• josiee

Hur mycket pratar era 18 mån?

Jag vet att det här med tal och utveckling är så enormt olika, men det känns som om vår son är så himla sen med talet om man jämför med andra (ja, jag vet man ska inte jämföra).
    Han är 17,5 mån nu och kan väl säga MAX 10 ord skulle jag tro. Resten är "kinesiska" ;) Det märks dock att han förstår väldigt mycket vad man säger till honom och frågar honom om. Men om man ber honom säga efter ett ord som han inte kan så går det mindre bra. Vi har försökt sjunga och läsa mycket böcker, just för språkutvecklingen, men han är inte sådär jätteintresserad när vi gör det utan vill mest bläddra i böckerna själv ;)

Pratar era 18 mån mycket?

• Svar på tråden Hur mycket pratar era 18 mån?
  • minimou

Min 17-månaders kan inte heller så många ord. Fram tills senaste veckan kunde hon ca 10 ord, men nu har det kommit flera nya sista dagarna, så jag tror det är på väg att lossna.

♥C 080121 och mini bf 091018 ♥
  • nano

Vår tjej hade max 6 ord vid 18 mån. Nu är hon några månader äldra och "pratar" betydligt mer och har kanske runt 10-15 ord. Fast en hel del betyder fler saker och är väldigt svårgissade

• m851020

Min dotter på 19 månader pratar jätte mycket, tar efter allt och säger långa meningar

• Fruochmamma

När Ludvig var 18 måns pratade han inte alls mycket och det är nog precis nu (23 måns) som man börjar förstå honom på riktigt. Han är bra på att göra sig "förstådd", men det är inte många riktiga ord eller meningar som han får till.. förräns nu.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Flickan och kråkan

TS, kan din 17-månaders 10 ord så är det ju alldeles "normalt". Det är ju vad BVC kollar vid 1½-årskontrollen. 8-10 ord. Har en 1½-åring här som säger mamma och pappa...inget annat alls. Förstår jättebra, men säger inget.

• BimBim o Knorrans Mamma
    josiee skrev 2009-06-29 22:22:37 följande:
    Jag vet att det här med tal och utveckling är så enormt olika, men det känns som om vår son är så himla sen med talet om man jämför med andra (ja, jag vet man ska inte jämföra). Han är 17,5 mån nu och kan väl säga MAX 10 ord skulle jag tro. Resten är "kinesiska" ;) Det märks dock att han förstår väldigt mycket vad man säger till honom och frågar honom om. Men om man ber honom säga efter ett ord som han inte kan så går det mindre bra. Vi har försökt sjunga och läsa mycket böcker, just för språkutvecklingen, men han är inte sådär jätteintresserad när vi gör det utan vill mest bläddra i böckerna själv ;)Pratar era 18 mån mycket?
    Gillar han att titta på tv?
    Köp några filmer med Dora utforskaren isf
    Min son kollar på det o har nyss fyllt 2 år. han räknar flytande till 15, talar 8 ordsmeningar jättebra, säger en del engelska ord tex open please när man ska öppna dörren, kan flera färger osv osv. Det programmet har han lärt sig MASSOR ifrån!
    Barn ska kanske inte se på tv så mkt men om de ändå kollar så kan de ju se på det. Så testa o se. han kommer apa efter säkert
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Jocke & Isa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Babybalo

När min äldsta dotter var 18 månader så kunde hon tre ord, mamma, pappa, lampa. Nu är hon 12 år och har ett fantastiskt språk, ligger en bra bit över medel på nationella proven i svenska som gjordes nu i femman.
    Hon kom igång med sitt prat ordentligt när hon var närmare 2,5 år.

• vivi85

när min dotter var 1½år hade hon börjat med 2 ordsmeningar.. hade ett stort ordförråd.. klarade 2½års kontrollen utan problem...

Men min pojk som blir 17mån den 13:e juli har inte kommit igång på långa vägar..
    Han kan säga titta, tack, napp, vovov och mamma.. men härmar inte.. kan ibland härma pappa.. inget mera.. men men.. de kommer väl så småningom

• josiee

Oj, verkar vara väldigt olika här och allt är ju helt normalt som ni säger :) Man jämför väl alltid med de som ligger långt fram i utveckligen språkmässigt, det är väl det som är felet.
    Någon nämde tv/dvd och vi har faktiskt testat att få honom att titta lite på barnprogrammen som går på tv. Men han är TOTALT ointresserad av det, så tyvärr funkar det nog inte nu som hjälp för språkutvecklingen.
    Det är väl bara att vänta och det släpper väl till slut :)

• Två paddlar och en svans

Josiee: Det där med att härma verkar vara ett behov som vissa barn har, andra inte. Min dotter har alltid härmat, första gången när hon var ett par månader gammal och övade vokaler med pappa i badet. Munnen rörde sig reflexmässigt och ljuden följde efter. Nu vid 17-månader talar hon 3-ordsmeningar, flera hundra svenska ord, en hel del kinesiska (äkta i det här fallet ;) ) och franska. Det säger såklart en del om språkbegåvningen men inte om hur man klarar sig i livet. Jag var själv väldigt tidig och avancerad i språket som liten och upplevde det ibland som ett hinder när jag umgicks med andra barn. Lyckligast är nog de barn som är ungefär som alla andra och din son verkar vara jättenormal ju.

Svar på tråden Hur mycket pratar era 18 mån?