• Anonym (Nilla)

    spiral, kan man använda tampong? hjälp tack!

    Hej

    Jag har satt in en hormonspirl, mirena för en veck sedan, har mens nu och undrar om man kan använda tampong? står i brochyren att man kan råka dra ur spiralen om man har tampong!? Men jag vill kunna bada och avskyr att använda bindor särskillt i den här värmen. Någon som har någr erfarenheter av spiral?

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden spiral, kan man använda tampong? hjälp tack!
  • ElinOlsson

    Jag har koppar och jag har alltid använt tampong. Man ska bara vara lite extra försiktig och kolla att den inte följer med ut. Jag har inte haft några problem.

  • Anonym

    Jag har använt tampong när ja haft spiral men man  ska helst inte ha de första veckorna för att man blöder så mycklet..

  • lunkentuss

    Satte in min för en månad sen o min bm sa att bad, sex o tampong ska undvikas första veckan. Så efter sju dagar är allt fritt fram igen

  • Anonym

    Så det är säkert att använda tampong med andra ord???

  • Hannaklara

    Det kan stämma att man ska låta bli tampong när man precis satt in spiralen men sen är det inga problem. Jag har haft spiral och använt tampong i 15 år. Och att spiralen skulle kunna följa med tampongen ut låter som en skröna. I så fall är spiraltrådarna för långa. (Du ska bara känna dem med fingertopparna långt därinne. ) Och OM det nu skulle vara så att de är för långa och trasslar in sig i tampongen så LOVAR jag att du kommer känna när du försöker dra ut hela paketet.

  • junibarn76

    Jag har haft spiral i ett år (men nu plockat ut den för att försöka få fler barn) och jag hade ALDRIG satt in den om jag inte had kunnat använda tampong.

    Tro mig, du kan använda tampong. Jag var väldigt noga med att fråga om och kolla upp det. Det som ev. skulle kunna bli problem är att man har lättare att få infektioner med spiral och använder man tampong med spiral så ska man vara lite extra nog att byta den regelbundet.

  • promilla

    Hände precis mig. Skulle ta ut tampong och spiralen ramla i toan.Får nog klippa korta trådar om man ska ha tampong.Kände inget när jag drog ut tampongen förutom precis när tampongen var ute och att det var nåt som satt fast.

Svar på tråden spiral, kan man använda tampong? hjälp tack!