• Tindra

Det känns som mitt hjärta slår dubbelt, eller hoppar till emellanåt

Är det någon annan som känner/har känt så här? För er som har känt så, när försvann det? Anledningen att jag undrar är att i förrgår kändes det så typ hundra gånger och igår bara en..........livrädd blir jag!
    Jag vet att det inte är nåt mysko för jag talade med syrran som fick barn i somras och hon sa att det var som det skulle, det var visst nåt med den ökade blodmängden som skulle pumpas runt. Tyvärr mindes hon inte när det slutade kännas som dubbelslag.

• Svar på tråden Det känns som mitt hjärta slår dubbelt, eller hoppar till emellanåt
  • sarah

Jag har också kännt så flera ggr denna vecka. Jag känner det nästan som om hjärtat satt strax nedanför halsgropen och slog hårt, orytmiskt och ibland snabbare. Svårt att förklara. Nästan som om man tappar luften ibland, fast man inte gör det ändå....
    vet inte vad det är

• Mamba

jag har det typ så jämt innan jag går och lägger mej..som hjärtklappning liksom!

• tinna

Vad skönt! Jag trodde att jag hade nån sjukdom och att jag var ensam i hela världen om detta! Men det är jag ju inte ser jag nu! Det började när jag var gravid och det har inte slutat än även om det inte händer lika ofta längre.

• Skrymt

Så har jag känt lite då och då hela mitt liv - utan att vara gravid. Vet inte vad det beror på, men rätt vad det är "bubblar" det liksom till och man blir anfådd på något vänster (inte som om man sprungit, men lite flämtig liksom).

Vid vanliga läkarkontroller (sånna där man går på ibland för att kolla sitt allmäntillstånd) har de aldrig sagt något om det utan jag har alltid fått stämpeln "kärnfrisk" - så jag tror inte det är någon fara förrän man verkligen besväras av det...

• Pikku myy

Hade så under en viss period sedan försvann det, tror det försvann innan vecka 23 typ... efter det har jag bara haft det nån enstaka gång.

• Sofie

Man kan få hjärtklappning om man ligger lågt i Hb, är ett av de första symptomen tillsammans med trötthet, blekhet och yrsel... Har äntligen (!) blivit av med min (låg lågt i Hb och fick börja äta Niferexkapslar).

• Mamba

jag får det om jag varit mkt aktiv precis innan jag ska sova. Så när jag sedan lägger mej och ska slappna av så blir det en liten cirkus där inne. Belv livrädd i början och storgrät men jag har liksom vant mej vid det och kan hantera det. Har inte snackat med BM om det men tänkte göra det på nästa kontroll. Min kära svärmor har lite koll och sa att det är vanligt när man är gravid.
    Man får ju tänka så att kroppen helt plötsligt ska anpassa sig till ännu ett liv, producera massa blod osv.....
    Det är inte konstigt om våra kroppar blir lite skumma
    Men om man är rädd på riktikgt, tycker jag att man ska ringa sin BM och kanske träffa henne så att man kan få lite "proffshjälp". Man ska inte behöva vara rädd!!!

kram på er!

• Suss

Det ni alla beskriver är ju extraslag från hjärtat det kan man ha även om man inte är gravid, det känns precis som man skulle behöva hosta till lite och att man får för lite luft precis som Skrymt beskriver.
    Helt ofarligt men börjar det slå oregelbundet ofta så tycker jag att man ska höra med sin BM.

• Emu

Guud vad skönt att höra detta, igår när jag skulle gå o lägga mig kändes det som om hjärtat var utanför kroppen eller blivit dubblt så stort,
    det bankade så mycket att jag inte kunde somna på grund av oljudet, men nu vet jag att det inte var något farligt puh vad skönt. Trodde jag blivit sjuk...
    Kram

• sarah

Jag har också haft "detta symptom" flera gånger innan jag blev gravid.
    Just nu har jag bara upptäckt att det är oftare, flera ggr i veckan.
    Så det är alltså ett extra slag hjärtat slår? varför gör det så?

