Barn som är sur nästan jämt - varför??
Min väninna har en dotter som kan vara jättegullig ibland men normalläget för henne verkar vara sur.
Hon står och blänger, vänder sig bort om någon tilltalar henne och svarar surt "nej" på alla frågor. Dessutom retas hon med andra barn och verkar gilla att mästra dem. Hon har väldigt svårt för att dela med sig och får utbrott då hon skriker en bra stund. Hon pratar fortfarande babyaktigt, åker vagn och har napp fast hon är fem år. När hon skriker låter hon som ett mycket mindre barn.
Maman är raka motsatsen - trevlig, öppen och okomplicerad. Hon säger ifrån när dottern beter sig illa också så jag fattar inte varför flickan är så. Det enda jag kan tänka mig är att mamman rätt ofta inte tar fajten om olika saker utan låter dottern komma undan med mycket (t.ex. napp, vagn etc).
Vi umgås mycket och problemet är att det blir så tråkig stämning när hon surar hela tiden. Vi försöker uppmuntra henne och hålla humöret uppe men man ledsnar ju till slut.
Mitt barn är tvärtom glad och entusiastisk nästan jämt så det skär sig rejält mellan dem. Han tröttnar till slut på att försöka få med henne i leken. Han vill verkligen vara snäll mot henne men när han t.ex. ger eller frågar henne något så surar hon bara och svarar inte. Han kan t.ex. plocka blommor men de slänger hon bort.
Nu tycker han inte att det är roligt att träffa dem längre. Det är trist eftersom mamman och jag kommer jättebra överens men jag vill inte tvinga mitt barn att leka med henne för hennes beteende är inte ok.
Så vad gör man? Hur bryter man ett sådant beteendemönster hos ett barn? Vad kan det bero på?