En hjälm skulle jag aldrig våga köpa begagnad! Finns mycket bra och billiga hjälmar på tex hööks och börjes som håller bra.
Ang utrustningen så beror det ju på hur pass mycket du ska rida,om du mest ska rida på banan/ridhus,eller ute i skogen,ridskola eller privat,kanske t.o.m egen häst?
Jag hade jordphurs mest på sommaren,och bara ridstrumpor till,vart för varm med stövlar,även om jag anser att man får bättre stöd med stövlar än med skor. På vår/höst så hade jag graningestövlar,lite klumpiga kan man tycka i början,men helt underbara! Dom höll för alltid,och det gick bra att klampa omkring i leriga hagar med dom.
På vintern så hade jag ett par riktiga vintreridstövlar,fulare får man leta efter,men det finns inget värre än att frysa om fötterna!
Säkerhetsvästar finns det också miljoner av,provade en i våran hästbutik som vi hade i grannstaden,och det kändes inte ens som man hade en på sig. Dock var jag snål,så jag köpte en på rea på hööks,utan att ha provat,beställde bara hem en alltså,och den vart inte använd många gånger om man säger så... Bättre att ha lagt ut dom 600:- extra och köpt den jag provat ut först.
Så hjälm och säkerhetsväst skulle jag verkligen rekomendera att du provar först,för att det är också den utrustningen som kan vara livsviktig om olyckan skulle vara framme,och då måste den sitta bra.
Tänk på att en hjälm ska vara i den storleken så att du nästan ska trycka ner den på huvudet,och sen ska den stanna kvar när du böjer fram huvudet utan att ha knäppt den,när du köper den,för dom blir alltid lite större efter ett tag,så om dom är på gränsen vid köp,så blir dom perfekta sen. Tänk också på att hjälmen formar sig efter DITT huvud,därav heller ingen ide att köpa en begagnad.
Jag vill också ta upp ridningen igen,men just nu finns det helt enkelt inte tid... =(