• MammaTillPrinsessor

Ryggproblem-kotglidning och diskbråck

Hej!

Jag har efter en lång tid med sjukgymnastik äntligen gjort en magnetröntgen och fått reda på att jag har en 7 mm kotglidning mot magen på S1 då utskotten lossnat och mellan s1 och L5 har jag ett stort diskbråck. dessutom har jag stora svullnader i området då kotglidningen irriterar i området. Nu vill sjukgymnasten skcika mig på remiss till ortoped för utredning om steloperation av den glidande kotan med tanke på att jag är så ung.
    Nu undrar jag om det är någon mer som har liknande problem och vet ni om någoin annan kan vara till hjälp, tex kiropraktor, osteopat mm är det någon som gjort en steloperation och för vad och hur gick det? Vill gärna undvika det för jag har hört att det är ett helsike! Hur är det med sjukskrivning? Finns det några bra mediciner för nervutsrtålning, smärta, svullnader som någon provat och gett resultat? Känns som hela huvudet snurrar av frågor och hur det ska bli i framtiden...är överrörlig så tydligen löper mans törre risk för sånt här då. Har 5 barn i åldrarna 0-7 år med så det är svårt med vila, men jag har en man som är hemma och stöttar mig som tur är.

/solkram mamma till 4 prinsesssor och en prins...

• Svar på tråden Ryggproblem-kotglidning och diskbråck
  • södertälje

Har själv diskbråck i L5 och problem med nerven som går ut i h ben,ständig smärta och pirrningar i vaden,äter nervblokaren Nobligan retard skulle inte klara mig utan den,samt Arcoxia mot smärtan och Naproxen.Vissa nätter tar jag också insomningstab Nitrazapam för att kunna sommna i från smärtan och nervpirrningar i foten och benet.
    Är själv överrörlig och har provat allt som finns att erbjuda.
    Tackade nej till operation på spinal center i Stockholm när jag fick höra att jag till 30% kunnde bli bättre,30% sämmre eller 30% ingen skillnad.
    Har haft problem i snart 10 år och det är en arbetsskada,man lär sig leva med smärtan den blir en del av vardagen.

• MammaTillPrinsessor

Ok, låter som om det är jag förväntar mig av framtiden. Har inte provat några mediciner ännu men det är ju skönt att höra att det kankse finns nåt som kan hjälpa/dämpa besvären så man kan få en mer normal vardag även om det inte blir som det en gång var! Ska träffa sjukgymnast och läkare snart så då får man väl se till att höra sig för lite mer.
    Har jag förstått det mer kan man göra olika operationer, eller? Dels steloperation men även att man bara tar bort det som har läckt ut vid diskbråck? Det första verkar vara avancerat men det andra mildare variant??Inget verkar dock vara så säkert eller ge resultat.

• södertälje

När det gäller mitt problem med nervskador samt diskbråcket var det tal om steloperation.

Svar på tråden Ryggproblem-kotglidning och diskbråck