• ThisIsMe

När solen står som högst på himlen

Det pratas ju ofta om att man på sommaren bör hålla sig inomhus/i skuggan under de timmar på dagen då solen tar som mest.
    Zenit kallas det när solen står som allra högst på himlen och det infaller kl 12 på dagen, kl 13 under sommaren eftersom vi ställt om klockan till sommartid.
    Eftersom solen rör sig i en jämn bana över himlen (ja, egentligen är det ju vi som snurrar, men skit samma) så borde solen stå lika högt en timme före zenit som en timme efter, två timmar före som två timmar efter, osv.
    Ändå läser man ofta att man ska hålla sig borta från solen kl 11-14 på dagen. Man ska alltså unvika solen redan två timmar före zenit men det är ok att gå ut och sola igen endast en timme efter zenit. Andra säger att man ska hålla sig inne mellan 10 och 15, alltså tre timmar innan zenit men bara två timmar efter. Jag tror aldrig jag hört eller läst någon nämna 11-15 eller 10-16.
    Är det bara jag som inte riktigt får detta att gå ihop?

• Svar på tråden När solen står som högst på himlen
  • Mornie Alantie

För det första: Zenit är rakt upp på himlen. Om du inte bor mellan vändkretsarna, kommer solen aldrig stå i zenit. Om solen står i zenit kommer du inte se någon skugga, solen lyser rakt uppifrån.

Sen till din fråga: Jag tycker också det är konstigt att det är två timmar innan men bara en timme efter kl 13 som rekomendationen gäller. Det enda jag kan tänka mig som anledning (förutom feltänk ) är någon meterologisk effekt, till exempel att luften är klarare på morgonen och att det därför är farligare att vara ute då. Detta är dock en helt egen teori, jag har inget belägg för den

• Rodion

Jag antar att det helt enkelt beror på vem man frågar, efter att ha googlat så får jag t.ex fram rekomendationen att undvika solen mellan kl 10.00-16.00 från WHO:
    www.who.int/uv/sun_protection/en/
    Amerikanska EPA har en liknande rekomendation ca 11.00 - 16.00 : www.smartskincare.com/skinprotection/uv-radiation.html

Dock så sfår man ta hänsyn till den latitud man befinner sig på, vid högre breddgrader får man inte samma direkta strålning som vid ekvatorn. Solens infallsvinkel gör att solljuset färdas en längre sträcka genom atmosfären för oss i sverige jämfört med säg egypten.

• Rodion

Tillägg: Tumregeln brukar väl säga att om din skugga är kortare än än själv så bör man undvika exponering.

• Höströd

Bra att veta, jag och min familj har alltid aktat oss för att gå ut för tidigt..många har sagt att jag har varit löjlig som gjort så...jag har fortsatt trots det...

• ThisIsMe

Mornie Alantie skrev 2009-07-03 11:29:19 följande:

För det första: Zenit är rakt upp på himlen. Om du inte bor mellan vändkretsarna, kommer solen aldrig stå i zenit. Om solen står i zenit kommer du inte se någon skugga, solen lyser rakt uppifrån.Sen till din fråga: Jag tycker också det är konstigt att det är två timmar innan men bara en timme efter kl 13 som rekomendationen gäller. Det enda jag kan tänka mig som anledning (förutom feltänk ) är någon meterologisk effekt, till exempel att luften är klarare på morgonen och att det därför är farligare att vara ute då. Detta är dock en helt egen teori, jag har inget belägg för den
    Självklart är zenit precis det du skriver men jag valde att använda ordet eftersom vi ofta pratar om zenit även här.

Jag har också funderat i banor av meterologiska effekter men har inte kommit på någon förklaring jag tycker duger.
  • ThisIsMe
    Rodion skrev 2009-07-03 12:14:35 följande:
    Dock så sfår man ta hänsyn till den latitud man befinner sig på, vid högre breddgrader får man inte samma direkta strålning som vid ekvatorn. Solens infallsvinkel gör att solljuset färdas en längre sträcka genom atmosfären för oss i sverige jämfört med säg egypten.
    Självklart! Men ändå borde solens strålar vara lika skadliga två timmar för zenit som två timmar efter.
  • Rodion
    ThisIsMe skrev 2009-07-03 12:25:55 följande:
    Självklart! Men ändå borde solens strålar vara lika skadliga två timmar för zenit som två timmar efter.
    Självklart, men de rekomendationer jag har lyckats hitta säger just detta.

Cancerfonden 11.00-15.00
    www.cancerfonden.se/sv/Om-cancer/Artiklar-och-mer-fakta/Artikelarkiv/Sa-har-skyddar-du-dig-mot-solen/

Apoteket har samma rekomendation: www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/sidor/HudoHar_Sol_Solskyddkroppen_Solskydd.aspx
  • ThisIsMe
    Rodion skrev 2009-07-03 12:54:15 följande:
    Självklart, men de rekomendationer jag har lyckats hitta säger just detta.Cancerfonden 11.00-15.00www.cancerfonden.se/sv/Om-cancer/Artiklar-och.../Apoteket har samma rekomendation: www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...
    Och det är ju så det ska vara om vi bortser från eventuella konstiga effekter vid olika tider på dygnet. Dock har ja aldrig hört någon privatperson prata om klockslag lika långt före "zenit" som efter och det oroar mig lite. Tänker folk verkligen inte längre än näsan räcker?
  • Rodion
    ThisIsMe skrev 2009-07-03 13:37:56 följande:
    Och det är ju så det ska vara om vi bortser från eventuella konstiga effekter vid olika tider på dygnet. Dock har ja aldrig hört någon privatperson prata om klockslag lika långt före "zenit" som efter och det oroar mig lite. Tänker folk verkligen inte längre än näsan räcker?
    Ibland gör man nog inte det med tanke på alla de "sanningar" som florerar i samhället, vissa mer harmlösa än andra.
  • emmizenma

Jag har alltid hört 11-15 att man ska vara extra försiktig med solandet då...

Men ur hälsorisk handlar det väl oxå om tid? Hur långe man är vistas i den mest skadliga solen?
    Om man tex åker till stranden kl 14 och är där till 18 är det "bara" 1 timme när den är som starkast...
    Men åker man till stranden kl 10 och är där till kl 14 har man utsatts mer för den starka solen

• Dr Mupp

Om man koller SMHI's UV-index så är UV-strålningen som högst mellan 10 och 14 i det område där jag bor.

• FreeForAll

Gammal tråd, men jag har en teori..

Solen står kanske inte högst på himlen kl 13 prick, det lär ju skilja från öst till väst inom ens tidzon.
    Så det kanske är så att solen egentligen står högst på himlen 12.30 och inte 13?

Hoppas ni förstår hur jag tänker.

• FreeForAll

Äpplen och Päron skrev 2009-07-15 15:36:47 följande:

Gammal tråd, men jag har en teori..Solen står kanske inte högst på himlen kl 13 prick, det lär ju skilja från öst till väst inom ens tidzon.Så det kanske är så att solen egentligen står högst på himlen 12.30 och inte 13?Hoppas ni förstår hur jag tänker.
    Äh, nu ser jag hur dumt det låter.
Svar på tråden När solen står som högst på himlen