• IngenVet

Grannens hundar lösa på min tomt??

Vi har köpt ett hus och vet att grannen har hund/ar.
    Hundarna går lösa och idag sprang dom in o härja runt på vår tomt..

Vad gör man utan att hamna i grannfejden tv3?

Vi har inte flyttat in än så man kan ju anta att folk i all vett inte har hundarna lösa sen med sina nya grannar..

Det här är ute på landet så jag förstår om dom känner att dom vill ha hundarna springa hej vilt.

Men, hur ber man någon lite snällt att hålla koll på sina hundar?
    Jag kommer ha egna mindre djur på gården som jag inte vill ska bli stressad av nån annans hundar, plus att jag själv inte vill ha hundarna där...

Help...

• Svar på tråden Grannens hundar lösa på min tomt??
  • Cia o krabaten

Ja du, går det att prata med grannarna och be dem att inte låta hundarna springa fritt?

Är det ett alternativ med staket runt er gård?
    Kasnke en väg runt problemet, även om det kostar er ett staket.

• IngenVet

Nja.. vi har en tomt upp mot 10 000 kvadrat..

Det är väl dom som borde kosta på sej ett staket?

• Freiya

prata med grannarna med en trevlig ton och säg som det är, att du har egna smådjur på tomten som du inte vill ska bli skrämda.
    det bästa är ju att först komma i kontakt med grannen, kanske promenera förbi och presentera sej, och sen tala om i förbifarten att ni helst inte vill ha dem springandes på er tomt.
    det är ju faktiskt eran tomt.
    vi har grannar med hundar som kommer springandes in på våran tomt ibland och vi tar dom i halsbandet och går tillbaks med dom och säger att vi inte vill ha dem springandes hos oss för vi har egna hundar. inga problem med det.

• Krulltott83

Vi har liknande problem... tycker också att det borde va grannen som ser till att hundarna är där dom ska... Så då får de köpa staket...

• IngenVet

Men ni som har hundar, skulle ni förstå om nån kom o sa åt er att inte ha era hundar lösa?
    Liksom, man är endå på landet där och mentaliteten kanske är lite så.. att djuren går som dom vill?

• köttbullelydnad

Är hundägare, och är det nåt jag uppskattar så är det när folk kommer och pratar direkt med mig om de anser att mina hundar skapar någon form av problem eller obehag. Jag kan omöjligt gissa mig till vad omgivningen tänker, och det kan säkert inte era nya grannar heller. Kanske har det varit okej för de tidigare ägarna av ert nya hem?

Vi har inget emot att slänga upp högre stängsel nu när valpen snart går in och blir könsmogen och med lätthet hoppas jämfota över staketen som redan står, det är sånt man får ta som hundägare - strikt ägaransvar. De har inget att göra i grannarnas trädgårdar, och jag hade förmodligen blivit bindgalen om jag hade hittat dem där medan grannen bara hade dullat med dem

• IngenVet

köttbullelydnad..

Ok, ah vi har inte ens sett grannarna än.. men jag ska absolut va trevligt... känner inte att det är vår sak att sätta upp staket.. när det är deras hundar..

Visst, katter och möjligtvis nån lös höna på villovägar går ju an men två stora hundar.. nja där går gränsen...

• köttbullelydnad
    IngenVet skrev 2009-06-29 22:57:26 följande:
    köttbullelydnad.. Ok, ah vi har inte ens sett grannarna än.. men jag ska absolut va trevligt... känner inte att det är vår sak att sätta upp staket.. när det är deras hundar.. Visst, katter och möjligtvis nån lös höna på villovägar går ju an men två stora hundar.. nja där går gränsen...
    Som sagt, strikt hundägaransvar. Krävs det att deras tomt stängslas in, då får de se till att göra det.
  • Freiya
    IngenVet skrev 2009-06-29 22:53:12 följande:
    Men ni som har hundar, skulle ni förstå om nån kom o sa åt er att inte ha era hundar lösa?Liksom, man är endå på landet där och mentaliteten kanske är lite så.. att djuren går som dom vill?
    vi bor på landet och nästan alla grannar här runtom har hund. men de enda hundarna som går lösa är jalkthundarna när de jagar. alla andra är på koppel elle i hundgård. den som kommer till oss rymmer genom fönstret när hon får möjlighet :P
    jag håller med köttbullelydnad, man har ett ansvar att hålla sin hund på sin egen tomt.
Svar på tråden Grannens hundar lösa på min tomt??