• Tola

Vad ska ingå i serveringsavgiften på pizzerian tycker ni?

Vi va och åt pizza på en pizzeria. Svindyr pizza o sedan tog dom 10 kr extra för servering om man skulle äta där. (som dom flesta här i stan iallafall)..
    Vi satte oss ute och hade inga bestick så när pizzan kom o hon skulle hämta nästa så ville vi ha bestick också. Jag såg hur hon suckade och gick in efter nästa pizza. Kom och en i sällskapet sa att vi skkulle vilja ha bestic. Då svarade hon "Det finns inne"

så.. vi hade alltså betalat 30 kr tillsammans för servering och så kan dom inte vara snäll o komma med bestick. OK att det nu var så att man skulle tagit med det själv! Men jag anser ändå att ber man om bestick så kan dom vara lite serviceminded och hämta det.

På ett annat ställe här i stan så kostade det också 10 kr.. Då fick man dettotom hämta maten själv.

Och jag har ingen aning om varför texten blev så stor:)

• Svar på tråden Vad ska ingå i serveringsavgiften på pizzerian tycker ni?
  • Linam370

Jag förstår iofs inte grejen med serveringsavgift överhuvudtaget.
    Men finns det bestick på ett ställe inne och det är meningen att man ska hämta själv så hade jag gjort det. Även om jag betalat 10 kr i serveringsavgift. Man brukar ju ändå få hämta sallad och sånt själv. Däremot förväntar jag mig att de serverar vid bordet om jag betalar serveringsavgift.

• Mummy

Tror heller inte att avgiften är för servicen. Momsen är högre för pizzerian om ni äter där, det blir mer disk för dem osv. Det kostar alltså mer för dem om ni äter där än tar med er

• Linam370
    Mummy skrev 2009-06-30 11:25:50 följande:
    Tror heller inte att avgiften är för servicen. Momsen är högre för pizzerian om ni äter där, det blir mer disk för dem osv. Det kostar alltså mer för dem om ni äter där än tar med er
    '
    Ahaaa...är det därför man betalar serveringsavgift!? Tack! Jag har aldrig fattat vad den är till för.
    Men jag förväntar mig fortfarande att de serverar pizzan vi bordet om man sitter där och äter, tycker inte man ska behöva gå och hämta den själv. Tom McDonalds serverar ju vid bordet om man gör specialbeställningar
  • Tola

Ok.. ja alltså nog hade jag självklart kunnat hämta besticken också. Men när en i sällskapet ber om bestick , hon suckar sedan kmmer  säger "det finns inne" sedan går iväg med ett flin. Ja då blir jag arg

• Mummy

Då är det ju fel på den anställdes attityd mot gästerna, vilket är direkt negativt för restaurangen. Vilket jag tycker man ska påpeka för ägaren
    Men "flinet" kan ju ha varit ett leende som missuppfattas om ni redan var irriterade.

• Bling1975

Här där jag bor så har de ingen serveringsavgift, däremot en take away rabatt.

Det är ju inte bara serveringspersonal som är merkostnaden när man äter på plats. Det blir disk och det kostar att ha bord, stolar och framförallt utrymme för dessa. De ska också städas, man behöver en toalett etc.

Men det är alltid dålig service att inte hjälpa en kund som ber om det.

• Tola

Och när vi bestäldle ville sambon o hans kusin ha vatten  det verkade inte alls gillad. Visst dom fick det men lite där också med besvär.jag jobbar ju på biografen här och för mig är det super viktigt att besökarna får det som vill ha.. om det går tt ordna. Det var tillome en som ville ha kranvatten på bion i en bägare.  O självklart fixade vi det även om vi inte har kran bakom disken;)

• Dynamic
    Mummy skrev 2009-06-30 11:25:50 följande:
    Och momsen är 25%
    och om man tar med maten blir den bara 12%
  • metin

service? vilken service? ibland undrar jag varför folk öppnar affärer och dylik som kräver service..när de uppenbarligen inte har lust att serva sina kunder.

Igår var jag jääääävligt kissnödig, gravid i v.30 som man är så är man kissnödig stup i kvarten. Hur som helst så ska jag in på en toalett som givetvis kostar 5 kr.
    "springer" till baren som toaletten tydligen hör till, visar lite diskret till ägaren som håller på i kassan om att jag behöver hjälp.
    Jag varken skrek eller beordrade honom att komma över till mig, visade bara att jag fanns och behövde hjälp när han var klar.
    Samtidigt så ser en liten kille mig och jag frågar om han kan växla, vilket han gör.
    Då kommer ägaren och säger
    - nästa gång du ser att det är kö så får du ställa dig sist, ingen jävla VIP här!

Jag blev ställd..
    förstår som sagt hans reaktion om jag betedde mig som en översittare som tränger sig och ska kräva service först av alla, men jag var väldigt diskret och väntade på att han skulle bli klar..

Han kunde alltså tittat på mig och sagt, vänligen stå i kön som börjar där..
    eller...varför inte
    - hjälper dig så fort jag har hjälpt alla här först.
    Men han valde att vara otrevlig istället....

Jag gick på toa, som för övrigt var den äckligaste jag varit med om, sen tackade jag honom för hans trevliga bemötande...undrar om han fattade piken.
    Kommer aldrig äta eller dricka där.

Svar på tråden Vad ska ingå i serveringsavgiften på pizzerian tycker ni?