• Jojo77

Utan pass till tyskland?

Jag skall bjuda min sambo på en överraskningsresa i början av oktober och jag har upptäckt att hans pass har gått ut tidsmässigt. Tänkte ju att han skulle få veta nån halvtimme innan bara. Man måste väl ha pass till Tyskland eller är det nån ny EU-regel?

Kanske dumt att chansa ifall de kollar nu med terrorister här och var och allt. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Utan pass till tyskland?
  • Ciccin3

Dom kommer kräva pass... så en chansning vore att kasta pengarna i sjön. Tyvärr, det tar ju bort all spänning...

Kanske kan du lyckas övertala honom at det är dags att skaffa nytt pass iaf?

• Jojo77

Det som lockar att inte be honom skaffa nytt (för det genomskådar han direkt) är att man nästan aldrig behöver visa det till Tyskalnd.

• Thila

När vi åkte bil till tyskland så var det ingen som frågade efter pass. Man såg vart passkontrollen varit förrut men det var stängt å igenbommat. Men om man åker båt så vet jag inte.

• Jojo77

Läste nu om Schegenländerna och att man inte behöver visa pass inom det.

• Jennie med ie

Pass är ju det enda man kan styrka att man är svensk medborgare med, det räcker ju inte med ID-kort t ex, och även om de sällan frågar efter pass så KAN de göra det och har man då inget kan det bli strul. Jag hade inte chansat.

• Jojo77

Ja jag får väl säga det till honom. Hade kommit på en så bra överraskningsplan. Får väl tänka om. Nån som har nån rolig idé (jag skall inte åka med själv utan det är en golfresa med han kompisar)?

• Jennie med ie

Det ska ju ändras detta med pass snart, man ska ta forona direkt på polisstationen och en del stationer kommer ö h t inte att utfärda pass längre. Du råkar inte bo i en stad där detta har betydelse så du kan locka honom att skaffa nytt snabbt hed hjälp av det?

• Jojo77

Bor i Halmstad så jag förmodar att de gör pass här.

• Jennie med ie

Kika på polisens hemsida, kanske drabbas ni av nån omorganisation eller nåt *s*

• Jojo77

Skall kolla. Inegn som hade överraskningsidéer?

• Bamse04

Vi åkte bil till Österike för en månad sen och kom hem för en vecka sen,
    det var ingen som har frågat efter pass och det finns inga alls gräns kontoller.
    Vet inte dock om man flyger.

• norgesessan

kontakta polisen och kolla om det finns nån lösning, om kanske hans mamma kan göra det eller nåt sånt...tvivlar på det, eftersom han inte är et barn längre......

Svar på tråden Utan pass till tyskland?