• gullican

Ryggmärgsprov på barn, någon med erfarenhet?

SKa göra ett ryggmärgsprov imorgon på min dotter för att fastställa vilken typ av Borrelia hon har. Fick med bedövningssalva hem som jag ska sätta på innan provet men har lite oro ändå.

Jag har för mig att ett ryggmärgsprov gör ont och det är väl inte sticket i huden som är värst så vad hjälper bedövningskrämen då? Sen har jag läst att provet kan ta en halvtimme och att ligga still med en nål i ryggen i en halvtimmer för en skräckslagen 6 åring inte funkar så bra? Ser framför mig att hon ligger där och skriker och fäktar med armer och ben och att det står ett gäng och håller fast henne, varför söver de inte istället? Eller det är kanske inte så smärtsamt och jobbigt? annars vore det ju en hemskt upplevelse för ett litet barn och hon lär ju bli skrämd för livet om hon ska hållas fast för att ligga still.

Så, finns det någon som kan berätta hur det verkligen går till och så att jag kan förbereda henne på vad som väntar. Jag vill inte invagga henne i falsk säkerhet så att hons edan får en chock när det väl är dags, då lär hon bli ännu mer hysterisk. Bättre då att hon har klart för sig vad som väntar även om man försöker berätta så milt som möjligt ändå.

Sen undrar jag om hur det är efteråt. Biverkningar och så, läste att man kan få huvudvärk dagen/dagarna efter, är det kraftig och plågsam huvudvärk eller överkomlig? Övriga biverkningar? Kommer hon att kunna gå till fritids och så efteråt?

Sedan ska hon också få insatt en nål i armen eftersom hon ska gå dit varje dag i två veckor för att få intravenös behandling mot borrelian, som hon troligenhaft i över ett år utan att det upptäckts.

• Svar på tråden Ryggmärgsprov på barn, någon med erfarenhet?
  • littlemum

Jag har tagit ryggmärgsspruta både som barn och vuxen. När jag var lite sövdes jag. Anledningen till bedövningssalvan är att bedövningssprutan som de sätter imorgon inte ska göra ont. Man får ligga eller sitta still en stund beror på hur fort vätskan droppar ut och hur mycket de behöver ta. När man fått bedövningen så känns det inte så mycket. Jag upplevde det inte som smärtsamt alls, det var mer känslan av att inte få röra sig som var jobbigast. Efter sprutamn så ska man ligga ner. Helst en timme, på så sätt lindrar man huvudvärken man kan få. 

• gullican
    littlemum skrev 2009-06-30 20:38:03 följande:
    Jag har tagit ryggmärgsspruta både som barn och vuxen. När jag var lite sövdes jag. Anledningen till bedövningssalvan är att bedövningssprutan som de sätter imorgon inte ska göra ont. Man får ligga eller sitta still en stund beror på hur fort vätskan droppar ut och hur mycket de behöver ta. När man fått bedövningen så känns det inte så mycket. Jag upplevde det inte som smärtsamt alls, det var mer känslan av att inte få röra sig som var jobbigast. Efter sprutamn så ska man ligga ner. Helst en timme, på så sätt lindrar man huvudvärken man kan få. 
    4 timmar ska hon ligga kvar efteråt fick vi besked på.

Just det där med att ligga still medan provet tas känns osm det jobbigaste. Hur lätt är det för en rädd sexåring? Det måste ju de flesta barn ha svårt med och då är de ju förberedda på det och står och håller i henne, vilket jag ser som att bygga på rädslan och göra hela situationen värre för ett barn. Därför tycker jag att det är konstigt att de inte söver henne så hon slipper upplevelsen.
  • littlemum
    gullican skrev 2009-06-30 20:45:15 följande:
    4 timmar ska hon ligga kvar efteråt fick vi besked på.Just det där med att ligga still medan provet tas känns osm det jobbigaste. Hur lätt är det för en rädd sexåring? Det måste ju de flesta barn ha svårt med och då är de ju förberedda på det och står och håller i henne, vilket jag ser som att bygga på rädslan och göra hela situationen värre för ett barn. Därför tycker jag att det är konstigt att de inte söver henne så hon slipper upplevelsen.
    Kan ju hända att de ger henne lite lugnande eftersom de sagt att hon ska vara kvar så pass länge. 
  • gullican
    littlemum skrev 2009-06-30 20:47:49 följande:
    Kan ju hända att de ger henne lite lugnande eftersom de sagt att hon ska vara kvar så pass länge. 
    ATt hon skulle vara kvar sålänge sa de berodde på att undvika huvudvärk. De gick igenom hur det skulle gå till imorgon och där nämndes inget lugnande, det är ju en viktig detalj så det hade de nog sagt om hon skulle få någon.
  • littlemum
    gullican skrev 2009-06-30 20:57:47 följande:
    ATt hon skulle vara kvar sålänge sa de berodde på att undvika huvudvärk. De gick igenom hur det skulle gå till imorgon och där nämndes inget lugnande, det är ju en viktig detalj så det hade de nog sagt om hon skulle få någon.

