• Calles matte

Utelek för 2-3 åringar?

Behöver verkligen lite tips för vi kan snart inte vistas utomhus utan att det blir konflikter mellan mig och min 2,5-åring. Vad kan man sysselsätta små barn med i trädgården som inte innebär att den blir alldeles förstörd och/eller att man måste plocka och städa i timmar efteråt?

De enda "lekar" som sonen kör när vi är ute är antingen "göra geggamoja och kleta på husväggar/altan/bilarna eller liknande", plocka stenar och pinnar av varierande storlek och sprida ut i gräsmattan (vilket gräsklipparen inte mår särskilt bra av), gräva ur jorden ur rabatterna och placera den på grusgången/altanen/i garaget eller liknande samt släpa fram varenda pryl man kan hitta i garaget och sprida ut på våran (och grannarnas) gräsmattor.

I dagsläget har vi en ganska ofärdig trädgård som inte innehåller så särskilt mycket att göra varken för barn eller vuxna. Vill dock få ändring på det i den mån det går men vet inte alls vad man skall satsa på att göra. Vill ju ha en trädgård som både är rolig för barnen och fin och trevlig att vara i för oss vuxna.

Vi har tänkt fixa en sandlåda och en gungställning men jag tror inte en sekund att sonen kommer att nöja sig med sådana "iordningställda" lekar. Sanden kommer nog hamna överallt och i sandlådan blir det väl allt annat än sand. Gungan är säkert kul i en kvart men sen... (Pessimist javisst...)

Jag vet att jag säkert är alldeles för pedantisk och jag försöker verkligen att tänja på mina gränser, men nån måtta måste det väl ändå vara? Vad kan man hitta på som känns ok ur vuxenperspektiv men som ändå kan vara spännande när man är 2,5 år?

• Svar på tråden Utelek för 2-3 åringar?
  • Stor mamma

Vi har en pool med vatten till våra 3 år o 2 år.

De vattnar med små kannor överallt, badar, skvätter. Emellanåt leker de med sand i poolen o på gräset o lådan. Mitt tips är att ha sandlådesand, finare sort utan sten i. Då är det bara putta ut högarna i gräset så påverkar det inte gräsklippare eller hur gräset växer.

• Calles matte

Jo, en pool har vi också. En liten uppblåsbar sådan. Den var kul en liten stund, sen blev han sur för att han inte fick kratta i den med den stora krattan (då hade den gått sönder på nolltid) samt blanda i jord i vattnet. (100 l geggamoja kändes inte så lockande...)

Usch, jag känner mig som världens tristaste mamma, det är bara "nej, nej nej..." hela tiden!

• Queckla

Han verkar gilla det det med jord. ;)
    Varför inte ta ett hörn av gården och göra till erat gemensamma trädgårdsland, så eller nu mest plantera saker, gräv ner "skatter" och rensa ogräs. gå in i det med din vuxna tanke om att det inte behöver bli något ätbart från landet men att det blir extra skoj om killen får skörda sina egna ärtor el tomater el morötter. håller med om tipset att välja rätt sand i lådan så störs inte gräsmattan av det. vad gäller hus och bilar är det värre... bygga en koja av pil/sly som ni kan göra lerhydda av? eller testa att bygga en koja ihop att ha som lekstuga efter?

jag och min 2-åring gör inget annat på vår tomt än "plocka rabrer", leker gömma och "vatta rabtter". hon är mera vattentjejen och kan gå runt och vattna en hel dag... (eller stå bakom samma buske en halv dag och leka gömma, dvs mamma ska gå runt och leta medan hon fnissar bakom busken)

• Calles matte

Ja, det där med ett eget trädgårdsland som han kunde få rumstrera runt i hade nog varit uppskattat. Har tänkt på det men vi har egentligen inget bra läge för ett sådant, men det blir nog till att försöka lösa det i alla fall. Hade känts lättare att säga nej till all annan jord-lek om man hade kunnat hänvisa honom till något ställe där han faktiskt får leka.

• Angels Fall First

Ungarna är inte mina men jag jobbar med dom och här ser trädgården ut som eran just nu ungefär Det är så där lagom kul men... 

Trädgården är rätt stor dock så gå på upptäcksfärd har blivit en storfavorit här, men då har han en snart fyraårig storasyster som leder expeditionen
    Annars så spelas det väl lite fotboll, vattnas en hel del (nu vattnas den kommande gräsmattan). Spelas en del tennis också men just 2.5åringen är måttligt intresserad jämfört med systrarna (snart 4år och drygt 1 år).
    Cyklas en del. 
    Men är det fint väder så går jag personligen hellre någon annan stans, i vårat fall ner till ängen nedanför, för jag tycker trädgården är astrist just nu. Regnar det däremot är vattenpölar aldrig tråkiga  
    mina svenska bostäver kommer och går
  • Petra 1972

Här är det hinderbana som gäller. Lika kul att ställa i ordning som att springa i den.

Pool här också.

Plocka bär från buskar och plantor.

Svar på tråden Utelek för 2-3 åringar?