• MUSDOKTOR

Stuvade makaroner

Hur brukar ni göra??

• Svar på tråden Stuvade makaroner
  • strojes

Vi använder Gammeldags Idealmackaroner, de går att stuva genom att bara koka i röd mjölk:
    koka upp mjölk och tillsätt salt och mackaroner (mängder står på paketet) och låt småkputtra i 25 min. Klart att ätas!
    Detta funkar alltså bara med Gammaldags Idealmackaroner.

• strojes
    strojes skrev 2009-06-30 13:25:00 följande:
    Vi använder Gammeldags Idealmackaroner, de går att stuva genom att bara koka i röd mjölk: koka upp mjölk och tillsätt salt och mackaroner (mängder står på paketet) och låt småkputtra i 25 min. Klart att ätas! Detta funkar alltså bara med Gammaldags Idealmackaroner.
    Röd mjölk = mjölk med 3 % fett (den har ju olika färg på paketet i olika delar av landet kom jag på nu).
  • Mrs Ru Barb

Jag gör en vit sås (Bechamel) kolla recept på nätet!
    Kokar vilka makaroner som jag önskar
    häller över såsen, rör i ett rått ägg
    salt, svartpeppar, färsk klippt persilja, en gnutta socker å massor med riven ost!
    Mums!

I dessa soliga tider......kallstuvade makaroner kanske?
    Rör i en burk smaksatt Creme fraische, finns ju med diverse olika smaker, tex paprika chili.....
    Oxå mums att röra i valfria makaroner, varma som kalla går lika bra

• Alfy85

Jag kokar makaronerna vanligt sen reder mjöl o mjölk i en bägare o häller i o låter de koka upp bara. Brukar ta lite socker i oxå.

• lilyminna

brukar göra stuvisar med 1 del mellangrädde och 3delar vatten, bränner aldrig fast men blir ändå inte fetare än standardmjölk :)

sen svartpeppar och knaperstekt falukorv till förstås, och en god grönsallad om man orkar hacka

• mm m

Kokar direkt i mjölken tycker det är godast.
    dubbelt så mycket mjölk som mackisar (gammeldags ideal är bäst)
    ex 10dl mjölk och 5 dl masckisar + salt

• lillie

Jag gör som Skydiver, enligt receptet på paketet till Kungsörnens gammaldags idealmakaroner. Bara 3% mjölk, INGET mjöl. Det blir supersupergott. Nu blev jag sugen på stuvade makaroner i värmen :0).

• Cinnamon

Jag brukar använda fullkornsmakaroner som jag kokar i vatten ett par min kortare än vanligt.
    Sen häller jag på lite mjöl, smör och mjölk, salt o muskot och sen får de koka ihop :)

• svarta

Vi kokar 5 dl fullkornsmakaroner i 1 liter 3%-ig mjölk. Funkar hur bra som helst.

• Hundägare i Gbg

Lustigt, jag gjorde stuvade makaroner igår för första gången på evigheter. Har gjort på olika sätt men igår kokade jag lika delar makaroner och vatten en stund, sen på med nästan dubbelt så mycket mjölk och kokade tills det blev lagom. Jag körde Axa kornkammarens ekologiska makaroner och det gick finfint.

• ThisIsMe

Jag kokar makaronerna i mjölken tillsammans med salt och en msk smör. Kokar i 20-30 min på låg värme och rör i stort sett hela tiden. Mot slutet när det nästan är klart så häller jag i en liten skvätt mjölk till, låter den koka in, häller i lite till, och fortsätter så en 4-5 ggr. Det gör rätten extra krämig. Avslutar med lite svartpeppar och riven muskot.

Svar på tråden Stuvade makaroner