Frågade inte du om de trodde att en 6åring skulle klara att ligga still och itne bli rädd då?

Ring imorgon bitti och säg att ni vill ha lugnande om det skulle behövas så de är beredda med det när läkaren kommer.

• gullican
    littlemum skrev 2009-06-30 21:01:03 följande:
    Frågade inte du om de trodde att en 6åring skulle klara att ligga still och itne bli rädd då?
    Ring imorgon bitti och säg att ni vill ha lugnande om det skulle behövas så de är beredda med det när läkaren kommer.
    Nej, jag frågade inte eftersom jag då inte visste att ett ryggmärgsprov tog lång tid utan typ som när man tar andra prover och fyller ett par rör med blod på max någon minut. Jag fick inte sådär vidare utförlig information. Jag hade ifrågasatt det på direkten om de sagt något då. Nåja, det ger sig väl imorgon.
  • anne h
    gullican skrev 2009-06-30 20:33:58 följande:
    SKa göra ett ryggmärgsprov imorgon på min dotter för att fastställa vilken typ av Borrelia hon har. Fick med bedövningssalva hem som jag ska sätta på innan provet men har lite oro ändå.Jag har för mig att ett ryggmärgsprov gör ont och det är väl inte sticket i huden som är värst så vad hjälper bedövningskrämen då? Sen har jag läst att provet kan ta en halvtimme och att ligga still med en nål i ryggen i en halvtimmer för en skräckslagen 6 åring inte funkar så bra? Ser framför mig att hon ligger där och skriker och fäktar med armer och ben och att det står ett gäng och håller fast henne, varför söver de inte istället? Eller det är kanske inte så smärtsamt och jobbigt? annars vore det ju en hemskt upplevelse för ett litet barn och hon lär ju bli skrämd för livet om hon ska hållas fast för att ligga still.Så, finns det någon som kan berätta hur det verkligen går till och så att jag kan förbereda henne på vad som väntar. Jag vill inte invagga henne i falsk säkerhet så att hons edan får en chock när det väl är dags, då lär hon bli ännu mer hysterisk. Bättre då att hon har klart för sig vad som väntar även om man försöker berätta så milt som möjligt ändå.Sen undrar jag om hur det är efteråt. Biverkningar och så, läste att man kan få huvudvärk dagen/dagarna efter, är det kraftig och plågsam huvudvärk eller överkomlig? Övriga biverkningar? Kommer hon att kunna gå till fritids och så efteråt?Sedan ska hon också få insatt en nål i armen eftersom hon ska gå dit varje dag i två veckor för att få intravenös behandling mot borrelian, som hon troligenhaft i över ett år utan att det upptäckts.
    Min äldsta fick neuroborrelia för fem år sedan när hon var 13 år. Här visste de inte ens vad som felade, före de tagit ryggmärgsprovet... Vem skulle ens kunnat tro det, när vi knappt hade fästingar här, för att inte tala om Borrelia som var totalt okänd för de flesta läkarna här... (jo, självklart hade de läst om det, men dottern var den första med så kraftiga symptom och den första läkare som skickade hem oss dagen innan i tron att det var migrän var inte glad..)

