• 3 hjärtan

trasmatta i tvättmaskinen?

Brukar ni tvätta era trasmattor i vanlig tvättmaskin? Har en som verkligen skulle behövas tvättas, men blev osäker på om man "får" köra de i tvättmaskinen.

Kan tillägga att det är inte vår tvättmaskin, utan hyresvärdens.

• Svar på tråden trasmatta i tvättmaskinen?
  • Tecken

Nej, borde inte de köras i grovtvättmaskinen (om ni har en sådan)?

• 3 hjärtan

Vi har ju ingen sån tyvärr.. det var därför jag funderade på om det gick att köra i vanlig tvättmaskin....

• Tecken

Beror lite på hur stor mattan är.

• Jiiz

Jag tvättar mina mattor i min tvättmaskin. Bara att dra ner på Centrifugeringen(stavning!?) . Ha bara på lägsta ska det nog gå fint :)

• norgesessan

Det ska man inte, vet om en som gjorde det, trasorna lossnade och fastnade i maskinen...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Hos oss står det skyltat att mattvättning är förbjudet.

• 3 hjärtan

Det här är ett väldigt litet hus, bara 2 lägenheter, så det är bara en tvättmaskin att tillgå. mattan är väl 120*50 kanske... det är grannens matta, den ligger framför tvättmaskinerna i tvättrummet... Vi köpte en ny just för att det inte fanns grovtvätt, men grannen ville inte att vi bytte, och eftersom han bodde här innan oss så... tänkte att man iaf kunde fräscha till den...

• norgesessan

Säg till grannen att tvätta den då..Så får han stå för ny tvättmaskin/reparation sen.

• Jossebell

mattrasmattor mår bäst av att såptvättas i kallt vatten eller ljumet. Har du badkar så är det den perfekta platen. (vi har ju inte alla tillgång till en röd stuga på en ö och vackra trä fat)
    mattorna blir extremt tunga när de blir blöta och i maskin kan det lätt bli snedbelasning vilket gör att remmar för centrifug förstörs.

• 3 hjärtan

Ja... vi har ju tyvärr inte badkar utan bara dusch... Har redan bett grannen tvätta den, men han gör inget sånt... Vi ska skura ur hela tvättstugan nu hade vi tänkt, min man och jag, för den är inte städat ordentligt på flera år... grannen hade aldrig ens dammsugit tvättstugan på alla år han bott är (6år) och vår lägenhet har stått tom nåt år innan vi flyttade in. Hade ju helst lagt dit den nya vi köpt, men... ja... det är ju inte helt värt att köra den i maskinen då!

Svar på tråden trasmatta i tvättmaskinen?