• JLS

Byta madrass i resesäng?

Hallå!

Vi ska ut och åka i sommar och har därför köpt oss en resesäng från babyland som heter Basic.

Det medföljde en madrass men den var ju inte mkt att hurra för. Min sambo tycker sig minnas att han läste i instruktionerna om att man inte fick använda någon annan madrass än den som medföljer men hallå eller?! Varför inte? På vilket sätt kan en fast och bra madrass för barn utgöra en risk om man lägger dit den istället för den lilla skitmadrassen man fick med? Dottern sover inte bra i resesängen, har provat några dagar och nej det går ju inte.

Hur har ni gjort? Kan man inte ha barnets vanliga madrass längst ner i resesängen och skippa den medföljande, på vilket sätt utgör det en risk? Hajar inte...

Jättetacksam för råd!

♥ Älskade Julia ♥
  • Svar på tråden Byta madrass i resesäng?
  • missteddy

vi har köpt en madrass på jysk för 199 kr. sonen har sovit i den i tre år nu vad är det som kan hända?

• Trulis78

Jag tror det som skulle kunna vara en säkerhetsriks är att madrassen inte riktigt passar utan det blir glipor i kanterna eller något så barnet kan fastna. Vi har hur som helst lagt i en vanlig spjälsängsmadrass utan problem, en för 99 kr från ikea och den passar super i vår resesäng. Tror inte man behöver oroa sig...

• JLS

Jag har ingen aning, tycker det verkar helskumt om man inte kan byta madrassen för den som följer med är ju allt annat än bekväm. Tunn och inte alls bra. Men sambon insisterar på att han läste rätt i instruktionerna om att ingen annan madrass än den medföljande får användas av säkerhetsskäl.

Någon annan som vet om detta stämmer?

♥ Älskade Julia ♥
  • Pilea

Tror den meföljande madrassen har med stadgan att göra, men det skadar ju aldrig att ha en till. Sonen sov i sin resesäng istället för vanlig spjälsäng och vi hade en ikeamadrass i också.

Alve 060129 Tyra 071019
  • lilla hej

Kan inte påstå att jag vet men i min resesäng finns en sträckad linje lite högre i höjd än den madrass som följer med, så i min kan man lägga en tunn extra-madrass. Den streckade linjen är alltså en säkerhetsmarkering att högre än så får det inte bli.
    Så isf stämmer det säkert. Annars kan du ju alltid lägga ett täcke under så det blir lite mjukare...

Älskade unge
  • JLS
    Pilea skrev 2009-06-29 22:21:21 följande:
    Tror den meföljande madrassen har med stadgan att göra, men det skadar ju aldrig att ha en till. Sonen sov i sin resesäng istället för vanlig spjälsäng och vi hade en ikeamadrass i också.
    Okej då kanske man kan ha den i botten och så vår vanliga madrass på 10 cm på den? Som det är nu så sover hon inte alls bra och förstår henne och man vill ju vara lite utvilad efter semestern såklart
    ♥ Älskade Julia ♥
  • lilla hej

Precis som ovan mig skrivit så har den madrassen som följer med, med stadgan att göra...

Älskade unge
  • Pilea
    JLS skrev 2009-06-29 22:23:46 följande:
    Okej då kanske man kan ha den i botten och så vår vanliga madrass på 10 cm på den? Som det är nu så sover hon inte alls bra och förstår henne och man vill ju vara lite utvilad efter semestern såklart
    Ja exakt
    Alve 060129 Tyra 071019
  • mammatalman

jag tror mig ha läst att man inte ska byta madrass/lägga i en till madrass för då är inte höjden på kanten den samma och det då är lättare för barnet att klättra ur. men jag är inte säker.

• Kodia

Har man i en vanlig madrass ovanpå den medföljande (som behövs för stabiliteten)så blir kanterna för låga och barnet kan klättra ut, så det är en säkerhetsgrej. Men du vet ju själv hur gammalt ditt barn är, om det kan klättra, vilken uppsikt du har, osv!

(Vi hade en vanlig skumgummimadrass ovanpå vår resesäng när den stod uppställd på landet i 4 år - det funkade utmärkt!

• Miss Maya

Mja. De flesta resängar ha samma mått som en vanlig spjälsäng, alltså 60*120, så det är nog inte det det handlar om. Utan mer att det blir för högt bla, barnet kommer för högt upp. Vi köpte en Carena där de uttryckligen skrivit att man max fick lägga i en madrass som är 10 cm tjock, annars kommer barnet för högt upp när de kan stå = farligt.

Men ja, det blir stadigare att ha orginal"madrassen under den extra madrassen.

Trulis78 skrev 2009-06-29 22:20:29 följande:
    Jag tror det som skulle kunna vara en säkerhetsriks är att madrassen inte riktigt passar utan det blir glipor i kanterna eller något så barnet kan fastna. Vi har hur som helst lagt i en vanlig spjälsängsmadrass utan problem, en för 99 kr från ikea och den passar super i vår resesäng. Tror inte man behöver oroa sig...
  • JLS
    Kodia skrev 2009-06-29 22:31:48 följande:
    Har man i en vanlig madrass ovanpå den medföljande (som behövs för stabiliteten)så blir kanterna för låga och barnet kan klättra ut, så det är en säkerhetsgrej. Men du vet ju själv hur gammalt ditt barn är, om det kan klättra, vilken uppsikt du har, osv!(Vi hade en vanlig skumgummimadrass ovanpå vår resesäng när den stod uppställd på landet i 4 år - det funkade utmärkt!
    Okej men så det är bara därför, eller bara och bara men trodde det var pga någon kvävningsrisk eller något sådant.

Dottern är 1 år och kan inte klättra än men det är väl ungefär en månad tills vi ska åka så mkt kan ha hänt fram tills dess med
    ♥ Älskade Julia ♥
  • Casper och Novas mamma

Sanna-novas resesäng har en kanonhård madrass..vi kan lägga ett tunt täcke som madrass så det blir lite mjukt..och det har funkat kanon!

• JLS

Aha men då borde det också fungera med en bäddmadrass som vi lägger över den madrass som medföljer då blir det nog bra

♥ Älskade Julia ♥
  • Casper och Novas mamma
    JLS skrev 2009-06-29 22:38:16 följande:
    Aha men då borde det också fungera med en bäddmadrass som vi lägger över den madrass som medföljer då blir det nog bra
    ja det blir kanon bra det!
Svar på tråden Byta madrass i resesäng?