• Chanel

Egna pannbiffar

Hur gör man egna pannbiffar?? Är inte så haj i köket...

• Svar på tråden Egna pannbiffar
  • Nyfiken gul

jag gör på samma sätt som jag gör köttbullar  - fast istället gör jag större bullar som jag plattar ut och steker som pannbiff.

svårare än så är det inte

så hittar du ett köttbullerecept så utgå ifrån det!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Chanel

Jag tänkte ju att någon här kunde bidra med ett bra recept. Man vet ju aldrig om recepten på nätet är bra...

• luckyme83

500 g blandfärs
    1 ägg
    1,5 tsk salt
    1krm vitpeppar
    1 msk riven lök
    1.5 dl vatten
    3/4 dl havregryn

• Chanel

Oh där kom ett, tack! Tror faktiskt att jag kommer att skippa havregrynet...

• Sazee

ta köttfärs, kryddor, hackad lök, ett ägg, ströbröd och blanda ihop. Blöt händerna och rulla till kulor och platta sen till. man får finare och jämnare biffar om händerna är blöta, annars kan de lätt fasta i handen och gå sönder..

kryddorna är ju helt valfritt - jag brukar ha svartpeppar, citronpeppar, salt, cayenne och persiljande.. Ibland blandar jag även i sweet chili sås, men skippar oftast ägget då...

• Sazee
    Chanel skrev 2009-06-30 21:15:13 följande:
    Oh där kom ett, tack! Tror faktiskt att jag kommer att skippa havregrynet...
    Ströbröd eller havregryn har amn för att binda ihop allt..
  • Chanel

Sazee, det lät gott med chili sås. Va sugen jag blev nu...

• luckyme83
    luckyme83 skrev 2009-06-30 21:14:02 följande:
    500 g blandfärs 1 ägg 1,5 tsk salt 1krm vitpeppar 1 msk riven lök 1.5 dl vatten 3/4 dl havregryn
    kanske räcker med 1 tsk salt
  • Chanel
    Sazee skrev 2009-06-30 21:16:21 följande:
    Ströbröd eller havregryn har amn för att binda ihop allt..
    Ahh... det fattade inte jag. ströbröd - okej men havregryn lät så konstigt... Herregud, jag är helt värdelös i köket ju... Dags att komma igång med matlagningen alltså...
  • Sazee
    Chanel skrev 2009-06-30 21:18:10 följande:
    Ahh... det fattade inte jag. ströbröd - okej men havregryn lät så konstigt... Herregud, jag är helt värdelös i köket ju... Dags att komma igång med matlagningen alltså...
    Enklast är att du gör de du känner för. jag går aldrig precis efter recept utan ganska mycket på måfå och de är ingen som klagar på min mat ;)

och ja, de är jättegott med chilisås! Sambon gillar även när jag har mango chutney i :)

Ett tips är att göra som en liten köttbulle och steka den innan allt de andra, just för att provsmaka. Så synd om man har stekt upp allt och de inte smakar något :)
  • Chanel

Tack för tipset Sazee.

spaceylisie skrev 2009-06-30 21:21:08 följande:
    Är det bara jag som smakar på smeten innan stekning?
    Hahaha... på något sätt ser det gott ut men njae... får väl kanske börja smaka nu när jag ska bli pannbiffs expert
Svar på tråden Egna pannbiffar