• Kajsa79

sittvagn med lift till nyfödd?

Går det lika bra att köpa en sittvagn med en hård- eller mjuklift till och ha den från att barnet är nyfött eller finns det nackdelar med det? Sittvagnarna är ofta mindre klumpiga och en ren liggvagn behövs väl egentligen bara det första halvåret?
    Vad har ni för åsikter/erfarenheter?

• Svar på tråden sittvagn med lift till nyfödd?
  • norgesessan

vi har köpt en sittvagn med hårdlift..skal snart börja använda den....det funkar nog jättebra....foto i mitt krypinn........

• norgesessan

hadde en duovagn till sonen, den var jobbig!!!! sittdelerna till dom brukar vara jätteklumpiga också......fast det var et okänt märke......en liggvagn tar for mycket plats i bilen tycker vi, derför köpte vi en riktig sittvagn med hårdlift istället.....

• Kajsa79

norgesessan: det är en brio nova jag funderar på också! jag har hittat en begagnad som verkar jättefin för 2700. vad betalade ni för eran? var den helt ny?

• norgesessan

3995 kostade en ny 04 med hårdlift......vad ingår i den begagnade vagnen? vilket år är den ifrån?

• Kajsa79

Den är också från -04. Hårdlift ingår och jag har mailat och frågat om det ingår något mer, tex åkpåse, men har inte fått svar från annonsören än. Vad
    behöver man mera till?

• norgesessan

vi har en åkpåse sen innan, men den använder vi nog inte i hårdliften...vi använde den i sonens sittvagn(en som inte går att vända, derfor fick vi köpa ny) (vi fick köpa en sittvagn till sonen, for den andre var kass!!!) parasoll köpte vi till under 100 på coop forum for et par år sen.....sittdyna köpte vi på rea, det samma med åkpåsen.....filtar är bra, men det är inget tilbehör....skötveska har vi köpt på jysk annars har vi vanliga axelveskor som skötveskor.....sen har vi köpt en ståbräda också.....men den är ju till sonen....regnskydd har vi också från jysk......

• norgesessan

bara kom ihåg at ni inte får garanti på den.......den fölger bara första ägaren.....

• Kajsa79

ja, just det, jag frågade faktiskt om skötväska också. Har förstått att dom kan vara ganska dyra...
    Hur ska ni bädda i hårdliften? jag får barn i slutet av november.

• norgesessan

jag får när som hälst...jag vetinte hur liften ser ut inuti, så om det fattas madrass köper jag nog en madrass löst, sen sätter jag på et lakan.....kudde använte jag inte till sonen i vagnen, men jag legger nog en vikt handduk i et örngott, sen tänkte jag använda en filt eller två...han ska ligga i en fleecepåseoverall från hm.......

• norgesessan

om man köper en brioskötväska eller inte kommer an på vad man vill...jag har aldrig brytt mig om att allt måste matcha.....

• starlet

Vi ska oxå köpa en sittvagn lift i. Emmaljunga hade nån citykorg som man kunde lägga i sittvagnen. Nästan alla i vår omgivning som fått barn har tipsat oss om att det är billigare och enklare att köpa sittvagn.

• Kajsa79

Jag blåser liv i den här tråden igen då vi (eller snarare jag) har valt vagn nu och lagt handpenning! Det här blev det:
    en Brio Nova Sportline -05 med fleecefodrad mjuklift
    övriga tillbehör: skötväska, vindskydd, regnskydd, offroadhjul
    Totalpris: 4600
    Jag känner mig jättenöjd!

• norgesessan

det var ju ett jättebra pris.....grattis!!vi ska hämta ut vår när som hälst, men han kommer ju aldrig ut!!!(har fortfarande 6 dagar kvar, men endå......) vi väntar till efter...eller sambon och sonen hämtar ut den när lillebror är född....

• Kajsa79

Javisst var det! Kan tillägga att jag prutade lite, fick tex regnskyddet (värde 200) på köpet och fick dessutom lite extra rabatt på vagnen. Jag kunde dock inte välja färg utan fick ta den dom hade i butiken, nämligen en marinblå med beige detaljer. Kanske inte den jag skulle valt om jag tittat i en katalog, men helt ok!

• Lorelei

Vi har en el cerox m. mjuklift... var lite fundersam i början på om det skulle vara bra men nu är jag glad att vi valde så, Lillkillen (nu 4 1/2 mån) ratade liggdelen redan från början... så nu har vi den som sittvagn

• norgesessan

är det 130? det var den enda blå, med lite beige på.....den är ju fin...jag är så fortjust i olika gråtoner, så vår vagn blev perfekt....

• wellah

sittvagn med mjuklift är självklart val för oss, vill ha en vagn att ha längre än bara några månader

• Kajsa79

Lorelei och wellah - precis så resonerade jag också; vi vill ju ha en vagn som ska vara bra i mer än de allra första månaderna. Och så tyckte jag att både kombi och duovagnarna verkade så stora och klumpiga.. Men sånt är ju alltid en smaksak. Mjukliften bestämde jag mig för efter att ha jämfört i butiken. Samma sak där, jag vill ha mjukliften eftersom den verkar mycket smidigare att bära omkring på och dessutom mer ombonad för vår vinterbebis.

Svar på tråden sittvagn med lift till nyfödd?