Sälja/köpa bil
Jag har ett problem. För två år sen köpte jag och min man en liten fabriksny bil på avbetalning. Det är idag ca 60.000:- kvar på lånet och nu måste vi ha en större bil eftersom vi får en liten i november. Jag studerar och min man blev nyligen av med jobbet pga krisen, så det är ju inte kanon med pengar. Vi betalar alla räkningar, men vi kan inte dra på oss ett ännu större lån!
Vi har fått lov att svärföräldrarna att de går i borgen för ett litet lån för att lösa ut vår nuvarande bil och sälja den. Men när min man pratade med lånerådgivare så sa hon att det är bäst att sälja bilen först och sen ta nytt lån? Min första fråga: varför i all världen skulle det vara bättre?
Mitt andra delproblem. Om man nu säljer bilen och får postväxel som köparna betalar direkt in på Nordea (där vi har billånet), tar det inte en stund att lösa alla papper på att bilen först är helt betald och sen att den är överskriven på någon annan? Det känns som en liten procedur och jag tvivlar på att potentiella köpare vill behöva vänta på den proceduren, de vill väl att så fort de har betalat och skrivit på så är bilen deras?
Jag är otroligt tacksam för svar från någon som vet hur det här går till, det börjar bli bråttom då värdet på bilen sjunker ständigt...