• MianC

Vägrar ta flaskan!

Jag har en liten pojke på snart 3 månader. Jag ammar honom fullt för tillfället och det går bra förutom att han gärna vill suga väldigt ofta- typ en gång i halvtimmen.
    Han tar inte napp alls, har försökt.
    När det lider mot kvällen känns mina bröst helt söndersugna o "tomma". Därför har jag försökt att ge honom flaska på kvällen, men han totalvägrar. Har provat med Mam och har nu köpt Avent Air flex (då han är kolikbarn) men inget funkar. Jag vill verkligen inte sluta amma, men hade känts så skönt om han kunde ta flaskan på morgonen o kvällen för att mina bröst ska få vila lite.
    Någon som har nått tips om en bra flaska eller hur man kan få han att ta flaskan?

• Svar på tråden Vägrar ta flaskan!
  • s k r i n d a

Dina bröst är antagligen inte så tomma som du upplever det (eller så är det just tomma tuttar han behöver just då ). Mycket av snuttandet handlar ju om mys och närhet och inte alls mat.

För att få barnet att ta flaska? Öva öva öva. Det kan gå blixtsnabbt eller ta flera månader. Vilken flaska man väljer är nog inte så viktigt.

Vår 4-månaders har vägrat flaska med bröstmjölk, men nu i värmen har hon uppskattat att få dricka en slurk vatten i flaska och plötsligt accepterade hon även bröstmjölk i den!

Vi använder Nuk, men jag tror som sagt att det handlar mer om övning än om märket på flaskan.

• MianC

Jo du har nog rätt i att det är närhet han vill ha.
    Jag förstår om detta kan låta jätte dumt och korkat men en annan anledning
    till att jag vill att han ska ta flaskan är också för att min sambo ska kunna ta honom ibland, för att få lite avlastning och för att jag ska kunna hitta på något själv med min 2-åring.
    Jag vet såklart att en 3-månaders bebis behöver mycket närhet och det var jag beredd på också innan han kom. Har ju som sagt en 2-åring också. Det jag inte var beredd på är att det skulle vara så tufft. Kolikbarn med ett extremt sugbehov.
    Med min 2-åring gick allt så lätt - han tog nappen och var en glad kille mestadels hela tiden. Ingen bebis är ju den andre lik men jag var verkligen inte beredd på att det skulle bli såhär. Kanske är det bara jag som är gnällig och det kanske är såhär för alla föräldrar, men vissa dagar så känns det bara som att jag inte vill lämna hemmet pga han inte gillar åka bil, inte gillar ligga vagnen, vill bäras hela tiden, sover endast vi bröstet och lägger jag honom ifrån mig vaknar han efter 10 min.
    Så det hade varit en väldig lättnad om han kunde ta flaskan bara ibland för att man ska kunna få lite space och som sagt kunna åka iväg och hitta på något själv med min andre son.
    Tycker ni att det låter hemskt? Är det bara jag som är gnällig och inte tar mitt ansvar?

• sessan79

när min tjeja var 3 månader så tog min mjölk slut o hon vägra flaska.. jättejobbigt.. vi prova alla flaskor..typ.. till sist pröva vi dr browns.. den funka :).. o den är ju mot kolik..
    gjorde öven så att jag sov borta 2 dar så hade sambon endast henne o då lärde hon sig flaskan.. gick nästan på 1 dygn..
    då kände hon ju inte min doft utan märkte att det kom mat ur flaskan när hon var hungrig..
    så har du möjlighet att sambon tar över lite så är det ett bra förslag..

lycka till...

