• Anonym (A)

blåsljud på hjärtat på min nyfödda, hjälp!

Hej.
    Var världens lyckligaste i onsdags när min lille kile kom till världen. men på läkarundersökningen på bb upptäckte läkaren ett blåsljud, hon sa att det va relativt vanligt och att det oftast berodde på att syret in ställt om sig till livet utanför magen. Och att det dagen efter förmodligen skulle va borta. Dagen efter hörde läkaren inget( Det va en annan läkare) Jag blev lugn men efter att jag kommit hem så är jag helt förstörd, har sökt info på nätet och där står det att man lätt kan missa blåsljud och att ett blås ljud kan bero på hjärtfel utan symtom!
    Hade blåsljudet varit kvar så hade de gjort ultrljud på hans hjärta, men nu vägrar läkaren gå med på ultraljud! Jag vill kräva det för att utesluta eventuellt fel!

Någon som varit med om liknande! Snälla svara!

• Svar på tråden blåsljud på hjärtat på min nyfödda, hjälp!
  • sasssyy

japp.. nästan samma sak.

Vår pojk upptäckte de blåsljud på när han var 5-6 månader.. men det var inget.

Om du googlar på blåsljud kommer du få upp flera bra informationssidor som berättar.

Det finns olika typer av blåsljud, de allra flesta som har blåslljud har den "ofarliga" varianten.

• Muminblomma

Jag hade också blåsljud på hjärtat när jag föddes och ha aldrig haft problem..ha fö mig att det växer bort :) är snárt 25 år :)

• Lussekatten87

Ja,vi var med om samma sak när min son föddes.
    Han hade ett blåsljud på hjärtat och vi blev såklart förskräckta!
    Efter en vecka på en läkarkontroll hade det försvunnit!!
    DE sa också till oss att de är vanligt,men vi visste ju inte vad det innebar...

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • 2små2stora

Var det vid den första undersökningen före 3 dygn som de hörde ett blåsljud?
    I så fall var det relativt normalt. Ibland tar det 3-4 dygn för ductus att sluta sig helt och precis innan den sluter sig kan man höra ett blåsljud som sedan är borta när den slutit sig helt.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Anonym (A)

Det var vid första undersökningen och sen dagen efter var det borta, men har hört att det med ductus är vanligare hos för tidigt födda!

kan det vara så att om nu är ductus eller om det nu skulle vara något annat som hål i hjärtat osv, att blås ljuden ändå missas dagen efter även om de hört blåsljud första gången, läste det någonstans om en mamma som varit med om det, att blåsljudet var bort och sen kom tillbaka när de var på bb och då gjordes ul och då var där ett hål! Är det beroende på hur babyn ligger eller rör sig kankse? För första undersökningen var han ganska ledsen och den andra låg han helt stilla! Tacksam för svar?

• 2små2stora

Det är vanligare hos prematurer att den inte stängs alls. Det är ett blodkärl som ska stänga sig och det går inte på engång och lyssnar de precis på slutet av den processen så låter det mer. Hade de lyssnat några timmar senare så hade de troligen inte hört  någonting alls.

• Anonym (A)

Mena de att på den babyn var det tillbaka när de var på bvc för kontroll!

Sasssyy: det är nog inte samma sak, när de upptäcker det så sent så är det oftast ett fysiolgiskt blåsljud som är helt normalt!

• 2små2stora

Ductus kan öppna sig igen, men det är ovanligt.

• Anonym (A)

em87: väntade de en hel vecka med att lyssna på honom igen? Kommer du ih åg hur månat immar han var vid den undersökningen då de upptäckte blåsljudet?

• Anonym (A)

3busfrön: Men jag menar mer att kan de missa ett blåsljud som de en gång hört, alltså om det finns kvar? menar oxå om man tänker på att han har ett hål i hjärtat?

De sa på bb att ductus oftast stänger sig efter 1 dygn!, men han undersöktes efter ett och ett halvt dygn, då de hörde ljudet.

Och på nätet står det att ductus är vanligare på för tidigt födda barn och att blåsljud annars mest tyder på hål mellan kamrarna! vet du något om detta?

Får jag fråga hur du vet så mycket om ductus?

Svar på tråden blåsljud på hjärtat på min nyfödda, hjälp!