Utelek för 2-3 åringar?
Behöver verkligen lite tips för vi kan snart inte vistas utomhus utan att det blir konflikter mellan mig och min 2,5-åring. Vad kan man sysselsätta små barn med i trädgården som inte innebär att den blir alldeles förstörd och/eller att man måste plocka och städa i timmar efteråt?
De enda "lekar" som sonen kör när vi är ute är antingen "göra geggamoja och kleta på husväggar/altan/bilarna eller liknande", plocka stenar och pinnar av varierande storlek och sprida ut i gräsmattan (vilket gräsklipparen inte mår särskilt bra av), gräva ur jorden ur rabatterna och placera den på grusgången/altanen/i garaget eller liknande samt släpa fram varenda pryl man kan hitta i garaget och sprida ut på våran (och grannarnas) gräsmattor.
I dagsläget har vi en ganska ofärdig trädgård som inte innehåller så särskilt mycket att göra varken för barn eller vuxna. Vill dock få ändring på det i den mån det går men vet inte alls vad man skall satsa på att göra. Vill ju ha en trädgård som både är rolig för barnen och fin och trevlig att vara i för oss vuxna.
Vi har tänkt fixa en sandlåda och en gungställning men jag tror inte en sekund att sonen kommer att nöja sig med sådana "iordningställda" lekar. Sanden kommer nog hamna överallt och i sandlådan blir det väl allt annat än sand. Gungan är säkert kul i en kvart men sen... (Pessimist javisst...)
Jag vet att jag säkert är alldeles för pedantisk och jag försöker verkligen att tänja på mina gränser, men nån måtta måste det väl ändå vara? Vad kan man hitta på som känns ok ur vuxenperspektiv men som ändå kan vara spännande när man är 2,5 år?