• Froggis76

Vattenavgång utan värkar! Någon som varit med om det?

Hej!

Har en väninna som hade vattenavgång igår kväll vid 22 på Bf-dagen. De åkte in, kontrollerades och fick åka hem eftersom hon inte har några värkar.
    Igångsättning skulle ske på torsdag om det inte kommit igång spontant.
    Det jag undrar är om det är rimligt att vänta så länge med igångsättning? Hur har det varit för er andra?
    Är det inte risk för komplikationer för barnet om man väntar?
    Hur länge har ni fått vänta på igångsättning?

Jag är jätteorolig för deras skull!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vattenavgång utan värkar! Någon som varit med om det?
  • Hestia

Hejhej!

Jag var planerad till att föda 16 februari i år, och 3 februari på morgonen fick jag vattenavgång utan värkar. På kvällen satte värkarna igång lite lungt, och på fömiddagen den 4 februari åkte vi in till sjukhuset, och vår son föddes på kvällen. Hade inte värkarna kommit igång spontant hade de satt igång mig den 6 februari. Det enda speciella med vattenavgång är att man får lite antibiotika om barnet kommer mer än 24 timmar senare.
    Det bildas nytt fostervatten hela tiden, så det är ingen fara för barnet, om det är det man är orolig för.

Lycka till till din kompis! :)

• Seldonia

Jag hade extremt låg mängd fostervatten de sista veckorna, och en låg nyproduktion så det fyllde inte på som det borde. Men de höll ändå på och dividerade i två veckor innan de satte igång mig.
    De höll koll på barnet så att allt såg bra ut, och ingen var direkt orolig. När det sen hade varit snustorrt i två dygn, tyckte de att det var dags och satte igång mig.

Jag tror att olika landsting har lite olika rutiner kring det där med fostervatten, och man måste ju lita på att de gör det de anser är bäst för både mor och barn.

• LillaEllan

´Jag fick gå 2 dygn till igångsättningen utan att känna ett skit Jag fick uppfattningen på förlossningen att det inte var helt ovanligt.

• LillaEllan

här där vi bor är det 48timmar efter vatten avgång som man blir igångsatt.
    Vattnet återbildas hela tiden så det är ingen fara för bebis.
    Min förlossning gick super smidigt trots igångsättning och min bebís mådde som en prins inga komplikationer Hoppas allt går bra för din vän.

• Laire

Det är lite olika hur länge man får gå från sjukhus till sjukhus (precis som vid igångsättning utan vattenavgång, vissa kör alltid BF+14 medan andra låter det gå längre). På mitt sjukhus är det ungefär 24 timmar som gäller obevakad i alla fall (man kan vara hemma men efter 24 timmar ska man in på koll).

Hur man än valt att göra så kan man lita på att personalen har koll och vet vad de gör! Jag blev igångsatt exakt 24 timmar efteråt pga blod i fostervattnet (sedan att det var BF+14 gjorde nog sitt). Hoppas det går bra för din kompis och som övriga sagt så kommer hon få antibiotikadropp så barnet skyddas mot infektioner!

• Jojjo

jag fick vattenavgång i v 36+0 med sonen runt 19,30 tiden. Kände inga värkar alls, inte mer än vanligt iaf, hade haft mkt sammandragningar sista halva av grav (därför han kom tidigt). De hade det lungt på fl så så vi fick sova kvar och jag fick lite kortizon för attkunna slappna av. De trodde vi skulle få åka hem på morgonen sen. Men värkarna kom mer och mer under kvällen/natten och sonen är född 07,36 på morgonen därpå. Allt gick finfint=)

• MyggaMygg

Mitt vatten gick nu i midsommar men utan värkar.
    Blev igångsatt dagen därpå

• Melva

Jag blev igångsatt med andra barnet. Vattnet gick på natten till fredag, var in på koll fredag em, in på nu koll lördag morgon och då beslutades om igångsättning. Eller ja, vi fick välja faktiskt. Vi fick valet dels för att det var andra barnet, dom hade det lugnt på avdelningen.
    Vi hade ju ordnat barnvakt till äldsta redan så att "behöva" vänta till måndagen ville vi inte.

Annars sker en igångsättning efter 72h på det sjukhus jag födde. Med dagliga kontroller då. Det blev taget infektionsprover på barnet när han föddes och helst ville dom att vi skulle stanna kvar på bb ett par dagar (men det ville inte jag, han var ju frisk).

• Froggis76

Tack så mycket för alla snabba svar! Lite nojjig blir man ju!
    Men det verkar som det är normalt att vänta ett eller två dygn.
    Jag hoppas att hennes värkar sätter igång spontant under dagen.
    tack än en gång!

• Livshlädje

När jag skulle föda dottern hade jag tidig vattenavgång o igångsättning planerades 48timmar senare. Men mina värkar kom igång ca 10timmar senare så jag slapp igångsättning!

• Viggo 090730

När min syster var gravid med sitt första barn så gick vattnet den 30januari... 15februari föddes hennes son! :( Han var JÄTTETORR, det var hemskt. Jag förstår inte varför dom inte satte igång henne eller nånting... Det ska jag begära iaf...

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 16 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • LillaEllan

halvvägs till framtiden skrev 2009-07-01 10:29:06 följande:

När min syster var gravid med sitt första barn så gick vattnet den 30januari... 15februari föddes hennes son! :( Han var JÄTTETORR, det var hemskt. Jag förstår inte varför dom inte satte igång henne eller nånting... Det ska jag begära iaf...
    oj!
  • Laire
    halvvägs till framtiden skrev 2009-07-01 10:29:06 följande:
    Var hon fullgången då? För jag förstår om vattnet går för tidigt, att man försöker hålla kvar barnet så länge som möjligt... Och som det sagts tidigare så produceras det ju hela tiden nytt fostervatten.
  • Seldonia

Min flicka var ju också extremt torr när hon föddes eftersom jag av någon anledning hela tiden läckte ut fostervattnet, men de resonerade som så att de ville vänta in att förlossningen kom igång av sig själv i första hand, eftersom hon verkade må så bra inne i magen.
    När hon väl föddes var torrheten det minsta problemet, även om den torra huden inte direkt gjorde henne vackrare. Det tog 2-3 veckor, men sedan var det som att huden vaknade till liv och blev "friskare" eller vad jag ska kalla det.

Just torrhet kan ju även barn som inte legat kvar i magen efter fostervattenavgång ha problem med. Överburna barn kan födas väldigt torra. Och torrheten är ju ett problem som går över med tiden.

Svar på tråden Vattenavgång utan värkar! Någon som varit med om det?