• Lilla Puh78

Skorv i pannan?

Min son är snart 5 veckor och har börjat bli "gulaktigt skrovlig" i pannan, jag misstänker att det är skorv på gång då det liknar det dottern fick. Hon fick det dock bara i hårbotten (och har alltid haft mycket hår så det har inte synts), men å andra sidan satt det i länge och lämnade efter sig mörka fläckar som det fortfarande finns ett fåtal av trots att hon är 2½. Vill inte att sonen ska få likadant i pannan. Man ska ju inte pilla då det kan bli sår. Han är oxå väldigt torr i samma område och flagar en hel del. Ngn som har erfarenhet av skorv som vill dela med sig av sina tips?

• Svar på tråden Skorv i pannan?
  • Tant Green

Min dotter hade nästan bara skorv i pannan och det tyckte jag var rätt praktiskt för det var bara att smörja in med en riktigt fet kräm (Locobase Repair? fråga på apoteket) och sen skrapa försiktigt med nageln.

• Lilla Puh78

Så kan man oxå se det. Jag som fått höra att det är ajaj att skrapa öht. Jag ska kolla upp krämen. Tack tack!

• Flickan och kråkan

Äldsta sonen hade skorv i både pannan och hårbotten. Använde olja och gjorde precis som Sudd. Det i pannan har inte kommit tillbaka men det i huvudet har gjort det....mer än en gång. Han är 1½ år nu och har fortfarande skorv i huvudet. Lillebror är 9 veckor....och ja, han är skorvig han med.

• Flickan och kråkan

Lilla Puh78 skrev 2009-06-30 19:43:26 följande:

Så kan man oxå se det. Jag som fått höra att det är ajaj att skrapa öht. Jag ska kolla upp krämen. Tack tack!
    Man ska inte skrapa när det är torrt utan först mjuka upp det med något fett - olja, locabase eller något liknande. Man ska låta det sitta i ett tag innan man gör något.
  • Mimmi P

Min son hade massor med tjock skorv, en del av det försvann med boragokräm (efter ganska lång tid), det i pannan (även ner mot öronen, han såg verkligen förskräcklig ut ett tag) försvann lättast, där räckte det att smörja med borago, en del av det i hårbotten däremot var jag tvungen att pilla bort. Tyvärr släppte allt hår också :( vet inte om det hade gjort det ändå men innan han fick skorv hade han tjock, långt hår. Efteråt var han nästan helt skallig, lite tussar kvar bara på de ställen han aldrig fick skorv.

• tjocksockan

På mina barn fungerade det bra med salcyvaselin. Fick verka några timmar sedan gich det att torka, gnugga försiktigt, med frottéhanduk i pannan och kamma ur håret med tät kam.

• Salamina

Låter som min dotter när hon var 6 veckor. Hon fick i huvud, panna, ögonbryn, kinder, öron, under ögonen...m a o hon såg inte så kul ut. Jag använde babyolja o pillade o pillade....efter några veckor fick jag bort allt.
    Straxt före midsommar kom det tillbaka. Jag köpte Borago på apoteket o det funkade kanon. Nu är hon jättefin o det gick bort av sej självt. Särskilt billigt blev det inte (3 tuber á 82kr) men det var det värt. Du kan se hur hon såg ut i mitt galleri under "Skorv"

Mamma till Sibelle
  • SunSu

Jag smörjde min sons huvud med olja o sen tog jag en kam o kamma bort allt, gjorde så i tre dagar irad o sen va allt borta, och inget har kommit tebax..han hade oxå lite i pannan o där smörjde jag med repair:)

• Lilla Puh78

Tack för alla tips. Får prova mig fram lite. Idag ser det nästan bra ut trots att jag inte gjort ngt än.(?) Han flagar en del verkar det som, får kolla hur det ser ut när flagorna lossnat.

• sidentrassel

Min son fick skorv i ögonbryn och panna, sen kom det till hårbotten. På ögonbrynen och i pannan försvann det efter att jag smorde in med olja och gned bort.
    I hårbotten har det suttit i sedan 3 mån tillbaka, vägrar försvinna helt trots borago (skit) och otaliga insmörjningar med olja och efterföljande kamning.

Det ska försvinna naturligt vid 6 månader dock :)

Svar på tråden Skorv i pannan?