Ryggmärgsprov på barn, någon med erfarenhet?
SKa göra ett ryggmärgsprov imorgon på min dotter för att fastställa vilken typ av Borrelia hon har. Fick med bedövningssalva hem som jag ska sätta på innan provet men har lite oro ändå.
Jag har för mig att ett ryggmärgsprov gör ont och det är väl inte sticket i huden som är värst så vad hjälper bedövningskrämen då? Sen har jag läst att provet kan ta en halvtimme och att ligga still med en nål i ryggen i en halvtimmer för en skräckslagen 6 åring inte funkar så bra? Ser framför mig att hon ligger där och skriker och fäktar med armer och ben och att det står ett gäng och håller fast henne, varför söver de inte istället? Eller det är kanske inte så smärtsamt och jobbigt? annars vore det ju en hemskt upplevelse för ett litet barn och hon lär ju bli skrämd för livet om hon ska hållas fast för att ligga still.
Så, finns det någon som kan berätta hur det verkligen går till och så att jag kan förbereda henne på vad som väntar. Jag vill inte invagga henne i falsk säkerhet så att hons edan får en chock när det väl är dags, då lär hon bli ännu mer hysterisk. Bättre då att hon har klart för sig vad som väntar även om man försöker berätta så milt som möjligt ändå.
Sen undrar jag om hur det är efteråt. Biverkningar och så, läste att man kan få huvudvärk dagen/dagarna efter, är det kraftig och plågsam huvudvärk eller överkomlig? Övriga biverkningar? Kommer hon att kunna gå till fritids och så efteråt?
Sedan ska hon också få insatt en nål i armen eftersom hon ska gå dit varje dag i två veckor för att få intravenös behandling mot borrelian, som hon troligenhaft i över ett år utan att det upptäckts.