• SilentStar

Något hästfolk här som kan hjälpa mig? :-)

Ska efter 9 års uppehåll ta upp ridningen igen (är 24 år) och måste köpa ny utrustning till mig själv, men jag har några frågor:

1. Hur kollar jag vilken hjälmstorlek jag har? Är det bäst att köpa helt nytt eller är beg ok?

2. Förr red jag jämt i ridstövlar, men nu har jag funderat på jodphurs. Vad är bäst? Eller är det årstidsbaserat? Nu på sommaren kanske jodphurs är bättre?

3. Hur är ÖoB:s sortiment? Såg att de hade kampanjer där på bla säkerhetsvästar.

• Svar på tråden Något hästfolk här som kan hjälpa mig? :-)
  • straw2008

Jag skulle absolut inte köpa beg hjälm, urk vad man svettas i sin ridhjälm... sen vet du inte säkert om de ramlat med den!

Jag red alltid i ridstövlar när jagvar liten men rider nu alltid i typ jodpush eller graninge på vintern, bekvämlighet går före snygghet!

Jag köpte min väst beg, den går ju att kolla igenom så att den är 100% o om du är kort funkar det bra med barnstorlek det är billigare :O)

Vill du ha märkeshjälm kan du köpa ny prisvärdpå ebay.com/uk prova först i affären så du vet modell o storlek.

Tror man kan köpa hinkar o sv på ÖB men inte utrustning till hästen alltså läder o så skulle jag aldrig köpa där.

Lycka till, mysigt med hästar !

• SilentStar
    straw2008 skrev 2009-06-30 15:34:08 följande:
    Jag skulle absolut inte köpa beg hjälm, urk vad man svettas i sin ridhjälm... sen vet du inte säkert om de ramlat med den! Jag red alltid i ridstövlar när jagvar liten men rider nu alltid i typ jodpush eller graninge på vintern, bekvämlighet går före snygghet! Jag köpte min väst beg, den går ju att kolla igenom så att den är 100% o om du är kort funkar det bra med barnstorlek det är billigare :O) Vill du ha märkeshjälm kan du köpa ny prisvärdpå ebay.com/uk prova först i affären så du vet modell o storlek. Tror man kan köpa hinkar o sv på ÖB men inte utrustning till hästen alltså läder o så skulle jag aldrig köpa där. Lycka till, mysigt med hästar !
    Nä det är sant, vill inte ha begagnat svett
  • Eliza

Hej!
    Vad kul att du ska ta upp ridningen igen!! Jag gjorde det själv efter ca 20 !!!! år!! Har nu ridit i 1 år, jätteunderbart att vara uppe i sadeln igen!

Var nånstans i landet bor du? Jag har själv fått rekommendationer att åka till GEKÅS i Ullared (Varberg) och köpa tex väst. Tyvärr så kom jag aldrig iväg dit men jag har köpt all min utrustning på Tradera.

Jag hade också ridstövlar förr men rider med ridskor och chaps nu på sommaren och på vintern har jag vinterridstövlar (lite grövre från Stadium).

Jag köpte min väst på Tradera som sagt, siktar på att köpa en ny och tänker då köpa på Hööks tror jag.
    Det finns en test på skyddsväst som vanns av ett märke som bland annat Stadium hade innan de la av med ridsportgrejer.

Lycka till!!!

• SilentStar
    Eliza skrev 2009-06-30 15:38:33 följande:
    Hej!Vad kul att du ska ta upp ridningen igen!! Jag gjorde det själv efter ca 20 !!!! år!! Har nu ridit i 1 år, jätteunderbart att vara uppe i sadeln igen!Var nånstans i landet bor du? Jag har själv fått rekommendationer att åka till GEKÅS i Ullared (Varberg) och köpa tex väst. Tyvärr så kom jag aldrig iväg dit men jag har köpt all min utrustning på Tradera.Jag hade också ridstövlar förr men rider med ridskor och chaps nu på sommaren och på vintern har jag vinterridstövlar (lite grövre från Stadium).Jag köpte min väst på Tradera som sagt, siktar på att köpa en ny och tänker då köpa på Hööks tror jag. Det finns en test på skyddsväst som vanns av ett märke som bland annat Stadium hade innan de la av med ridsportgrejer.Lycka till!!!
    Bor i skåne och har ganska långt till Gekås, annars hade det varit perfekt

