• obelix

Hur gör ni som är ute och åker husbil med barn?? bälte??

vi ska ev ut och resa med vänner i deras husbil, en modell där det bara är bälten 2 säten där framme.

Har nu kommit på att man då inte kan sätta fast barnen i deras bilstolar så jag funderar på om vi ska backa ur resan...

Hur gör ni andra som semestrar med husbil??

• Svar på tråden Hur gör ni som är ute och åker husbil med barn?? bälte??
  • Veronika07

Vi ska också åka husbil utan bälten i sommar, tror att sonen får sitta fastspänd i babyskyddet och så spänner vi fast det med typ ett spännband eller så :)

• SeTa

Vi har barnstolen i passagerarsätet och de två större barnen på soffan som åker mot färdriktningen. Där är det också bältat.

Lagmässigt är det väl så att barn under vissa mått och kg måste sitta på stol/kudde. Å andra sidan får man i en husbil åka så många som det finns platser för, även om det är obältat på vissa platser.

• Kalinka
    SeTa skrev 2009-07-01 19:54:35 följande:
    Vi har barnstolen i passagerarsätet och de två större barnen på soffan som åker mot färdriktningen. Där är det också bältat. Lagmässigt är det väl så att barn under vissa mått och kg måste sitta på stol/kudde. Å andra sidan får man i en husbil åka så många som det finns platser för, även om det är obältat på vissa platser.
    Men gäller det verkligen även barn under 15 år?
  • Fraggelgirl

Det är inte lagligt att åka utan bilbälte.

Minns när jag var liten och åkte husbil. Tyckte det var så skoj att kunna sitta varsom helst i bilen. Helst låg vi där uppe, ovanför föraren och tittade ut på alla bilar. Ibland satt vi med bältet på också, men det var inte ofta. Det var verkligen semester när man slapp sitta fast. Nu när man tänker efter så var det ju helt galet. Skulle inte komma på fråga att jag inte satt fast mina barn (eller mig själv för den delen). Finns det inte säkerhetsbälte så det räcker åt alla så skulle jag ta egen bil bakom om det är meningen att alla ska sova i samma husbil.

• Fraggelgirl
    SeTa skrev 2009-07-01 19:54:35 följande:
    Vi har barnstolen i passagerarsätet och de två större barnen på soffan som åker mot färdriktningen. Där är det också bältat. Lagmässigt är det väl så att barn under vissa mått och kg måste sitta på stol/kudde. Å andra sidan får man i en husbil åka så många som det finns platser för, även om det är obältat på vissa platser.
    Numer måste man ha bilbälte på sig. Tror inte det är undantag för husbil. Buss är ett undantag om det inte finns bälte där man sitter. Men tror tillochmed att bussarna måste ha bälten på alla platser, speciellt långfärdsbussar.

Och man får väl inte åka hur många som helst i en husbil. Även om det finns plats för många. Max 8 passagerare får man ha med vanligt B-körkort. Det var så förr i alla fall, tvivlar på att det ändrats nu. För att ha fler passagerare än 8 så måste man ha förarkort för buss.
  • Veronika07

Hittade det här på nätet:

I Bilprovningens besiktningshandbok, 30:e kapitlet och 5:e paragrafen, står:

"Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten och vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för mittplats och annan sittplats där övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas får dock vara höftbälte.
    Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall, om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil), ha bilbälten även på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten.
    Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits, behöver inte ha bilbälte."

• Kalinka

Det här hittade jag på ntf:s hemsida:

* I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet.
    * Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning: babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Skyddet ska ha ett E-godkännande.
    * Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i baksätet i taxi.
    * Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.
    * Böterna för förare som ej sett till att passagerare under 15 år använt bälte eller skyddsutrustning är 2500 kr per barn.

• näradig

i bilen sitter barnen fastspända på rätt och bästa sätt. deras liv blir ju inte mindre värda för att de färdas i en husbil

Svar på tråden Hur gör ni som är ute och åker husbil med barn?? bälte??