dextrosol skrev 2009-06-30 19:12:30 följande:
Det värsta är att hon bara är så med mig ju...Min sambo är hon from som ett lam hos!!!Jag gör allt vad jag kan för att få henne at förstå att hon inte kan köra med mig. Med sambon gör hon nästan inget dumt alls.Hur kan hon vara så över aktiv???Är det för att det bara är stora livliga barn på dagis??Gör jag något fel??När jag hittar på saker tex utflykter eller liknande slutar det alltid med att jag blir ledsen för att hon jävlas med mig.Hon sitter tex och kastar saker från vagnen fast hon vet att jag tar bort det om hon gör så.Så blir hon jätte arg och skriker...Fast hon VET vad som händer.
Kan det vara så att hon märker att du blir ledsen, det är stort att vara så mäktig att hon kan göra mamma ledsen. Kan det vara därför hon är annorlunda mot dig?
Ett barn som är så litet har ingen impulskontroll så du kan inte vänta dig att hon kan behärska sig. Låter som att hon är mycket livlig och aktiv.
dextrosol skrev 2009-06-30 19:21:47 följande:
tack för dom bra svaren!vet bara inte hur jag ska gå vidare och få ett slut på dom här dumheterna.det är så svårt när hon totalt skiter i mig när jag säger i från fast hon vet att det blir konsekvenser av hennes beteende.hille76- Hur menar du "att man inte får hota"?? Får man tex inte säga att :" Du får inte göra så för då får du ingen glas sen eller nej då tar jag den om du gör så" ???
Du har redan fått svar på det här inlägget, men att säga "Du får ingen glass sen" är inte stor idé eftersom ett så litet barn inte lärt sig vad sen innebär. Däremot kan du säga att jag tar bort glassen, men då måste du ta bort den också, oavsett hur arg hon blir, annars lär hon sig att det är bara som du säger men inget händer, alltså bara hotelser. Och det är ingen vidare bra metod att ta bort glassen om hon trilskas på något sätt som inte har med glassen att göra. Kladdar hon med glassen kan du säga att du tar bort den om hon kladdar med den och fortsätter hon så tar du den.
Ban i den åldern behärskar inte språket fullt ut och då kan det kännas väldigt frustrerande för dem när de inte kan förklara fullt ut vad de vill. Var visst någon som påpekade det innan här.