• YFLS

Återflyttarna - vi som lämnar utlandet och blir inlandsföräldrar i stället

Tanken föddes att vi skulle ha en tråd för oss som har eller planerar att flytta tillbaka till Sverige efter att ha bott utomlands en längre tid. Här skulle vi kunna träffas och ge tips och råd om praktiska saker som om man har rätt till föräldrapenning och/eller barnbidrag när man kommer tillbaka till Sverige (www.familjeliv.se/Forum-3-45/m45027593.html), det här med visum till ens bättre hälft, inskrivning hos försäkringskassan skola, barnomsorg, a-kassa (mycket nya regler där verkar det som), kan man ta med sig bilbarnstolen, osv osv.

Eller mer alldagliga saker som att det numera kallas "förskola" och absolut inte "dagis" för alla barn, vem som vann senaste Eurovision song contest, vem som är statsminister (om man nu kan missa det i dagens mediasamhälle), vilken är sommarplågan 2009, om det heter "krossa gatan" eller "korsa gatan". Ja ni vet. Sånt man bör ha koll på som boende i Sverige :).

• Svar på tråden Återflyttarna - vi som lämnar utlandet och blir inlandsföräldrar i stället
  • La lune

Hej nu joinar jag tråden! Har jobbat så mycket i veckan, men nu är jag här igen

Till ämnet nu! Hörde av mina vänner som precis i dagarna har flyttat tillbaka till Sverige att handläggningstiden för att bli inskriven hos Försäkringskassan är för närvarande ca 4 månader!! Det låter ju helt absurt!!

• Sfinxen

Kan tipsa om att inte nyteckna mobilabonnemang etc på stört. Man tenderar att få nej i kreditprövningen eftersom det fortfarande poppar upp i systemen man är folkbokförd utomlands ett tag efter att man registrerat sig hos skatteverket, och så får man kontakta alla företag och försöka reda ut det..

• La lune

Ja just det is och eld! Där sa du nåt! Ja måste man inte ha fast jobb oxå eftersom ens register/inkomst är helt tomt, de kan inte se nån info alls om dig. Jag förökte kolla upp det där med att skaffa internet, men det var ju helt kört!

• Maggan24

YFLS: Hahaha, vad kul skrivet i trådstarten. Vilket roligt förslag med denna tråd. Ni ska ju vi bo utomlands ett bra tag till men jag kanske hänger lite här ändå

La lune: Jaa, håller verkligen med. Ibland kan man ju nästan bli provocerad då svenska bekanta klagar på vissa delar av det svenska systemet (som ändå är sååå fördelaktigt om man är en småbarnsfamilj).

Ibland kan jag undra om man kommer att känna sig lite lost i och med att man ju har en hel del erfarenheter som andra inte har. Jag vet inte, lite har man ju också försatt sig i en situation där man ALLTID kommer att sakna det andra landet, var man än bor. Som du ju också skrev om.. Och stackars farföräldrarna! Jaaa, alltid gör man någon besviken. Det kan jag tycka är rätt jobbigt ibland. Det dåliga samvetet är ständigt närvarande för min del.

Har jättesvårt att inte ha skuldkänslor för att jag valt att bosätta mig på andra sidan jorden... Mina föräldrar skulle nog känna det som om de vunnit högsta vinsten på lotto om vi bodde så nära som Schweiz Men allt är ju relativt... Kul att ni flyttat hem till Sverige igen, åh så roligt för dina föräldrar! Längtar tills mina föräldrar får uppleva det igen, men ska fokusera på att leva i nuet nu Vi har det bra här, det har vi..

• la perla

Hej! Jag hoppar på den här tråden! Jag håller på för fullt och planerar på hur, var jag ska börja någonstans. Hur gör ni med bostad när ni ska flytta tillbaka??? Jag är gift med en spanjor och vi har en dotter på 19mån och jag vill verkligen tillbaka till sverige men problemet är bostad för utan jobb är det ju omöjligt att få bostad..söker ni jobb i sverige innan ni flyttar? Eller bor ni hos era föräldrar till det löst sig med allt? Vi kommer flytta i september men nu i juli ska jag och lillan åka hem en månad tror ni jag kan skriva in henne och mig och min man senare? För han måste väl vara med personligen? Tänkte på det att det tar ju ett tag för FK att registrera och så...hoppas nån kan ge mig tips och råd=)

• Sfinxen

La perla - 0m man varit folkbokförd utomlands och registrerad som utvandrad krävs personligt besök på skattekontoret, så du kan nog inte skriva in maken.

Hade en bostad att återvända till, så jag har inte stött på problemet att inte få bostad pga att man inte har arbete. Du kanske kan erbjuda dig att deponera ett par månadshyror i förskott för att lättare få kontrakt?

• YFLS

Hej allihopa!

Kul att se er här. Har också varit mer än upptagen sista tiden men planering för flytten och så en sjuk son mitt upp i alltihopa. Men men.