Jag som varit med om detsamma själv och visste hur ont det kan göra sa inget till henne om det, utan de stack -utan bedövning- och ungen låg där, hopkrupen och lyssnade när läkaren och ssk diskuterade om de skulle ta ett rör till.. Då säger ungen: "Ta så många ni vill, det känns inte alls!" DET var skönt att höra

Biverkningar? Med tanke på att hon redan hade en djävulsk huvudvärk, såg tredubbelt, var halvsidesförlamad så tror jag inte någon ens funderade på biverkningar...
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • gullican

anne h skrev 2009-06-30 21:14:49 följande:

Min äldsta fick neuroborrelia för fem år sedan när hon var 13 år. Här visste de inte ens vad som felade, före de tagit ryggmärgsprovet... Vem skulle ens kunnat tro det, när vi knappt hade fästingar här, för att inte tala om Borrelia som var totalt okänd för de flesta läkarna här... (jo, självklart hade de läst om det, men dottern var den första med så kraftiga symptom och den första läkare som skickade hem oss dagen innan i tron att det var migrän var inte glad..)Jag som varit med om detsamma själv och visste hur ont det kan göra sa inget till henne om det, utan de stack -utan bedövning- och ungen låg där, hopkrupen och lyssnade när läkaren och ssk diskuterade om de skulle ta ett rör till.. Då säger ungen: "Ta så många ni vill, det känns inte alls!" DET var skönt att höra Biverkningar? Med tanke på att hon redan hade en djävulsk huvudvärk, såg tredubbelt, var halvsidesförlamad så tror jag inte någon ens funderade på biverkningar...
    Nej, har man redan ont och plågas så kanske man inte tänker på sånt. Min dotter däremot har inga symtom, hon har troligen gått med Borrelian i ett år ca då hon haft huvudvärk varje dag sedan dess. Inte så kraftigt att hon inte kunnat leva normalt men ändå. Jag har varit hos läkare flera gånger men det var först förra veckan som ett Borreliaprov tog som visade positivt. Till saken hör att min tös är väldigt rädd för sjukhus, läkare och framför allt sprutor så hon är ju panikslagen redan nu. Ska det då stå folk omkring henne och hålla henne (även om det inte GÖR ont så har hon den känslan) kommer hon att få panikångest.

Hade de bara förklarat lite bättre och utförligare så hade vi ju kunnat prata igenom det idag för att göra det så bra som möjligt.
  • littlemum
    gullican skrev 2009-06-30 21:24:11 följande:
    ej, har man redan ont och plågas så kanske man inte tänker på sånt. Min dotter däremot har inga symtom, hon har troligen gått med Borrelian i ett år ca då hon haft huvudvärk varje dag sedan dess. Inte så kraftigt att hon inte kunnat leva normalt men ändå. Jag har varit hos läkare flera gånger men det var först förra veckan som ett Borreliaprov tog som visade positivt. Till saken hör att min tös är väldigt rädd för sjukhus, läkare och framför allt sprutor så hon är ju panikslagen redan nu. Ska det då stå folk omkring henne och hålla henne (även om det inte GÖR ont så har hon den känslan) kommer hon att få panikångest.Hade de bara förklarat lite bättre och utförligare så hade vi ju kunnat prata igenom det idag för att göra det så bra som möjligt.
    Lovar att ingen läkare vill få barn att bli ännu räddare för sjukhus. Ring in imorgon så tidigt du kan och berätta om din oro så kan de säkert fixa så det blir bra. 
  • anne h
    gullican skrev 2009-06-30 21:24:11 följande:
    Nej, har man redan ont och plågas så kanske man inte tänker på sånt. Min dotter däremot har inga symtom, hon har troligen gått med Borrelian i ett år ca då hon haft huvudvärk varje dag sedan dess. Inte så kraftigt att hon inte kunnat leva normalt men ändå. Jag har varit hos läkare flera gånger men det var först förra veckan som ett Borreliaprov tog som visade positivt. Till saken hör att min tös är väldigt rädd för sjukhus, läkare och framför allt sprutor så hon är ju panikslagen redan nu. Ska det då stå folk omkring henne och hålla henne (även om det inte GÖR ont så har hon den känslan) kommer hon att få panikångest.Hade de bara förklarat lite bättre och utförligare så hade vi ju kunnat prata igenom det idag för att göra det så bra som möjligt.
    Det var två i rummet när de tog provet på min dotter, förutom hon och jag. En läkare och en ssk. Ingen som höll i henne, bara ssk som visade hur hon skulle ligga.

Är hon mkt orolig så be (kräv) att få lite lugnande, hon ska inte behöva vara livrädd, definivt inte!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Ryggmärgsprov på barn, någon med erfarenhet?