• tinkerbell

någon som äger en norsk skogkatt?

hej

har nu gått och bestämmt vilken kattras vi ska ha,det blir förmodligen en rasren norsk skogkatt,har även vart och tittat på en kattunge som jag föll för,det är en hane med teckning nfo n 0924.så söt,har läst på väldigt mycket men tar gärna emot råd,förslag från er som redan har en skogis.hur är de inne?fungerar de ihop med hundar,(då vi har en),hur är deras päls att sköta,fäller de ofta och hur mycket?jaja jag vet, har redan läst på och pratat med olika uppfödare men jag vill gärna veta mer.så skriv gärna allti ni kan och lite til,hehhee

• Svar på tråden någon som äger en norsk skogkatt?
  • Me o Mike

Vi hade 6 st förut. Helt underbara katter!!

Keliga, snälla, lugna men lite busiga. Bra ute OCH inne..
    Men päsen var rätt jobbig. Tovade sig under magen osv. Så man måste vara noga med att borsta hela tiden och så fällde dom ganska mycket hår.

Ihop med hund vet jag inte..

• Me o Mike

päLsen var jobbig..
    Zack o Bella skrev 2009-07-01 11:34:20 följande:

Vi hade 6 st förut. Helt underbara katter!! Keliga, snälla, lugna men lite busiga. Bra ute OCH inne..Men päsen var rätt jobbig. Tovade sig under magen osv. Så man måste vara noga med att borsta hela tiden och så fällde dom ganska mycket hår.Ihop med hund vet jag inte..
  • fibbe

En kompis hade en skogis förut,spelade ingen roll hur mycket hon borstade och höll på på morgonen,på kvällen var den tovig igen. Ifall man inte borstade på några dagar så var det helt omöjligt att reda ut den,så då fick dom klippa bort hela pälsbollen.

Men då var detta en utekatt också,fastnar mer skräp i pälsen då som tovar ihop allt.

Hon hade hund också,och det gick bra. Är nog en vanesak,och det ska nog går bra när det bara är en kattunge,då vänjer dom sig fort,bara hunden är lugn så.

Lycka till!

• Tutilure

Min mamma hade uppfördning av Norska skogkatter förut. De är hur mysiga som helst, snälla, lugna och keliga
    Pälsen är lite varierande, de flesta av katterna fick väldigt sällan tovor (mamma borstade enbart till utsällningar) men vissa fick lite oftare. Däremot så fällde de ganska mycket, det var lite jobbigt.
    Hundar var inga problem alls.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Johans Pillerill

Vi har haft tre norska skogkatter... En av dem hade vi jätteproblem med pälsen på (behövde borsta JÄMT) de andra två var grymt lättskötta. Samtliga var trevliga och tillgivna katter.

Och de fungerade jättebra med hunden vi hade då. Och ungarna.

• södertälje

Har en norsk skogkatt som är 5 år,han är cream tabby färgad.
    Hans bästa kompis är våran hund,dom busar och leker med varandra,har en skön bild i mitt galleri där katten tvättar hundens öron.
    Han är otroligt social,följer med på hundpromenader,sover vid mina fötter,ska alltid vara i närheten.
    Han älskar att bli borstad och kammad och tur är väl de när det fastnar en massa skit i pälsen på han när han är ute.Han är kastrerad.Han fäller inte hår utan han ullar.Lycka till med kissen.

• Tutilure
    södertälje skrev 2009-07-01 13:03:49 följande:
    Har en norsk skogkatt som är 5 år,han är cream tabby färgad. Hans bästa kompis är våran hund,dom busar och leker med varandra,har en skön bild i mitt galleri där katten tvättar hundens öron. Han är otroligt social,följer med på hundpromenader,sover vid mina fötter,ska alltid vara i närheten. Han älskar att bli borstad och kammad och tur är väl de när det fastnar en massa skit i pälsen på han när han är ute.Han är kastrerad.Han fäller inte hår utan han ullar.Lycka till med kissen.
    Just det, det är mest ull som de släpper ifrån sig.
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • bellanbus

Min upplevelse av skogisar är att de är väldigt lugna individer som gillar att vara med. Sociala och tillgivna, lättanpassade.

Pälsbiten har jag också förstått att det varierar från katt till katt. Min katt har mest problem kring halsen och under öronen med tovor.

Hund har heller aldrig varit några problem här. Barn, där kan vår vara lite avvaktande med de allra minsta barnen, men lite större barn går hur bra som helst.
    Men det KAN bero på att vi haft henne sedan min dotter var 3 år och hon då fick åka både dockvagn och bli behandlad som en docka.
    Tror hon är rätt trött på de små barnen faktiskt

Men ALDRIG att hon bitit eller rivits på någon, hon har markerat med tassen utan klor och någon gång av misstag rivit min dotter när hon burit henne och hon velat ner. Annars är hon väldigt lugn!

Svar på tråden någon som äger en norsk skogkatt?