• MianC
    sessan79 skrev 2009-07-02 15:16:25 följande:
    när min tjeja var 3 månader så tog min mjölk slut o hon vägra flaska.. jättejobbigt.. vi prova alla flaskor..typ.. till sist pröva vi dr browns.. den funka :).. o den är ju mot kolik..gjorde öven så att jag sov borta 2 dar så hade sambon endast henne o då lärde hon sig flaskan.. gick nästan på 1 dygn..då kände hon ju inte min doft utan märkte att det kom mat ur flaskan när hon var hungrig..så har du möjlighet att sambon tar över lite så är det ett bra förslag..lycka till...
    Men vad gjorde ni när hon vägrade ta flaskan då? Om du inte hade nån mjölk kvar menar jag. För det är också nåt jag är jätte orolig för ska hända.
  • sessan79

fick ge henne ersättning o min mjölk jag hade lagt i frys ur pipskål.. jättejobbigt.. hon satte i halsen osv hela tiden.. så därför fick sambon ta över.. hon var ju så ledsen hela tiden..

• NiniMe

Prova med tommie tippies, och "lura" han lite till en början, snrikla in flaskan när han håller på o vakna och om han ska äta, så han fortfarande e trött, min kompis provade ALLT och de va de ända som funka, hon prova även mam-flaska..

• Jolina

Hej hopp! Hade samma prolem som dig.
    Mina bröst hann aldrig fyllas på riktigt innan hon ville äta igen, så min bm tyckte jag skulle ge ersättning. Men hon vägrade ta flaskan.

Jag köpte tommie tippies nappflaskor, gav maten till min dotters pappa och gick därifrån så hon inte kunde känna lukten av mig. Hon åt jätte bra och därefter fick jag in mer rutin på mattiderna:)

tommie tippie är toppen, lätta att få rent också:)

Lycka till!

• 1969

Jag ville också ge lite extra på flaska till kvällen, och mötte samma flaskmotstånd. Fick tipset att verkligen avleda uppmärksamhet! Jag satte honom i sjalen, höll i händerna med vänsterhanden, började promenera runt i huset och titta på diverse grejer, prata om ditten och datten och storebror fick gärna förevisa senaste legobygget eller så. Då kunde jag bara tratta i flaskan, liksom i förbifarten.

Nu tar han den utan all underhållning, han är 4 månader. Använder MAM.

• MianC
    Jolina skrev 2009-07-03 06:59:16 följande:
    Hej hopp! Hade samma prolem som dig.Mina bröst hann aldrig fyllas på riktigt innan hon ville äta igen, så min bm tyckte jag skulle ge ersättning. Men hon vägrade ta flaskan.Jag köpte tommie tippies nappflaskor, gav maten till min dotters pappa och gick därifrån så hon inte kunde känna lukten av mig. Hon åt jätte bra och därefter fick jag in mer rutin på mattiderna:) tommie tippie är toppen, lätta att få rent också:) Lycka till!
    Ja det kanske skulle funka bättre om min sambo ger honom.
    Min syster har provat ett tiotal gånger att ge honom och då tog han faktiskt
    den en gång och sörplade i sig alltihop.
    Var kan jag hitta dessa nappflaskorna?
    Tack för hjälpen :)
  • sessan79

dr browns köpte jag på babyland eller babyproffsen.. lite dyrare men värt varenda krona.. de är ju mot kolik osv.. o hon vägra inte flaskan utan tog den direkt.. då hade vi ju ändå provat så många innan...

lycka till

• Jolina

Du kan köpa flaskorna på Babyproffsen. Finns säkert på lite olika ställen, men där köpte jag våra. Man byter bara nappen när de blir lite äldre också så slipper man köpa 1000 flaskor:)

• MrsLi

Jag hoppar in med en fråga här då jag har samma problem. Ska jag köpa dr brown wide neck eller dom vanliga smala?

• SweetMary

Jag hade samma problem som du med en dotter som vägrade flaska. Varken jag eller sambon kunde ge henne. Min mamma fick komma, och då tog hon den till slut. Mamma matade då flera gånger på raken (sov över), och sen kunde jag ge dottern efter typ fjärde matningen. Tips alltså att ta in någon utomstående som inte är lika angelägen som du och sambon att hon tar flaskan, det är som att de känner det och vägrar.. Fick också tipset att sätta lite florsocker på nappen om det är svårt att få dem att ta.

• chokladkaffe

De här kopparna de har på apoteket då? Om det rör sig om enstaka tillfällen kanske det är en idé?

Svar på tråden Vägrar ta flaskan!