• Lenk

Sälja/köpa bil

Jag har ett problem. För två år sen köpte jag och min man en liten fabriksny bil på avbetalning. Det är idag ca 60.000:- kvar på lånet och nu måste vi ha en större bil eftersom vi får en liten i november. Jag studerar och min man blev nyligen av med jobbet pga krisen, så det är ju inte kanon med pengar. Vi betalar alla räkningar, men vi kan inte dra på oss ett ännu större lån!
    Vi har fått lov att svärföräldrarna att de går i borgen för ett litet lån för att lösa ut vår nuvarande bil och sälja den. Men när min man pratade med lånerådgivare så sa hon att det är bäst att sälja bilen först och sen ta nytt lån? Min första fråga: varför i all världen skulle det vara bättre?

Mitt andra delproblem. Om man nu säljer bilen och får postväxel som köparna betalar direkt in på Nordea (där vi har billånet), tar det inte en stund att lösa alla papper på att bilen först är helt betald och sen att den är överskriven på någon annan? Det känns som en liten procedur och jag tvivlar på att potentiella köpare vill behöva vänta på den proceduren, de vill väl att så fort de har betalat och skrivit på så är bilen deras?

Jag är otroligt tacksam för svar från någon som vet hur det här går till, det börjar bli bråttom då värdet på bilen sjunker ständigt...

• Svar på tråden Sälja/köpa bil
  • Pappa G

Det banken menade kanske var att det är svårt att i förväg veta vad ni lyckas sälja den nuvarande bilen för.

Gällande det praktiska vid lösen av en bil med kreditförbehåll, så prata direkt med kreditgivaren för att få deras rutiner.

Ska ni köpa den nya bilen på bilfirma? Finns det ingen möjlighet att låta dem ta bilen i inbyte?

• HOCHM

När vi sålde våran bil med lån kvar så gick vi till banken tillsammans med köparen. Han hade en postväxel på summan. På så vis ser han att lånet blir avbetalt. Den summan som var över sattes in på vårat konto.

• Lenk

Den nya bilen vi ska skaffa (vet inte vad än, bara att vi behöver kombi) kan vi inte köpa via bilfirman. De ligger på 150.000:- begagnade och vi får kanske 55 för våran i inbyte.

HOCHM, var det svårt att få köpare att gå med på det?

• HOCHM
    Lenk skrev 2009-07-01 09:01:46 följande:
    HOCHM, var det svårt att få köpare att gå med på det?
    [/citat]

Nej, inte alls. Tror nog att det är ganska vanligt idag när många har nyare bilar. Nuförtiden så syns det på reg-beviset att bilen är på kredit. Om ni nu skulle välja att betala av på bilen först så undrar jag hur lång tid det tar för vägverket att ta bort krediten på reg-beviset.
Svar på tråden Sälja/köpa bil