Borrelia, ryggmärgsprov på barn
Hej
Fick precis idag veta att mitt barn har en Borreliainfektion och ska få intravenös behandling i två veckor. Dock vet de inte än vilken av typerna det är så imorgon ska göras ett ryggmärgsprov.
Någon som har haft barn med Borrelia eller gjort ett ryggmärgsprov av annan anledning och vill berätta om det? Jag har fått med bedövningskräm hem som jag ska lägga på nån timme innan men ett ryggmärgsprov gör väl ont ändå? Det är väl inte sticket i huden som är det smärtsamma? Sedan är det väl också rätt länge man ska ligga med nålen/röret i ryggen då vätskan ska droppa ut? Gör inte det ont hela tiden? Måste man inte ligga stilla? Jag ser framför mig ett panikslaget barn som rör sig och fäktar med armarna medan en massa folk försöker hålla fast det stackars livet i sängen. Den upplevelsen kan ju inte vara behaglig för ett barn, varför söver man inte liksom?
Sen undrar jag hur det blir efteråt? Vi fick veta att man ska ligga kvar i minst 4 timmar efter provet och får inte gå ur sängen. Sedan läste jag att man kan få huvudvärk dagen/dagarna efter, är det vanligt och är den kraftig? Andra biverkningar?
Tyckte vi fick lite dålig information så det mesta har jag läst mig till, men jag tycker inte att ett ryggmärgsprov är "a walk in the park" precis.
Någon som kan lugna mig eller bekräfta mina farhågor så att jag kan förbereda och lugna mitt barn. Just nu tror barnet att det ska gå så bra så och att det inte ska göra ont eftersom salvan ska ta bort det. Vill inte framkalla chock och panik i onödan genom att servera lögner om hur det kommer att gå till imorgon.