessa schampon som både jag och anonym nämnt finns hos alla frisörsalonger. Jag gör INTE reklam för några frisörer, är absolut ingen friskörska, utan enda anledning jag fastnade för din tråd var för att verkligen varmt rekommendera dig något som har hjälpt mig!
  • brownie79

Anonym (MJÄLLMOR) skrev 2009-06-29 22:26:29 följande:

Jag tog faktiskt Fungoral på apoteket, och efter 3 tvättar hjälpte det!
    Den första läkaren jag besökte gav mig typ recpet på det, och då fanns inte fungoral recpetfritt på apoteket. Hade lust att skjuta den läkaren! Man bara känner att det så jäkla hjälplöst att man söker läkarvård och inte blir hjälpt! De påstår så mkt, att man skulle ha svamp när det faktiskt inte var det i mitt fall!
  • brownie79

Just att man går och känner sig så frustrerad i så många år, blir till slut helt skeptiskt inställd till alla läkare och så hjälper något så enkelt som ett schampo hos frisören.

• Anonym (Mjällo)

Tack för alla tips! Såååå skönt att läsa att jag inte är ensam... mjäll är ju inte direkt det sexigaste problemet man kan ha

Ska verkligen kolla på de olika schampoon som rekomenderats! Precis som beskrivits innan har jag inte bara mjäll utan det blir så röda utslag också, som sår. Usch, det är hemskt! Känner också igen bemötandet inom vården. Har inte fått adekvat hjälp trots flera besök pga problemet.

Tusen tack för alla råd. I veckan blir det storshopping av nya shampoon!

• ohmy

Är själv frisör och väldigt många man klipper har sår och klåda i hårbottnen och dom använder just head & shoulders. Det kan ju vara så att du har en enormt torr och känslig hårbotten och då gör det schampoot bara håret värre! Det torkar ut hårbottnen. Gå till en salong och hör om ett schampo eller en kur som du lämnar kvar i hårbottnen. Vi använder SP väldigt mycket från Wella och alla som har använt detta har inga problem alls längre! Bara för att det lossnar mycket vita flagor så betyder inte det att du har mjäll utan kanske just är torr! Annars har REVLON en bra kur som frisörer gör på salongen och sedan finns det kurer du kan köpa med dig hem. Testa det annars! Hoppas det är till någon hjälp!

• brownie79

Anonym (Mjällo) skrev 2009-06-29 22:32:55 följande:

Tack för alla tips! Såååå skönt att läsa att jag inte är ensam... mjäll är ju inte direkt det sexigaste problemet man kan ha Ska verkligen kolla på de olika schampoon som rekomenderats! Precis som beskrivits innan har jag inte bara mjäll utan det blir så röda utslag också, som sår. Usch, det är hemskt! Känner också igen bemötandet inom vården. Har inte fått adekvat hjälp trots flera besök pga problemet. Tusen tack för alla råd. I veckan blir det storshopping av nya shampoon!
    Skönt att du lyssnade, för din egen skull menar jag . Det kommer att hjälpa. Har hört att flera som haft samma problem har känt sig hjälpta med dessa schampon, framför allt med Matrix Aktrol, så testa detta schampot först! Om det INTE skulle hjälpa så kom tillbaka hit och fråga om tips och råd igen, för jag lovar dig att du lär inte komma tillbaka och ställa samma fråga igen! Det känns bara så skönt att ha hittat en lösning på sina problem och att slippa bry sig om att söka läkarvård där frustrationen bara växer för varje gång!

Lycka till!
Svar på tråden Mjäll och inget hjälper!