• jennyochjohan

Novalucol när man är gravid??

Nån som vet om man kan äta novalucol när man är gravid??
    Jag har börjat få ont i magen precis som när jag hade magkatarr och tänkte prova och se om det blir bättre om jag tar en novalucol.
    Har läst på Fass att det inte ska vara nån fara men nån som fått andra direktiv???

Jag är i vecka 6 (5+5)

Tacksam för snabbt svar!!

• Svar på tråden Novalucol när man är gravid??
  • jennyochjohan

Har tyvärr inte förpackningen kvar utan bara en karta.
    Och jag har ju läst på fass att det inte ska vara nån fara, tänkte kolla om nån annan pratat med nån läkare och vad dom sagt???

Litar nämligen inte på läkemedelsupplysningen då jag ringde och frågade om en medicin jag äter och dom sa att det inte va nån fara men när jag va till läkaren tidigare i förra veckan så sa han att jag absolut inte ska äta den medicinen när jag är gravid och det va ju tur att jag låtit bli det.

• ingensignatur

jag fick novalycol när jag var gravid så det borde inte vara några problem :)

• Lina 1987

Jag levde mer eller mindre på Novalucol under min första graviditet, knaprar även som en tok nu under min andra. Min BM vet att jag äter de.

Men har du magkatarr hjälper nog inte Novalucol, däremot mot halsbränna.

• jennyochjohan

Tack för era svar :)
    Nej jag vet att dom inte hjälper mot magkatarr men jag kände exakt samma känsla innan jag fick magkatarr sist jag hade det och tänkte se till att inte få nått sånt nu när jag är gravid

• blinkalilla

Jag har ätit novalucol, det ska vara OK enligt min bm.

• Lilly Li

Ett tips är att kolla upp lite nogrannare om man ska stoppa i sig nåt läkemedel eftersom bipacksedeln kan vara lite missvisande (åt båda hållen), se till att rådgöra med läkare (BM) vad ni än ska stoppa i er för typ av läkemedel, när ni har bebis i magen!

• jennyochjohan

LillyLi - Ja men självklart kollar man upp allting jätte noga innan, jag har inte ens tagit en alvedon sen jag började försöka bli gravid så {#lang_emotions_smile}

Jag dubbelkollar allt 2-3 ggr innan jag vågar ta nått

• turpis

Novalucol är ju ett basiskt medel som neutraliserar syran i magsäcken. Det verkar alltså inte genom att gå ut i blodet och fixa till något, utan är ett väldigt okomplicerat läkemedel. Som att kalka gräsmattan . Det jag vill säga är att jag tror att du kan lita på alla som säger att det är ok! Kanske är lättare att ta ställning om man förstår vad medicinen gör! Jag kan inte se på vilket sätt det skulle påverka bebisen.

• spacebeare

Fass är väl just det ända man kan lita på går du till läkare kan du få olika svar, har hänt mig i annat läkemedel.

• MammaSwahn

Det är ingen fara alls.
    Min BM sa att jag skulle köpa antingen Novalucid eller Novalucol för mina besvär och jag är i vecka 11+2.

Du kan vara lugn :)

• jennyochjohan

Tack för svaren, har oxå fått det bekräftat nu på mvc

• SnipSnapSnut

Losec mups tycker jag funkar mycket bättre, dem får man äta under grav!

• Dr Mupp
    SnipSnapSnut skrev 2009-07-26 18:08:35 följande:
    Losec mups tycker jag funkar mycket bättre, dem får man äta under grav!
    Hur fungerar dem? Blir inget läbbigt skum man ska svälja va? Testde den varianten en gång och spydde som en gris
  • SnipSnapSnut

Nej fy fan.... Det är bara en vanlig tablett somn man köper på apoteket och sväljer med vatten. Ganska dyra men värda sina ören.... Losec mups heter de...

• Nekogirl

är i vecka 28+6 och äter novalucol i massor. Min BM sa att det var normalt och att nästan alla gravida praktiskt taget lever på det.

Svar på tråden Novalucol när man är gravid??