Jag har märkt att nu när det har börjat komma så ofta (sen ca 1-2 veckor) så kommer det oftast i samband med att jag sätter mig ner och äter.
    Precis som någon skrev, känns det som jag måste hosta till ibland när dte händer.

• mimmi

Skönt att läsa denna tråd.
    Hjärtklappningen var nästan det första symptom jag hade på graviditeten. Kunde inte förstå vad det var med mig.
    Hjärtat bara bankade på, framför allt när jag skulle gå och lägga mig och försökte slappna av.
    Jag trodde att jag var nervös eller spänd för något, men kunde inte komma på för vad.
    Ibland dyker det upp några minuter, för att sedan vara borta igen.
    Sedan fick jag reda på att jag var gravid och nu har jag gått och undrat om det kan vara något fel eftersom mitt hjärta klappar så hårt.
    men det verkar ju vara normalt.
    Skönt att höra.

• Titti2

Jag hade samma problem även innan jag blev gravid. Har hört att det är stressrelaterat och det kan stämma för mig då det var som värst under intensiva tentaperioder.
    Nu när jag är gravid oroar jag mig för allt och jag antar att det är därför som hjärtklappningarna kommit tillbaka med ännu mer styrka. Ibland känns det riktigt obehagligt och jag tror jag ska svimma men nu när jag läst att det är fler som har samma problem så känns det lite bättre.
    Tänk va bra ett sånt här forum är!!!

• dalatjej

När man är gravid så producerar man ju mer blod och det är inte konstigt om man får hjärtklappning, hjärtat är ju inte van att pumpa runt så mycket. Det är fullt normalt!
    Jag har det flera gånger per dag, speciellt när jag har ätit. Jag har 116 i hb, är det lågt? I så fall kan det ha betydelse.

Sandra

• Suss

Ventrikulära extraslag är vanliga både hos friska individer och personer med hjärtsjukdom. Nästan alla människor har extraslag men vissa känner inte av dessa medan hos vissa kan det ge en obehaglig känsla. Det kan utlösas vid stress,ansträngning, koffein, alkohol, nikotin och infektioner.
    Redan under första delen av graviditeten ökar hjärtats arbetsbelastning p.g.a. ökad blodvolym och ökat syrebehov.

• Nemah

Jag har börjat känna som att jag plötsligt inte får tillräckligt med luft. Jag är förvisso förkyld, men även om jag sitter helt stilla så bankar hjärtat och jag känner mig anfådd. Det är jätte obehagligt. Är det verkligen normalt?

• Suss

Nemah, känns det så hela tiden eller är det bara en liten stund??

• nile

Hej hej! Jag känner så ibland, men inte så ofta. Det är nog ingen fara, men jag kan tänka mig att det jobbigt om man känner så ofta! Kramar Nile

• Nemah

Suss, det kommer och går liksom. Det känns jobbigast på jobbet, när man sitter i samma ställning framför datorn. Tänkte att det kanske har med stress att göra... men det kommer på kvällarna också... Jag ska till BM om två veckor så jag får fråga då. Kram!

• akka82

Hejsan...jag har oxå haft problem så att det känts somm hjärtat slår mot halsen å man tappar andningen...Jag började känna det ca: i min 15 vecka e nu i 17 och har det än. Läskigt är det....Men jag har heller ingen aning vad det är!

• Suss

Nemah, tycker att du ska ta upp det med BM när du ska dit, jag skulle kunna tänka mig att det är extra slag....om jag får gissa.... för när jag får extraslag är det som om jag måste hosta till och som om jag andades i blåsigt väder du vet när man inte får åt sig andan men det varar ju bara några sekunder, man känner att hjärtat slår en liten volt.

Svar på tråden Det känns som mitt hjärta slår dubbelt, eller hoppar till emellanåt