Det där med mobilabonnemang hade jag inte tänkt på alls. Men kontantkort borde man väl kunna få? Eller? Nu är jag inte så beroende, mer nyfiken.

Ja du Maggan, hur man än gör så blir någon ledsen. Vi bor nu inte på andra sidan jorden, men ibland känns det så när det tar 24 timmar att resa till Sverige. Jag har haft så dåligt samvete för att mina föräldrar ser så lite av vår son. De är dessutom rätt gamla. Men nu blir de glada. Men inte farföräldrarna... Suck!

la perla. Tror helt det beror på vart man vill flytta i Sverige när det gäller att skaffa bostad. "Stor"städerna är nog extra svåra pga bostadsbristen. Vi har haft tur och hyr till att börja med en liten lägenhet av bekantas bekantas bekanta :).

• La lune

Vi har löst det så att vi bor hos bekanta (som inte använder sin lägenhet just nu). Det har funkat jättebra eftersom det är fullt möblerat och köket fullt med nödvändiga saker! Än så länge så har vi ju bara de sakerna vi kunde ta på flyget, men flyttlasset kommer nästa vecka. Men det är samtidigt så himla ovisst att bo såhär, jag vet att i augusti måste vi hitta något eget, vilket är krångligt i Sthlm. Det finns ju folk som hyr ut sina lägenheter i både kortare o längre perioder på tex. Blocket, men det tar ju tid att få napp. Lite stressande! Jag väntar fortfarande på att den där bekantas bekanta ska dyka upp med ett erbjudande....

Jo det där med kontantkort till mobilen var de ju verkligen snabba med!! Jag visste inte ens att jag hade sökt om ett abonnemang, var bara inne i butiken o frågade lite frågor om internet, o då kollade killen tydligen upp mig o sa att jag inte fanns med i registret och att jag inte kunde skaffa nåt än.
    Sen några dagar senare så dyker det upp papper på att en kreditupplysning hade gjorts på mig (!?) och jag hade blivit nekad abonnemang (!?) men att jag istället kunde ringa med kontantkort... så det följde det med ett i brevet! Okej, först fattade jag ingenting, men sen kopplade jag ju ihop det med samtalet i butiken...SÅ, JA KONTANTKORT GÅR BRA, du behöver inte ens be om det!

Maggan, jag vet, Schweiz är ju egentligen nära...men det är ju det mentala avståndet som räknas! Det tar egentligen längre tid för min kompis som bor i Småland att åka o hälsa på hennes familj i Kiruna, än vad det tog för oss att åka från Schweiz, till mina föräldrar i Sverige... Men bara vetskapen om att det är i ett annat land gör det lite jobbigare, mentalt!

• Mosie

Vilken bra ide till en trad!

Jag och min sambo (australiensare) och vara tva barn pa 2 1/2ar och 9 man planerar att flytta till Sverige om ett ar. Sambon har nyss fatt sitt Svenska villkorlslosa uppehallstillstand (gick pa rekordtid bokstavligt talat) och jag vantar pa mitt australiensiska medborgarskap, sen nar det ar fixat blir det till att borja planera pa allvar.

Vi har inte problemet att vi behover oroa oss for att farforaldrarna kommer bli besvikna att vi aker, de ar en av anledningarna till att vi flyttar, de bor bara 10min fran oss men ar for stolta for att kontakta oss for att fa traffa sina barnbarn, so F them, da bor vi heldre nagonstans dar vi har familj som faktiskt bryr sig.

Vi planerar pa att bo hemma hos mina foraldrar till att borja med och sen hyra lagenhet.

Ar det nagon som har flyttat fran dessa trakter tillbaka till Sverige (Australien- Sverige) som har tips vad galler frakt av hushall? foretag, kostnader osv?

• Maggan24

Denghiu: Vad roligt att ni ska flytta till Sverige! Hjälper gärna till med tips eftersom att vi gjorde samma sak, dvs. flyttade tillbaka till Sverige tillsammans med allt avd det innebar (sfi, visum etc)...

Vad är det för visum du skrev om? Menade du ett vanligt partnervisum eller? Min man har tidigare haft ett partnervisum, dvs. arbetsvisum som gällde i två år, och sedan hade min man kunnat söka permanent visum. Dock har vi flyttat tillbaka till Australien istället. Har nu tänkt flytta till Sverige om ett par år max men undrar just vad det blir för visum han ska söka då? Om det blir permanent eller...hmm. Har du lust att skriva mer om er visumprocess. Blev förvånad av att ni sökt visum för honom men inte ska flytta tillbaka förrän om ett år.. Osäker på hur det funkar.

Pratar din man svenska? Om inte så är sfi bra tyckte i alla fall vi. Min man hade svårt att få jobb i början men det löste sig så småningom. Man får verkligen ha tålamod i Sverige... Allt går så mycket långsammar än här tyckte vi, både jobb och socialt umgänge. Kul för er att komma närmare dina föräldrar!

Svar på tråden Återflyttarna - vi som lämnar utlandet och blir inlandsföräldrar i stället