Ska kolla på Tradera, är ju alltid värt en titt
  • straw2008
    SilentStar skrev 2009-06-30 15:43:49 följande:
    puffar lite för frågan om hur jag kollar vilken hjälmstorlek jag har....
    Du provar, alla modeller är olika i storleken.
  • mams2004
    SilentStar skrev 2009-06-30 15:43:49 följande:
    puffar lite för frågan om hur jag kollar vilken hjälmstorlek jag har....
    Ja du måste prova dig fram i ngn butik. Det finns många olika modeller och märken nu. Det kan vara en djungel, men att ha en hjälm som sitter bra är ett måste.
  • Tant Herta

Hjälmstorlek: mät omkretsen på skallen där hjälmen ska sitta. Alltså pannan, över öronen till nacken. Omkretasen i cm=storlek!

Men sen finns ju en massa modeller om man har avlång skalle eller rund skalle osv!

Jag föreslår dej att rida i kängor, stövlar e för varmt på sommaren och för kallt på vintern samt att man inte känner hästen lika bra, tycker jag iallafall!

• Nallatalla

Härligt att ta upp ridningen igen!
    När det gäller utrustning så skulle jag aldrig köpa begagbad hjälm eftersom man inte kan veta om det finns sprickor i den. Ett exempel som visar hur skör hjälmen kan vara efter en avramling är min mans gamla hjälm. Han ramlade av en gång med sin hjälm(av bra kvalitet) någon dag senare tappade han den i backen och då sprack den!
    Annars kan du alltid leta utrustning på bla eko om du har något i närheten. De har ofta en del grejor från billigt till dyrare.

Jag rider mest i stövlar på hösten/vintern och skor på sommaren/våren.
    Som fler redan har skrivit så är bekvämligheten viktigare än utseendet. Jag har egna hästar och i vårt stall finns inga modelejon,vilket är skönt.

• fibbe

En hjälm skulle jag aldrig våga köpa begagnad! Finns mycket bra och billiga hjälmar på tex hööks och börjes som håller bra.

Ang utrustningen så beror det ju på hur pass mycket du ska rida,om du mest ska rida på banan/ridhus,eller ute i skogen,ridskola eller privat,kanske t.o.m egen häst?

Jag hade jordphurs mest på sommaren,och bara ridstrumpor till,vart för varm med stövlar,även om jag anser att man får bättre stöd med stövlar än med skor. På vår/höst så hade jag graningestövlar,lite klumpiga kan man tycka i början,men helt underbara! Dom höll för alltid,och det gick bra att klampa omkring i leriga hagar med dom.

På vintern så hade jag ett par riktiga vintreridstövlar,fulare får man leta efter,men det finns inget värre än att frysa om fötterna!

Säkerhetsvästar finns det också miljoner av,provade en i våran hästbutik som vi hade i grannstaden,och det kändes inte ens som man hade en på sig. Dock var jag snål,så jag köpte en på rea på hööks,utan att ha provat,beställde bara hem en alltså,och den vart inte använd många gånger om man säger så... Bättre att ha lagt ut dom 600:- extra och köpt den jag provat ut först.

Så hjälm och säkerhetsväst skulle jag verkligen rekomendera att du provar först,för att det är också den utrustningen som kan vara livsviktig om olyckan skulle vara framme,och då måste den sitta bra.

Tänk på att en hjälm ska vara i den storleken så att du nästan ska trycka ner den på huvudet,och sen ska den stanna kvar när du böjer fram huvudet utan att ha knäppt den,när du köper den,för dom blir alltid lite större efter ett tag,så om dom är på gränsen vid köp,så blir dom perfekta sen. Tänk också på att hjälmen formar sig efter DITT huvud,därav heller ingen ide att köpa en begagnad.

Jag vill också ta upp ridningen igen,men just nu finns det helt enkelt inte tid... =(

Svar på tråden Något hästfolk här som kan hjälpa mig? :-)