• Sarge

Excisterar denna växt??

Hej!

Jag vill ha tag i en växt med följande egenskaper:

Kläng/klätterväxt
    Ska stå i skugga
    Växer någorlunda fort
    Vintergrön

Finns denna växt??

Tack på förhand!

/sarge

• Svar på tråden Excisterar denna växt??
  • Flyssel

Hmm, heter den vintergröna tro, en växt som liknar murgröna och får vackra lila blommor på vårkanten.

• Sarge

Glömde kanske skriva att den ska klättra uppför en vägg (dvs inte marktäckande)

• Sarge

Är det vanlig murgröna som man typ har i krukor inne, eller det någon speciell "trädgårdssort" ?

Hur fort växer dom?
    Ska dom planteras tätt?
    Djupt?

(Dom ska täcka en vägg på ca 3 x 3 meter)

• misp
    Sarge skrev 2009-07-01 10:14:13 följande:
    Är det vanlig murgröna som man typ har i krukor inne, eller det någon speciell "trädgårdssort" ? Hur fort växer dom? Ska dom planteras tätt? Djupt? (Dom ska täcka en vägg på ca 3 x 3 meter)
    Det finns åtminstone ett par sorters murgröna som lämpar sig att ha ute, småbladig och storbladig. De man har inomhus är oftast inte så köldtåliga att de kan övervintra ute. Murgröna växer snabbt när den väl har rotat sig. Jag skulle säga att om du sätter ca 2 plantor/meter så kommer det att växa ihop relativt snabbt. Du sätter dem på samma djup som de står i krukan då du köper dem, lägg till ny planteringsjord i gropen.
  • Sarge

Storbladig blir nog perfekt
    Vet någon om dom är väldigt dyra?

• Trynträ

Fast murgröna har väl inte bladen kvar på vintern väl? Jag hade föreslagit pipranka om det inte var för att den skulle vara grön på vintern också. Kan tyvärr inte komma på nån växt som är grön på vintern och som klättrar.

• gaffsan
    Trynträ skrev 2009-07-01 21:18:52 följande:
    Fast murgröna har väl inte bladen kvar på vintern väl? Jag hade föreslagit pipranka om det inte var för att den skulle vara grön på vintern också. Kan tyvärr inte komma på nån växt som är grön på vintern och som klättrar.
    Jo det tror jag , vår hade bladen kvar på vintern
  • Flyssel
    Trynträ skrev 2009-07-01 21:18:52 följande:
    Jo murgrönan håller kvar sina blad på vintern, så det är inga problem.
  • Flower fairy

Tänk bara på att väggen blir väldigt ful efter murgrönans "sugfötter".

• Horst

Köpte murgröneplantor på Bauhaus i Helsingborg idag för 20 kr/st. Många växter reas nu även i plantskolor och liknande eftersom planteringssäsongen börjar ta slut.

• Trynträ

Sen beror det ju på i vilken zon man bor om murgrönan klarar sig. Uppe i norr är den t.ex inte härdig. Tror det är max zon 3 eller 4 på murgröna.

Svar på tråden Excisterar denna växt??